Historiadores chilenos frente a la ausencia de las mujeres en la formación del profesorado: los retos desde la Didáctica de las Ciencias Sociales

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.399521
Keywords: Didáctica; inclusión; género; mujeres.

Abstract

The study is about the conceptions of the some Chilean historians on the absence and / or presence of women and their history in teacher education program's. It is emphasized around the possibilities and limitations that are visualized when working from their perspectives. The article is a case study carried out in the city of Santiago of Chile. The research reflect on the content analysis on the discourses, and reflect on considering the theoretical frameworks from the didactics of the social sciences and gender poststructuralism. The relevance of the results lies in the proposal of deconstruction in order to generate innovations and ruptures on the traditionality in the teaching of history and social sciences.

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Author Biography

Jesús Marolla-Gajardo, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Jesús Marolla-Gajardo. Doctor en Educación en Didáctica de las Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB) y profesor de Historia, Geografía y Educación Cívica por la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación de Chile (UMCE). Profesor e investigador en Didáctica de las Ciencias Sociales en la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile (UMCE). E-mail <jesus.marolla@umce.cl> ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6215-0010 

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Published
21-01-2021
How to Cite
Marolla-Gajardo, J. (2021). Historiadores chilenos frente a la ausencia de las mujeres en la formación del profesorado: los retos desde la Didáctica de las Ciencias Sociales . Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 24(1). https://doi.org/10.6018/reifop.399521