Work climate and burnout in university professor
Abstract
The objective of this research was to know the functional relationship between the work environment and the burnout syndrome in university professors from a public university in Peru. The sample consisted of 206 teachers; males (79.6%) and females (20.4%); appointed (80.1%) and hired (19.9%). The instruments used were: The Burnout Questionnaire for university teachers adapted by Arquero and Donoso from the Maslach Burnout Inventory and the Palma Work Climate Scale. Confirmatory factor analysis was used to verify validity and reliability. It was found that the level of the work environment was average (x ̅ = 138.8 points); the teachers presented medium level burnout (x ̅ = 115.8 points). Through the structural equations model, it was found that the supervisory factor of the work environment is related to the depersonalization dimension of burnout. Likewise, performing various paid jobs generates a higher level of burnout (p = 0.040). It is concluded that there is a negative and statistically significant relationship between the work environment and burnout. Likewise, the work environment predicts the levels of burnout syndrome (AGFI = 0.991) in university professors. The study suggests the implementation of occupational and organizational intervention programs
Downloads
References
Abkhou, T., & Jenaabadi, H. (2015). Comparative Analysis of the Relationship between Job Burnout and General Health of Male and Female High School Teachers in Zabol. Natural Science, 07(08), 391-399. https://doi.org/10.4236/ns.2015.78042
Arís, N. (2017). El Síndrome de Burnout en los docentes. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 7(18). https://doi.org/10.25115/ejrep.v7i18.1324
Aronsson, G., Theorell, T., Grape, T., Hammarström, A., Hogstedt, C., Marteinsdottir, I., ... & Hall, C. (2017). A systematic review including meta-analysis of work environment and burnout symptoms. BMC public health, 17(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/s12889-017-4153-7
Arquero, J. & Donoso, J. (2006). Instrumento de medición del síndrome de quemarse en el trabajo (burnout) en profesores universitarios. Publicación Contabilidad y Auditoría. 23 – Año 12. https://ojs.econ.uba.ar/index.php/Contyaudit/article/view/110
Arquero, J. & Donoso, J. (2013). Docencia, investigación y burnout: el síndrome del quemado en profesores universitarios de Contabilidad. Revista de Contabilidad. 16(2), 94-105. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2013.04.001
Bayona, S. & Jaller, C. (2016). Prevalencia y factores asociados a síndrome Burnout en docentes vs personal administrativo pertenecientes a una universidad privada en Bogotá. (Tesis de Especialización en Epidemiología). Universidad del Rosario. Colombia. Recuperado de http://repository.urosario.edu.co/handle/10336/12599?show=full
Cárdenas, M., Méndez, L. M., & González, M. T. (2014). Evaluación del desempeño docente, estrés y burnout en profesores universitarios / Evaluation of teacher performance, stress and burnout in university professors. Actualidades Investigativas en Educación, 14(1). https://doi.org/10.15517/aie.v14i1.13210
Carpio, G. & Requis, S. (2016). Nivel de Síndrome de Burnout en enfermeras docentes de práctica que laboran en una Universidad Privada de Lima. Ágora Revista Científica, 03(01), 329-336. https://doi.org/10.21679/arc. v3i1.60
Collier, J. E. (2020). Applied structural equation modeling using AMOS: Basic to advanced techniques. Routledge.
Córdova, C. (2018). Retención del talento humano: variables predictoras de renuncia e instrumentos de medición. En E. Louffat (Ed.). Indicadores y mediciones aplicados a la gestión de personas. Un análisis desde diversas perspectivas (pp. 362-403). Perú: Pearson.
De Araujo, T. I., Costa, J. P., De Costa, F. L. , Fernandes, X. D. , Medeiros, D. M., & Souza, E. E. (2019). Prevalência e fatores associados da síndrome de Burnout em docentes universitários. Revista Brasileira de Medicina do Trabalho, 17(2), 170-179. https://doi.org/10.5327/Z1679443520190385
Espinoza, I. M., Tous-Pallarès, J., & Vigil-Colet, A. (2015). Efecto del clima psicosocial del grupo y de la personalidad en el síndrome de quemado en el trabajo en docentes. Anales de Psicología, 31(2), 651. https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.174371
Esquer, L. A. Z., Ruíz, H. D. M., Guerrero, J. C., Ambrosio, O. V., de Nava Tapia, S. L., Pacheco, C. B., & Lirios, C. G. (2019). Composición factorial exploratoria del clima laboral. Hologramática, 30(1), 29-43. Recuperado de https://www.cienciared.com.ar/ra/doc.php?n=2172
González, G., Carrasquilla, D., Latorre de la Rosa, G., Torres, V., & Villamil, K. (2015). Síndrome de Burnout en docentes universitarios. Revista cubana de enfermería, 31(4). Recuperado de http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/902/138
Hernández, C. E., & Carpio, N. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Alerta, Revista científica del Instituto Nacional de Salud, 2(1), 75-79. https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535
Hernández, H., Garrido, N., & Rico, C. (2016). Diseño de instrumento para evaluar clima organizacional de universidades públicas en México. European Scientific Journal, 12 (28), 312-328. 12 http://dx.doi.org/10.19044/esj.2016.v12n28p312
Ilaja, B. & Reyes, C. (2016). Burnout y estrategias de inteligencia emocional en profesores universitarios: implicaciones en la salud laboral educativa. Psicología desde el caribe, 33(1), 31-46. https://doi.org/10.14482/ psdc.33.1.8081
Jiménez, L., Arrieta, M. & Quintero, K. (2017). Síndrome de Burnout y evaluación de desempeño en docentes de la Fundación Universitaria del área andina sede Valledupar. Escenarios, 15(1), 36-46. https://doi.org/10.15665/esc.v15i1.1120
Lou, Y. G., & Chen, L. Y. (2016). A Study of the English Teachers’ Burnout in a Local Comprehensive University in China. Creative Education, 7, 646-654. https://doi.org/10.4236/ce.2016.74067
Maslach, C. & Jackson, S. (1997). MBI Inventario “Burnout” de Maslach. Síndrome del quemado por estrés laboral asistencial. Madrid: TEA Ediciones, S.A.
Mazzanti, M. A. (2011). Declaración de Helsinki, principios y valores bioéticos en juego en la investigación médica con seres humanos. Revista Colombiana de Bioética, 6(1), 125-144. https://doi.org/10.18270/rcb.v6i1.821
Medrano, L. A. & Muñoz-Navarro, R. (2017). Aproximación Conceptual y Práctica a los Modelos de Ecuaciones Estructurales. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 219-239. https://doi.org/10.19083/ridu.11.486
Morales, L. Y. P., Vélez, R. P., Ramírez, C. M., Largada, M. F., Martínez, R. L., & Rodríguez, G. R. (2016). Prevalencia del Síndrome de Burnout en docentes de la Universidad Autónoma de Baja California, Mexicali, México. Revista Cubana de Salud y Trabajo, 17(3), 36-40. Recuperado de http://www.bvs.sld.cu/revistas/rst/vol17_3_16/rst07316.pdf
Moreno, C.A., & Hidalgo, P.M. (2011). Relación entre el clima organizacional y el síndrome de burnout en empleados de una firma de vigilancia en una empresa carbonera de Guajira (Colombia). Revista Psicogente, 13(24), 1-20. Recuperado de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1795
Mesurado, B., & Laudadío, J. (2019). Experiencia profesional, capital psicológico y engagement. Su relación con el burnout en docentes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7(3), 12 - 40. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.327
Palma, S. (2004). Escala clima laboral CL – SPC. Lima, Perú: CARTOLAN E.I.R.L.
Palmer, L., Prince, R., Medina, C., Figueroa, M., López, R. & Rodríguez, G. (2016). Prevalencia del síndrome de burnout en docentes de la Universidad Autónoma de Baja California, Mexicali, México. Revista Cubana de Salud y Trabajo, 17(3), 36-40. Recuperado de http://www.revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/54
Patlán, J. & Martínez, E. (2017). Evaluación de la imagen organizacional universitaria en una institución de educación superior. Contaduría y Administración. 62(1), 105–122. https://doi.org/10.1016/j.cya.2016.07.002
Quispe, Y. (2017). Síndrome de burnout en docentes de la escuela profesional de administración. Revista de Investigaciones de la Escuela de Posgrado-UNA, 6(1), 11-18. https://doi.org/10.26788/epg.v6i1.3
Ramirez, E. H., Espinoza, M. R. ., Esquivel, S. M. ., & Naranjo, M. E. (2020). Inteligencia emocional, competencias y desempeño del docente universitario: Aplicando la técnica mínimos cuadrados parciales SEM-PLS. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3). 99-114. https://doi.org/10.6018/reifop.428261
Ramos, V., & Tejera, E. (2017). Estudio de relaciones entre cultura, clima y fuerza de clima laboral en Ecuador. Acción psicológica, 14(2), 225-239. https://doi.org/10.5944/ap.14.2.17046
Rivera, A., Segarra, P., & Giler, G. (2018). Síndrome de burnout en docentes de instituciones de educación superior. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, Caracas, 37(2), 17-23. Recuperado de http://www.revistaavft.com/images/revistas/2018/avft_2_2018/numero_2_2018.html
Rodríguez-García, A.M., Sola-Martínez, T. & Fernández-Cruz, M. (2017). Impacto del Burnout en el desarrollo profesional del profesorado universitario. Una revisión de la investigación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (3), 161-178. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.3.275121
Ruíz de Chávez, D., Pando, M., Aranda, C., & Almeida, C. (2014). Burnout and Work Engagement in Zacatecas University Teachers. Ciencia & Trabajo, 16(50), 115-120. https://doi.org/10.4067/S0718-24492014 000200010
Salazar, C., & Serpa, A. (2017) Análisis confirmatorio y coeficiente Omega como propiedades psicométricas del instrumento Clima Laboral de Sonia Palma. Revista de Investigación en Psicología, 20(2), 377-388. https://doi.org/10.15381/ rinvp.v20i2.14047
SINEACE (2017). Modelo de acreditación institucional para universidades. Sistema Nacional de Evaluación, Acreditación y Certificación de la Calidad Educativa, Perú. Recuperado de https://www.sineace.gob.pe/wp-content/uploads/2017/07/Anexo-Resoluci%C3% B3n-N%C2%B0279-2017.pdf
Tabares-Díaz, Y. A., Martínez-Daza, V. A., & Matabanchoy-Tulcán, S. M. (2020). Síndrome de Burnout en docentes de Latinoamérica: Una revisión sistemática. Universidad y Salud, 22(3), 265-279. https://doi.org/10.22267/rus.202203.199
UNESCO, (2017). Documento de política 30. Seis maneras de asegurar que la educación superior no deje a nadie atrás. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002478/ 247862S.pdf
Usán, P., Salavera, C., & Domper, E. (2018). ¿Cómo se interrelacionan las variables de burnout, engagement y autoeficacia académica? Un estudio con adolescentes escolares. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 21(2), 141-153. https://doi.org/10.6018/reifop.21.2.311361
Vela, H. Garrido, N., & Pérez C. (2016). Diseño de Instrumento para Evaluar Clima Organizacional de Universidades Públicas en México. European Scientific Journal 12(28), 312. https://doi.org/10.19044/esj. 2016.v12n28p312
Yslado, R. M., Ramírez, E. H. & Espinoza, M. R. (2020). Burnout, docencia e investigación en profesores universitarios de la Facultad de Ciencias Empresariales de Perú y España. Educade Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, (11), 3-19. http://dx.doi.org/10.12795/EDUCADE.2020.i11.02
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.