Teachers’ perceptions about gifted students

relations with previous education and experience

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.416191
Keywords: gifted students, teacher education, teachers' perceptions, teaching practice

Supporting Agencies

  • Vicerrectorado de Investigación y Transferencia de la Universidad de Alcalá

Abstract

Currently, gifted students seem not to be adequately identified or cared for in schools, being aggravated by poor teacher education. The aim of this research was to analyze the relationship between teacher education and high capacity experience with teachers’ knowledge about this type of students. For these reasons, a survey study was followed with Spanish teachers of Secondary Education (n = 637), who completed the Teacher Perception about Gifted Students Questionnaire. The most outstanding results indicated that 57.35% of the participants who had received training on specific educational support needs stated that they knew the main needs of gifted students, meanwhile those who had not previously trained only answered affirmatively the 19.16% (ɸ = .391; sig. = .000). 61.97% of teachers who had previous experience in this area and 66.82% of those who did not it indicated that they need to have more specific training in this regard (V = .263; sig. = .000). The results of this study highlight the need to improve training on this topic in the initial and continuous teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alba García Barrera, Universidad a Distancia de Madrid

Doctora en Educación por la Universidad Autónoma de Madrid. Profesora de Universidad Privada en el Departamento de Educación (área de Psicología Evolutiva y de la Educación) y miembro del grupo de investigación sobre "Enseñanza, Aprendizaje y Nuevas Tecnologías" de la Universidad a Distancia de Madrid.

Carlos Monge López, Universidad Complutense de Madrid

Doctor Internacional en Educación (premio extraordinario) por la Universidad de Alcalá. Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Estudios Educativos (área de Didáctica y Organización Escolar) y miembro del grupo de investigación "Desarrollo Tecnológico, Exclsuión Sociocultural y Educación" de la Universidad Complutense de Madrid.

Patricia Gómez Hernández, Centro Universitario Internacional de Madrid (adscrito a la Universidad de Alcalá)

Doctora Internacional en Educación por la Universidad de Alcalá. Profesora de Universidad Privada en el Centro Universitario Internacional de Madrid (área de Psicología Evolutiva y de la Educación) y miembro del grupo de investigación "Inclusión y Mejora Educativa: Convivencia y Aprendizaje Cooperativo" de la Universidad de Alcalá.

References

Bochkareva, T., Akhmetshin, E., Osadchy, E., Romanov, P. y Konovalova, E. (2018). Preparation of the Future Teacher for Work with Gifted Children. Journal of Social Studies and Education Research, 9(2), 251-265.

Castelló, A. (2008). Bases intelectuales de la excepcionalidad: un esquema integrador. Revista Española de Pedagogía, 240, 203-220.

Conejeros-Solar, M.L., Gómez-Arizaga, M.P. y Donoso-Osorio, E. (2013). Perfil docente para alumnos/as con altas capacidades. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 5(11), 393-411. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m5-11.pdpa

Davis, G. y Rimm, S. (2004). Education of the Gifted and Talented (5ª ed.). Boston, MA: Pearson Education.

Fraser-Seeto, K. (2013). Pre-service Teacher Training in Gifted and Talented Education: An Australian Perspective. Journal of Student Engagement: Education Matters, 3(1), 29-38.

Gali, G.F., Fakhrutdinova, A.V. y Grigorieva, L.L. (2017). The Teachers’ Strategies of Identifying and Development of Gifted Students in Foreign Countries. Modern Journal of Language Teaching Methods, 7(9), 266-271.

García-Barrera, A. y Flor, P. (2016). Percepción del profesorado español sobre el alumnado con altas capacidades. Estudios Pedagógicos, 42(2), 129-149. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000200008

Geake, J.G. y Gross, M.U.M. (2008). Teachers’ Negative Affect toward Academically Gifted Students: An Evolutionary Psychological Study. Gifted Child Quarterly, 52(3), 217-231. doi: https://doi.org/10.1177/0016986208319704

Hernández, D. y Gutiérrez, M. (2014). El estudio de la alta capacidad intelectual en España: análisis de la situación actual. Revista de Educación, 364(2), 251-272.

Jung, J.Y. (2014). Predictors of Attitudes to Gifted Programs/Provisions: Evidence from Preservice Educators. Gifted Child Quarterly, 58(4), 247-258. doi: https://doi.org/10.1177/0016986214547636

Kelemen, G. (2016). Teachers’ Attitude towards Giftedness. Agora Psycho-Pragmatica, 10(1), 95-104.

Lassig, C.J. (2009). Teachers’ Attitudes towards the Gifted: The Importance of Professional Development and School Culture. Australasian Journal of Gifted Education, 18(2), 2-42. doi: https://doi.org/10.21505/ajge.2015.0012

López, E., Martín, M.I. y Palomares, A. (2019). Empoderamiento docente en el ámbito de las altas capacidades intelectuales. Mitos y creencias en los docentes de Educación Primaria. Contextos Educativos, 24, 63-76. doi: http://dx.doi.org/10.18172/con.3949

McCoach, D.B. y Siegle, D. (2007). What Predicts Teachers’ Attitudes toward the Gifted? Gifted Child Quarterly, 5(3), 246-255. doi: https://doi.org/10.1177/0016986207302719

Mendioroz, A., Rivero, P. y Aguilera, E. (2019). Una propuesta de formación docente para responder a las altas capacidades en la escuela inclusiva. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 265-284. doi: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9154

Miguel, A. y Moya, A. (2011). Conceptos generales del alumno con altas capacidades. En J.C. Torrego (Coord.), Alumnos con altas capacidades y aprendizaje cooperativo. Un modelo de respuesta educativa (pp. 13-33). Madrid: Fundación SM.

Moon, T.R. y Brighton, C.M. (2008). Primary Teachers’ Conceptions of Giftedness. Journal for the Education of the Gifted, 31(4), 447-480. doi: https://doi.org/10.1177/016235329501800304

Peña, A.M., Martínez, R.A., Velázquez, A.E., Barriales, M.R. y López, L. (2003). Estudio de las características que percibe el profesorado en alumnos con alta capacidad intelectual. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 271-289.

Perkovic, I. y Boric, E. (2015). Teachers’ Attitudes towards Gifted Students and Differences in Attitudes Regarding the Years of Teaching. Croatian Journal of Education, 17(1), 165-178.

Pierce, R.L., Adams, C.M., Neumeister, K.L.S., Cassady, J.C., Dixon, F.A. y Cross, T.L. (2007). Development of an Identification Procedure for a Large Urban School Corporation: Identifying Culturally Diverse and Academically Gifted Elementary Students. Roeper Review. Journal on Gifted Education, 29(2), 113-118.

Rayón, L. y Torrego, J.C. (2018). Aprendizaje cooperativo, inclusión e investigación educativa: aportaciones de los diseños mixtos. En J.C. Torrego y C. Monge (Coords.), Inclusión educativa y aprendizaje cooperativo (pp. 221-242). Madrid: Editorial Síntesis.

Rizza, M.G. y Morrison, W.F. (2003). Uncovering Stereotypes and Identifying Characteristics of Gifted Students and Students with Emotional/Behavioral Disabilities. Roeper Review. Journal on Gifted Education, 25(2), 73-77.

Sastre-Riba, S. (2008). Niños con altas capacidades y su funcionamiento cognitivo diferencial. Revista de Neurología, 46, 11-16. doi: https://doi.org/10.33588/rn.46S01.2008008

Szymanski, T. y Shaff, T. (2013). Teacher Perspectives Regarding Gifted Diverse Students. Gifted Children, 6(1), 1-27.

Tirri, K. (2017). Teacher Education Is the Key to Changing the Identification and Teaching of the Gifted. Roeper Review. Journal of Gifted Education, 39(3), 210-212. doi: https://doi.org/10.1080/02783193.2017.1318996

Torrego, J.C. y Bueno, Á. (2018). Alumnos con altas capacidades intelectuales: detección y aprendizaje cooperativo. En J.C. Torrego y C. Monge (Coords.), Inclusión educativa y aprendizaje cooperativo (pp. 199-217). Madrid: Editorial Síntesis.

Torrego, J.C., Monge, C. y Muñoz, Y. (2017). Elementos de análisis para innovar la formación del profesorado en aprendizaje cooperativo y altas capacidades. En C. Monge y P. Gómez (Eds.), Innovando la docencia desde la formación del profesorado. Propuestas y realidades (pp. 297-318). Madrid: Editorial Síntesis.

Torrego, J.C., Rayón, L. y Sánchez, N. (2018). Efectos del aprendizaje cooperativo, rendimiento académico, inteligencia emocional y habilidades sociales en Educación Primaria mediante un diseño mixto. En J.C. Torrego, L. Rayón, Y. Muñoz y P. Gómez (Eds.), Inclusión y mejora educativa (pp. 142-159). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.

Tourón, J., Fernández, R. y Reyero, M. (2002). Actitudes del profesorado hacia la superdotación. Implicaciones para el desarrollo de programas de formación. Faísca. Revista de Altas Capacidades, 9, 95-110.

Troxclair, D.A. (2013). Preservice Teacher Attitudes toward Giftedness. Roeper Review. Journal on Gifted Education, 35(1), 58-64. doi: https://doi.org/10.1080/02783193.2013.740603

Published
21-01-2021
How to Cite
García Barrera, A., Monge López, C., & Gómez Hernández, P. (2021). Teachers’ perceptions about gifted students: relations with previous education and experience. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.416191