Is it necessary to train teachers in inclusive methodologies?

A study in Messina centers

Authors

  • Josefina Lozano Martínez
  • Antonia Cava
  • Gianluca Minutoli
  • Irina Sherezade Castillo Reche UNIVERSIDAD DE MURCIA
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.468941
Keywords: Teacher training, inclusive education, methodologies, diversity

Abstract

The challenge the school must take up currently  is to combine school teaching activities with educational inclusion. Social and school inclusion has a key role in implementing efficient and inclusive educational policies and practices. However, a question should not be left unanswered: are teachers ready for this? Are methodologies and their techniques in line with these inclusive approaches? Or, on the contrary, is it necessary to have more training for generalist teachers? The aim of this paper is to investigate, through a questionnaire, these aspects. The results show the perception of 606 curricular and support teachers in high schools in the town of Messina. Data analysis reveals the need for a higher level of training and cooperation among teachers and at the same time points out statistically significant differences among teachers’ initial trainings in relation to response to diversity and their opinions about the benefits inclusion can have on learning, socio-affective environment and professional advancement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación del Alumnado con Necesidades Educativas Especiales (2009). Principios fundamentales para la promoción de la calidad de la educación inclusiva. Recuperado de http://www.european-agency.org/sites/default/files/key-principles-for-promoting-quality-in-inclusive-education_keyprinciples-ES.pdf

Agencia Europea para el Desarrollo de la Educación del Alumnado con Necesidades Educativas Especiales (2012). Perfil del profesional docente en la escuela inclusiva. Recuperado de https://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-profile-of-inclusive-teachers_Profile-of-Inclusive-Teachers-ES.pdf

Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2006). Inclusión and the standards agenda: negotiating policy pressures in England. International Journal of Inclusive Education, 10(4-5), 295-308.

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S., & West. M. (2013). Promoviendo la equidad en educación. Revista de Investigación en Educación, 3(11), 44-56.

Ainscow, M., & Messiou, K. (2018). Engaging with the views of students to promote inclusion in education. Journal of Educational Change, 19(1), 1-17.

Arnaiz, P., de Haro, R., & Maldonado, R. (2019). Barriers to student learning and participation in an inclusive school as perceived by future education professionals. NAER. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 18-24.

Baraldi, C. (2019). Facilitating the Construction of Cultural Diversity in Classroom Interactions. Italian Journal of Sociology of Education, 11(1).

Boccia, P. (2018). Competenze, metodologie e tecnologie didattiche. Rimini, Italia: Maggioli Editore.

Comisión Europea (2010) Comisión Europea - Dirección General de Educación y Cultura. Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo y al Consejo para Mejorar la calidad de la formación del profesorado: Agenda Europea - SEC(2007) 931 SEC(2007) 933.

Canevaro, A., D’Alonzo, L., Ianes, D., & Caldin, R. (2011). L’integrazione scolastica nella percezione degli insegnanti. Trento, Italia: Erickson.

Cottini, L. (2014). Promover la inclusión: el profesor especializado para las actividades de apoyo en primer plano. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 2(2), 10-20.

Cottini, L. (2017). Didáctica especial e inclusión escolar. Roma, Italia: Carocci Editore.

Crisol, E. (2019). Hacia una educación inclusiva para todos. Nuevas contribuciones. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 23(1), 1-9. ISSN 1138-414X

Damiano, E. (2004). L’insegnante. Identificazione di una professione. Brescia, Italia: La Scuola.

Ferrara, G. (2020). La formazione degli insegnanti e le strategie per promuovere la scuola inclusiva. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 8(2), 259-277.

Fiorucci, A. (2020). Disabilità sensoriali a scuola. Uno studio sugli atteggiamenti e sulle paure di un gruppo di insegnanti in formazione. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 8(2), 110-125.

Gariboldi, A., & Pugnaghi, A. (2020). Formare insegnanti inclusivi: il tirocinio come contesto di crescita professionale. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 8(2), 243-258.

González-Rojas, y Triana-Fierro, D. A. (2018). Actitudes de los docentes frente a la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales. Educación y Educadores, 21(2), 200-218.

Grion, A. (2011). Narrare di sé. L’identità professionale dell’insegnante in servizio: riflessioni e proposte. Milano, Italia: Guerini.

Jonas, H. (ed. 2009). Il principio responsabilità. Milano, Italia: Einaudi.

Ianes D. (2004). La formazione dell’insegnante di sostegno. Studium Educationis, 3, 589-598.

Ianes, D. (2013). La speciale normalità. Strategi di integrazione e inclusione per le disabilità e i Bisogni Educativi Speciali. Trento, Italia: Erickson

Ianes, D. (2015a). Insegnanti di sostegno verso la separazione della formazione e dei ruoli. Trento, Italia: Erickson.

Ianes, D. (2015b). L’evoluzione dell’insegnante di sostegno – Nuova edizione: Verso una didattica inclusiva. Trento, Italia: Erickson.

Lozano, J., Ballesta, F.J., Castillo, I.S. y Cerezo, M.C. (2018). El vínculo de la escuela con el territorio: una experiencia de inclusión educativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 207-226. Doi: 10.30827/profesorado.v22i2.7720

Lozano, J, Cava, A. y Minutoli, G. (2020). La risposta educativa agli alunni in condizioni di disabilità: uno studio nella città di Messina. Formazione & Insegnamento, 18(1). https://doi.org/10.7346/-fei-XVIII-01-20_26

Lozano, J. y Cerezo, M.C. (2020). El Taller de la Experiencia: creando vínculo intergeneracional. En S. Sales y O. Moliner (Eds.), La escuela incluida en el territorio. La transformación educativa desde la participación ciudadana. (pp.57-84). Barcelona: Octaedro.

Lozano, J., Cerezo, Mª. C. y Alcaraz, S. (2015). Plan de atención a la diversidad. Madrid: Alianza.

Lozano, J., Cerezo, M.C., Castillo, I.S. (2017). Workshop experience: A means of fostering ties with the neighbourhood in a school in the region of Murcia. Procedia-social and behavioral science (237), 731-736. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.114.

Mapelli, M. (2018). Diario pertinente di un insegnante di sostegno. Trento, Italia: Erickson.

Mayo,M., Fernández, J. C. y Roget , F. (2020). La atención a la diversidad en el aula: dificultades y necesidades del profesorado de educación secundaria y universidad. Contextos Educativos, 25, 257-274.

Moya, A. (2012). El profesorado de apoyo en los centros ordinarios. Nuevas funciones, nuevas contradicciones. Educatio Siglo XXI, 30(1), 71-88.

Moya, A. (2015). La intervención del Profesorado de Apoyo a la Integración dentro del aula ordinaria en Huelva capital: Hacia una escuela inclusiva. Revista nacional e internacional de educación inclusiva 8(2), 153-170.

Muntaner, J. J., Roselló, M. R. & De la Iglesia, B. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatio Siglo XXI, 34(1), 31-50. http://dx.doi.org/10.6018/j/252521

Mura, A. (2016). Diversità e inclusione. Prospettive di cittadinanza tra processi storico culturali e questioni aperte. Milano, Italia, Franco Angeli.

Nadal, M.J., Grau, C. & Peirats, J. (2016). Análisis y valoración del modelo inclusivo en los sistemas de apoyo de centros de infantil y primaria. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 34(1), 161-180.

OCDE (2005). Repaso a la enseñanza: indicadores de la OCDE. Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/inee/indicadores/indicadores-internacionales/ocde.html

Parasuram K. (2006), Variables that effect teachers’ attitudes toward disability and inclusive education in Mumbai, India, “Disability&Society”,21, 231242.

Pavone, M. (2015). Scuola e bisogni educativi speciali. Milano, Italia: Mondadori Education.

Pazzoli S. e Rosa R.A. (2009), L’inclusione degli alunno disabili: indagine sull’opinione dei docenti di educazione fisica nella scuola secondaria di I grado, Atti del Convegno Erickson “La Qualità dell’integrazione scolastica”.

Qvortrup, A., & Qvortrup, L. (2018). Inclusion: Dimensions of inclusion in education. International Journal of Inclusive Education, 22(7), 803-817.

Sales, A.; Lozano, J. y Ozerinjauregi, N. (2019). Educación intercultural-inclusiva desde un currículum vinculado con el territorio. En E. Soriano, M.A. Casanova, V. Caballero y R.Dalouh (Eds.), Educación, Convivencia en sociedades transculturales. (pp. 51-74). Madrid: Arco/Libros-La Muralla.

Santi, M., & Ruzzante, G. (2017). Riformare il sostegno? L’inclusione come opportunità tra delega e corresponsabilità. Italian Journal of Special Education for Inclusion, 4(2).

Published
16-04-2021
How to Cite
Lozano Martínez, J., Cava, A., Minutoli, G., & Castillo Reche, I. S. (2021). Is it necessary to train teachers in inclusive methodologies? : A study in Messina centers. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(2). https://doi.org/10.6018/reifop.468941