Use of digital sources and plagiarism in academic papers during the pandemic
Abstract
The use of digital sources is becoming more frequent in any activity of daily life, also in education. This study aims to verify what type of information source university students use when carrying out their academic work during the confinement derived from COVID-19 and to analyze whether, depending on the type of source used (digital, paper, digital and paper), they are produced in the plagiarism behaviors, in the causes and in the perception of the actions carried out by teachers to prevent students from committing plagiarism. A quantitative, descriptive methodology was used. We worked with a sample of 2,020 undergraduate and master's students from the three public universities of Galicia. The information collection technique was a questionnaire, applied online. The results show that the students mostly used digital information sources to carry out their academic work during confinement, and that the plagiarism actions carried out are not determined by the type of information source used. In conclusion, the findings of the study can help to understand how and why university students resort to plagiarism when doing their academic work, and to develop interventions that reduce this dishonest academic practice
Downloads
References
Balluerka. N., Gómez, J., Hidalgo, D., Gorostiaga, A., Espada, J. P., Padilla, J. L. y Santed, M. A. (2020). Las consecuencias psicológicas de la covid-19 y el confinamiento. Bilbao: Servicio de Publicaciones de la Universidad del País Vasco.
Bilić-Zulle, L., Frković, V., Turk, T., Azman, J. y Petrovezki, M. (2005). Prevalence of plagiarism among medical students. Croatian Medical Journal, 46(1), 126–131. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15726686/
Boillos, M. M. (2020). Las caras del plagio inconsciente en la escritura académica. Educación XX1, 23 (2), 211–229. https://doi.org/10.5944/educxx1.25658
Comas, R. y Sureda, J. (2010). Academic Plagiarism: Explanatory Factors from Students’ Perspective. Journal of Academic Ethics, 8(3), 217–232. http://dx.doi.org/10.1007/s10805-010-9121-0
Comas, R., Sureda, J., Casero, A. y Morey, M. (2011). La integridad académica entre el alumnado universitario español. Estudios pedagógicos, 37(1), 207–225. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000100011
Cuadrado, D. (2018). Deshonestidad académica, desempeño y diferencias individuales. [Tesis doctoral]. Universidad de Santiago. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=167442
Cubo, S., Martín, B. y García, J.L. (Coord.) (2011). Métodos de investigación y análisis de datos en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Ediciones Pirámide.
Espiñeira, E.M., Múñoz, J.M, Gerpe, Mª E. y Castro, M.ª D. (2020). Ciberplagio como soporte digital en la realización de trabajos académicos. Comunicar, 68, (XXIX), 119-128. https://doi.org/10.3916/C68-2021-10
Hu, G. y Sun, X. (2017). Institutional policies on plagiarism: The case of eight Chinese universities of foreign languages/international studies. System, 66, 56–68. https://doi.org/10.1016/j.system.2017.03.015
López-Gil, M., Algulo Rasco, F. y Vázquez-Recio, R. (2017). Sentido, gravedad y razones del ciberplagio entre el alumnado de ESO de Andalucía. ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 15(2), 114-136. https://doi.org/10.7195/ri14.v15i2.1054
Martínez-Sala, M.ª, Alemany-Martínez, D. y Segarra-Saavedra, J. (2019). Las TIC como origen y solución del plagio académico. Análisis de su integración como herramienta de aprendizaje. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación, en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas (pp. 1.208-1.218). Barcelona: Octaedro.
McCabe, D. L., Treviño, L. K. y Butterfield, K.D. (2001). Cheating in academic institutions: a decade of research. Ethics & behavior, 11(30), 219–232. https://doi.org/10.1207/S15327019EB1103_2
Meccawy, Z., Meccawy, M. y Alsobhi, A. (2021). Assessment in ‘survival mode’: student and faculty perceptions of online assessment practices in HE during Covid-19 pandemic. International Journal for Educational Integrity, 17(16). https://doi.org/10.1007/s40979-021-00083-9
Medina-Díaz, Mª del R. y Verdejo-Carrión, A. (2019). Segunda encuesta de la deshonestidd académica estudiantil en el Recinto de Río Piedras de la Universidad de Puerto Rico. Revista de Educación en Puerto Rico, 2(2), 1-36. https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/16550
Muñoz-Cantero, J. M., Rebollo-Quintela, N., Mosteiro-García, Mª J. y Ocampo-Gómez, C. (2019). Validación el cuestionario de atribuciones para la detección de coincidencias en trabajos académicos. RELIEVE, 25(1). art.4. https://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13599
Mut-Amengual, B., Morey-López, M., Comas-Forgas, R. y Sureda-Negre, J. (2012). Prevalencia en la comisión de ciberplagio entre alumnado de ESO atendiendo a los resultados académicos en asignaturas del área de lengua y literatura. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (40). https://doi.org/10.21556/edutec.2012.40.360
Nakandakari, M. D. (2016). Plagio: ¿Qué es? ¿Qué hacer para evitarlo? Y ¿cuál es su implicancia científico-profesional? Revista Ciencia e Investigación Médico Estudiantil Latinoamericana (CIMEL), 21(1), 2–4. https://www.cimel.felsocem.net/index.php/CIMEL/article/view/621
Singh, N. (2017). Level of awareness among veterinary students of GADVASU towards plagiarism: a case study. The Electronic Library, 35(5), 899–915. https://doi.org/10.1108/EL-06-2016-0132
Sureda, J., Comas, R. y Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre el alumnado universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, (50), 197–220. https://rieoei.org/historico/documentos/rie50a10.pdf
Vaamonde, J. D. y Omar, A. (2008). La deshonestidad académica como un constructo multidimensional. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 38 (3–4), 7–27. https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/article/view/434
Walsh, L. Lichti, D., Zambrano-Varghese, Ch., Borgaonkar, A., Sodhi, J., Moon, S., Wester, E. y Callis-Duehl, K. (2021). Why and how science students in the United States think their peers cheat more frequently online: perspectives during the COVID-19 pandemic. International Journal of Integrity, 17(23). https://doi.org/10.1007/s40979-021-00089-3
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.