The training process of citation and the needs of university students

Authors

  • Ana Mª Porto Castro Universidad de Santiago de Compostela
  • Cristina Pérez Crego Universidad de A Coruña
  • Mª Josefa Mosteiro García Universidad de Santiago de CompostelaA Coruña, España http://orcid.org/0000-0001-6354-3289
  • Álvaro Lorenzo Rey
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.453701
Keywords: Students, citation, plagiarism, higher education

Supporting Agencies

  • Proyecto de investigación “Estudio sobre el plagio en estudiantes del Sistema Universitario de Galicia” financiado por la Xunta de Galicia (referencia 002/2019)

Abstract

In higher education, a considerable number of objectives and tasks need to be exceeded in order to achieve the competences of each degree and not all students achieve this goal with academic rigor, being Plagiarism a resource used in academic work, hence the importance of this phenomenon and the need to take measures that can eradicate this type of action.  In this paper, using a qualitative methodology and based on the answers of university students to the question on how to avoid plagiarism, an attempt was made to understand the importance that students attach to plagiarism and how they conceptualize it, from the analysis and interpretation of the answers to: the importance of the training process in citation for them, who should be responsible for that training, where and when such training actions should be carried out, how the training process should be developed and the reasons why this training is essential to the students' lives. The results indicate that students consider that a good training in citation becomes a key tool that should be used to avoid plagiarism in university classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mª Josefa Mosteiro García, Universidad de Santiago de CompostelaA Coruña, España

Profesora Interina por Vacante del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Facultad de Ciencias de la Educacióny Secretaria del Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Santiago de Compostela

References

Adam, L., Anderson, V., & Spronken-Smith, R. (2017). “It`s not fair”: policy dicourses and student´s understandings of plagiarism in a New Zealand university. Higher Education, 74, 17-32. doi: https://doi.org/10.1007/s10734-016-0025-9

Calvedilla, D. (2010). Internet como fuente de información para el alumnado universitario. Cuadernos De Documentación Multimedia, 21, 141 – 157. Retrieved from https://revistas.ucm.es/index.php/CDMU/article/view/CDMU1010110141A

Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., Cebrián-de-la-Serna, M., & Sarmiento-Campos, J.A. (2018). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XXI, 21(2), 195-129. Retrieved from http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/20062/18079

Comas, R., Sureda, J., Casero, A., & Morey, M. (2011). La integridad académica entre el alumnado universitario español. Estudios Pedagógicos, 37(1), 207-225. doi: https://doi.org/10.4067/s0718-07052011000100011

Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S (2005). The sage handbook of qualitative research. London: Sage

Duche, A.B., Arias, D., Ramos, T., & Gutiérrez, O.A. (2020). Representaciones sociales de estudiantes universitarios peruanos sobre el plagio en la escritura académica. Revista Conrado, 16(72), 155-162. Retrieved from https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.17533%2Fudea.ikala.v24n01a06

Eaton, S., Guglielmin, M., & Otoo, B. (2017). Plagio: Pasar de enfoques punitivos a proactivos [Plagiarism: Moving from punitive to proactive approaches]. En AP. Preciado, L. Yeworiew & S. Sabbaghan (Eds.), Selected proceedings of the IDEAS Conference 2017: Leading the Conference on Educational Change (pp. 28-36). Calgary, Canadá: Werklund School of Education, Calgary University. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED574580.pdf

Egaña, T. (2012). Uso de bibliografía y plagio académico entre los estudiantes universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 9 (2), 18-30. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v9i2.1209

Gallent, M., & Tello, I. (2017). Percepción del alumnado de traducción de la Universidad Internacional de Valencia (VIU) sobre el ciberplagio académico. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11 (2), 90-117. doi: https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.19083%2Fridu.11.563

Giluk, T. L., & Postlethwaite, B. E. (2015). Big five personality and academic dishonesty: A meta-analytic review. Personality and Individual Differences, 72, 59–67. doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.08.027

Heclker, N., & Forde, D. (2013). Using writing ssignment designs to mitigate plagiarism. Teaching Sociology, 41 (1), 94-105. doi: https://doi.org/10.1177%2F0092055X12461471

Hu, G., & Sun, X. (2017). Institutional policies on plagiarism: The case of eight Chinese universities of foreign languages/international studies. System, 66, 56-68. doi: https://doi.org/10.1016/j.system.2017.03.015

JanSen, B., & Spink, A. (2005). An analysis of web searching by European AltheWeb.com Users. Information Processing and Management: An internacional Journal, 41 (2), 361-381. doi: https://doi.org/10.1016/S0306-4573(03)00067-0

Lafuente, M., Faura, U., Puigcerver, M.C., Bote, M. & Martín, P.J. (2019). El trabajo de fin de grado en las Facultades de Economía y Empresa españolas desde la perspectiva de los docentes bachelor`s dissertation at the schools of economics and business in Spain: Lecturer`s perceptions. Journal of Management and Business Education, 2 (3), 215-230. doi: https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.35564%2Fjmbe.2019.0015

Landin, M., & Pérez, J. (2015). Class attendance and academic achievement of pharmacy students in a European University. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 7, 78–83. doi: https://doi.org/10.1016/j.cptl.2014.09.013

Losada-Puente, L., Muñoz-Cantero, J.M., & Rebollo-Quintela, N. (2019). Plagio académico: medidas para evitarlo desde la perspectiva del alumnado. Comunicación presenta al XV Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagogía, A Coruña, September, 4-6.

López, K & Fernández, M.C. (2019). Representaciones sociales de estudiantes universitarios sobre el plagio en la escritura académica. Íkala, 24 (1), 119-134. doi: https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.17533%2Fudea.ikala.v24n01a06

Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative Data Analysis. An expanded sourcebook. California: Sage.

Miles, Huberman, M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis. A Methods Sourcebook. London: Sage.

Mir, R., & Jair, S. (Eds.). (2017). The Routledge companion to qualitative research in organization studies. London: Routledge.

Muñoz-Cantero, J.M., Rebollo-Quintela, N., & Mosteiro-García, Mª. J. (2019). Validación del cuestionario de atribuciones para la detección de coincidencias en trabajos académicos. Relieve: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(1). doi: https://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13599

Ochoa, L. & Cueva, A. (2014). El plagio y su relación con los procesos de escritura académica. Forma y Función, 27 (2), 95-113. doi: https://dx.doi.org/10.15446/fyf.v27n2.47667.

Paulhus, D. & Dubois, P. (2015). The Link Between Cognitive Ability and Scholastic Cheating: A Meta-Analysis. Review of General Psychology, 19 (2), 183-190. doi: https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.1037%2Fgpr0000040

Ruíz, A.M. (2016). Fuentes digitales y fuentes impresas. Prácticas letradas y plagio en el marco universitario. Revista Chilena de Literatura, 94, 215-230. doi: https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.4067%2FS0718-22952016000300011

Sureda-Negre, J., Cerdá-Navarro, A., Calvo-Sastre, A., & Comas-Forgas, R.L. (2020). Las conductas fraudulentas del alumnado universitario español en las evaluaciones: valoración de su gravedad y propuestas de sanciones a partir de un panel de expertos. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 201-219. doi: https://doi.org/10.6018/rie.358781

Sureda-Negre, J., Comas-Forgas, R.L., & Oliver-Trovat, M.F. (2015). Plagio académico entre alumnado de secundaria y bachillerato. Diferencias en cuanto al género y la procrastinación. Comunicar, 44 (22), 103-111. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-11

Sureda-Negre, J., Reynes-Vives, J., & Comas-Forgas, R. (2016). Reglamentación contra el fraude académico en las universidades españolas. Revista de la Educación Superior, 45 (178), 31-44. doi: https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.1016%2Fj.resu.2016.03.002

Tayan, B.M. (2017). Academic misconduct: an investigation into male students’ perceptions experiences & attitudes towards cheating and plagiarism in a Middle Eastern University context. Journal of Education and Learning, 6 (1), 158-166. doi: https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.5539%2Fjel.v6n1p158

Taylor, S., & Bogdan, R.C. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós: Barcelona

Published
16-04-2021
How to Cite
Porto Castro, A. M., Pérez Crego, C., Mosteiro García, M. J., & Lorenzo Rey, Álvaro. (2021). The training process of citation and the needs of university students. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(2). https://doi.org/10.6018/reifop.453701