Relationship between academic performance and development of self-regulation strategies in universities students

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.385491
Keywords: Declarative knowledge; procedural knowledge; metacognitive knowledge; self-regulation.

Abstract

We study the relationship between student´s self-perceptions of their declarative and procedural knowledge and their academic performance. 116 university students, in their first and second year of their degree courses participated in two studies. One was quasi-experimental (before-after-no control group), in which the independent variable was “learning based on self-regulation strategies” and the dependent variable was “their responses to scales on metacognition and information processing skills) taken from ACRA (learning strategies scales). A second descriptive-correlational test analyzed the triadic relation between metacognitive strategies, information processing skills and learning outcomes. The results point out to differences in student self-perceptions regarding the acquisition of declarative procedural competencies after self-regulation training. The greatest effectiveness was observed in the first year, lending support to university learning-teaching methodology based on self-regulation strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Broadbent, J., y Poon, W. L. (2015). Self-regulated learning strategies andacademic achievement in online higher education learning environ-ments: A systematic review. The Internet and Higher Education, 27, 1-13. doi: 10.1016/j.iheduc.2015.04.007

Brown, A., y DeLoache, J. S. (1978). Skills, Plans and self-regulation. En R. S. Siegel (Ed.), Children’s thinking: What develops? (pp. 3-35). Hillsdale, N.J.: Erlbaum.

Campbell, D. T., y Stanley, J. C. (2005). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires: Amorrortu [1ª edición en castellano 1973; novena reimpresión].

Castañeda, M. T., y Villalta, M. A. (2017). Gestión del aula y formación inicial de profesores. Un estudio de Revisión. Perspectiva educacional, 56(2), 4-27. Recuperado de http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/issue/view/37

Castro, N., Suárez, X., y Soto, V. (2016). El uso del foro virtual para desarrollar el aprendizaje autorregulado de los estudiantes universitarios. Innovación Educativa, 16(70), 23-42. Recuperado de https://www.ipn.mx/innovacion/números-anteriores/innovación-educativa-70.html

Cerezo, E., Fernández, E., Amieiro, N., Valle, A., Rosário, P., y Núñez, J. C. (2019). El papel mediador de la autoeficacia y la utilidad entre el conocimiento y el uso de estrategias de autorregulación del aprendizaje. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 1-8. doi: 10.1016/j.psicod.2018.08.001

Cerezo, R., Sánchez-Santillán, M., Paule-Ruiz, M. P., y Núñez, J. C. (2016). Students´ LMS interaction patterns and their relationship with achievement: A case study in higher education. Computers & Education, 96, 42-54. doi: 10.1016/j.compedu.2016.02.006

Chaves, E., Trujillo, J. M., y López, J. A. (2016). Acciones para la autorregulación del aprendizaje en entornos personales. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (48), 67-82. doi: 10.12795/pixelbit.2016.i48.05

De Juanas, A., y Beltrán, J. A. (2012). Creencias epistemológicas de los estudiantes de Pedagogía y Ciencias de la Educación. Revista de Psicodidáctica, 17(1), 1-15. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/1226/1996

Díaz, A., Pérez, M. V., González-Pienda, J. A., y Núñez, J. C. (2017). Impacto de un entrenamiento en aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Perfiles Educativos, 39(157), 87-104. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles/numeros/2017/157

Efklides, A. (2009). The role of metacognitive experiences in the learning process. Psicothema, 21(1), 76-82. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?ID=3598

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring. Americam Psychologist, 34, 906-911. doi: 10.1037/0003-066X.34.10.906

Gómez, J., y Romero, A. (2019). Enfoques de aprendizaje, autorregulación y autoeficacia y su influencia en el rendimiento académico en estudiantes universitarios de Psicología. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(2), 95-107. doi: 10.30552/ejihpe.v9i2.323

Gros, B., y García-Peñalvo, F. J. (2016). Future Trends in the Design Strategies and Technological Affordances of E-Learning. En J. M. Spector, B. B Lockee y M. D. Childress (Eds.), Learning, Design, and Technology (pp. 1-23). Switzerland: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-17727-4_67-1

Herington, C., y Weaven, S. (2008). Action research and reflection on student approaches to learning in large first year university classes. The Australian Educational Researcher, 35(3), 111-134. doi: 10.1007/BF03246292

Järvelä, S., Malmberg, J., y Koivuniemi, M. (2016). Recognizing socially shared regulation by using the temporal sequences of online chat and logs in CSCL. Learning and Instruction, 42, 1-11. doi: 10.1016/j.learninstruc.2015.10.006

Marcelo, C., y Rijo, D. (2019). Aprendizaje autorregulado de estudiantes universitarios: Los usos de las tecnologías digitales. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 3(1), 62-81. doi: 10.32541/recie.2019.v3i1.pp62-81

Martínez-Sarmiento, L. F., y Gaeta, M. L. (2019). Utilización de la plataforma virtual Moodle para el desarrollo del aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Educar, 55(2), 479-498. doi: 10.5565/rev/educar.883

Meijer, J., Veenman, M. V. J., y Van Hout-Wolters, B. H. A. M. (2006). Metacognitive Activities in Text-Studying and Problem-Solving: Development of a taxonomy. Educational Research and Evaluation, 12(3), 209-237. doi: 10.1080/13803610500479991

Nocito, G., y Navarro, E. (2018). Mejora de las estrategias de autorregulación del aprendizaje en la universidad impacto de un programa de adaptación académica a grado. Bordón, Revista de Pedagogía, 70(4), 121-136. doi. 10.13042/Bordon.2018.60148

Norman, E., y Furnes, B. (2016). The relationship between metacognitive experiences and learning: Is there a difference between digital and non-digital study media?. Computers in Human Behavior, 54, 301-309. doi: 10.1016/j.chb.2015.07.043

Núñez, J. C., Cerezo, R., Bernardo, A., Rosario, P., Valle, A., Fernández, E., y Suárez, N. (2011). Implementation of training programs in self-regulated strategies in Moodle format: Results of an experience in higher education. Psicothema, 23(2), 274-281. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?ID=3882

Pérez, J., y Solís, S. (2016). La autorregulación en el proceso de enseñanza y aprendizaje: percepción de los estudiantes de la Cátedra de Turismo Sostenible de la UNED. Revista Calidad en la Educación Superior, 7(1), 148-174. doi: 10.22458/caes.v7i1.1380

Román, J. M., y Gallego, S. (1994). Escalas de estrategias de aprendizaje: ACRA. Madrid: TEA.

Román, J. M., y Poggioli, L. (2013). ACRA (r): Escalas de estrategias de aprendizaje. Caracas: Publicaciones UCAB.

Rosário, P., Lourenço, A., Paiva, M. O., Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., y Valle, A. (2012). Autoeficacia y utilidad percibida como condiciones necesarias para un aprendizaje académico autorregulado. Anales de psicología, 28(1), 37-44. Recuperado de http://revistas.um.es/analesps/article/view/140502

Rosário, P., Mourao, R., Núñez, J. C., González-Pineda, J., Solano, P., y Valle, A. (2007). Eficacia de un programa instruccional para la mejora de procesos y estrategias de aprendizaje en la enseñanza superior. Psicothema, 19(39), 422-427. Recuperado de http://www.psicothema.com/psicothema.asp?ID=3380

Sáiz, M.C., Montero, E., Bol, A., y Carbonero, M.A. (2012). An analysis of Learning Competences at the University. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(1), 253-270. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/index.php?n=26

Sáiz, M.C., y Payo, R.J. (2012). Autopercepción del conocimiento en Educación Superior. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 3(2), 159-174. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=245124456005

Sáiz, M.C., y Pérez, M. (2016). Autorregulación y mejora del autoconocimiento en resolución de problemas. Psicología desde el Caribe, 33(1), 14-30. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21345152002

Sáiz, M.C., Queiruga, M.Á., García-Osorio, C.I., Montero, E., y Rodríguez-Medina, J. (2019). Observation of Metacognitive Skills in Natural Environments: A Longitudinal Study With Mixed Methods. Front. Psychol., 10, 1-13. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02398

Sáiz, M.C., y Román, J.M. (2011). Cuatro formas de evaluación en Educación Superior gestionadas desde la tutoría. Revista de Psicodidáctica, 16(1), 145-161. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17517217008

Schraw, G., y Gutierrez, A. P. (2015). Metacognitive Strategy Instruction that highlights the Role of Monitoring and Control Processes. En A. Peña-Ayala, Metacognition: Fundaments, Applications, and Trends, (Vol. 76 series Intelligent Systems Reference Library, pp. 3-16). Switzerland: Springer. doi: 10.1007/978-3-319-11062-2_1

Tarricone, P. (2011). The Taxonomy of Metacognition. U.K: Psychology Press.

Van der Stel, M., y Veenman, M. V. J. (2014). Metacognitive Skills and Intellectual Ability of Young Adolescents: A Longitudinal Study from a Developmental Perspective. European Journal of Psychology of Education, 29, 117-137. doi: 10.1007/s10212-013-0190-5

Veenman, M. V. J. (2007). The assessment and instruction of self-regulation in computerbased environments: A discussion. Metacognition and Learning, 2, 177-183. doi: 10.1007/s11409-007-9017-6

Veenman, M. V. J. (2011a). Alternative assessment of strategy use with self-report instruments: a discussion. Metacognition and Learning, 6, 205-211. doi: 10.1007/s11409-011-9080-x

Veenman, M. V. J. (2011b). Learning and Self-Monitor and Self-Regulate. En R. Mayer y P. Alexander. (Eds.), Handbook of Research on Learning and Instruction (pp .197-218). New York: Routledge.

Veenman, M. V. J. (2015). Thinking about metacognition improves thinking. En R. Wegerif y J. C. Kaufman (Eds.), The Routledge International Handbook of Research on Teaching Thinking (pp. 280-288). University of Exeter: Taylor and Francis Inc. doi: 10.4324/9781315797021

Veenman, M. V. J., y van Cleef, D. (2019). Measuring metacognitive skills for mathematics: students’ self-reports versus on-line assessment methods. ZDM - Mathematics Education, 51(4), 691-701. doi: 10.1007/s11858-018-1006-5

Veenman, M. V. J., Prins, F. J., y Verheij, J. (2003). Learning styles: Self-report versus thinking-aloud measures. British Journal of Educational Psychology, 73(3), 357-372. doi: 10.1348/000709903322275885

Ventura, A. C., Cattoni, M. S., y Borgobello, A. (2017). Aprendizaje autorregulado en el nivel universitario: Un estudio situado con estudiantes de psicopedagogía de diferentes ciclos académicos. Revista electrónica educare, 21(2), 1-20. doi: 10.15359/ree.21-2.15

Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45, 166–183. doi: 10.3102/0002831207312909

Zimmerman, B. J., y Schunk, D. (2008). Motivation. An essential dimension of self-regulated learning. En D. Schunk y B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and Self-regulated learning. Theory, research and applications (pp. 1-31). New York: Lawrence Erlbaum.

Published
14-04-2020
How to Cite
Sáiz Manzanares, M. C., & Valdivieso-León, L. (2020). Relationship between academic performance and development of self-regulation strategies in universities students. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.385491