The voice of teachers on the competence treatment of textbooks in early childhood education

Authors

  • Javier Rodríguez Moreno Universidad de Jaén
  • María Dolores Molina Jaén Universidad de Jaén
  • Tomás Izquierdo Rus University of Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.545571
Keywords: Didactic proposals, Education, Evaluation criteria, Skills

Supporting Agencies

  • Proyecto subvencionado nº PIV-006/13 Consejería de Educación de la Comunidad Autónoma de Andalucía

Abstract

The work by competences in the Early Childhood Education Stage requires its own curricular architecture, which gives coherence to the learning process. The present work derives from the Research Project (PIV-006/13) and aims to analyze the voice of 66 nursery teachers about competency work carried out by four of the main publishers in Spain and develop a coherent didactic transposition between competences, evaluation criteria and indicators. For this, in this research, a mixed method of research was used, to offer a broad framework for understanding the use of textbooks in Early Childhood Education. First, an organized Likert scale was designed that groups three areas of Early Childhood Education and with a total of 43 items. Next, the instrument was validated through expert judgment and a pilot test was carried out. Secondly, a discussion group was used to inquire about the fundamental topics of the investigation. The results reaffirm that teachers do not value editorials and their complementary materials as valid instruments for working skills and abilities.

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Author Biographies

Javier Rodríguez Moreno, Universidad de Jaén

Profesor Titular de la Universidad de Jaén

María Dolores Molina Jaén , Universidad de Jaén

Profesora de la EU "Sagrada Familia", adscrita a la Universidad de Jaén

Tomás Izquierdo Rus, University of Murcia

Doctor  por la Universidad de Granada, en el Departamento de Psicología Evolutiva. Actualmente es Profesor Doctor e Investigador del Departamento de Métodos de Investigación de la Universidad de Murcia. Es autor y coautor de diversas publicaciones sobre Psicología Social del Desempleo. Sus líneas de investigación guardan relación con el estudio de las repercursiones psicosociales del desempleo en grupos desfavorecidos y su abordaje desde la Psicología Social.

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Published
10-01-2023
How to Cite
Rodríguez Moreno, J., Molina Jaén , M. D. ., & Izquierdo Rus, T. (2023). The voice of teachers on the competence treatment of textbooks in early childhood education. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 26(1), 157–177. https://doi.org/10.6018/reifop.545571