The sport track as an emotional factor for university teacher formation in physical education

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.366371
Keywords: Sports track; emotion; traditional sports games; physical education.

Supporting Agencies

  • Ministerio de Ciencia e Innovación del Gobierno de España a través de los proyectos de I D i DEP2010-21626-C03-01, DEP2010-21626-C03-02 y DEP2010-21626-C03-03

Abstract

Traditional sports games generate motor interactions between participants that activate cognitive, social and affective processes of great interest to understand human relationships in university teacher formation. This work studies the emotional impact of motor interactions and sports history (sport track) on university students in formation. To this end, the cooperative and opposition motor interactions and different types of sports history are analysed in a playful context. A total of 241 student’s participated and emotional intensity was analysed using the Games and Emotions Scale (GES) questionnaire. The data analysis followed a model of generalized estimation equations (GEE) (Gaussian family). The positive experiences were majority in the two types of motor interactions experienced, being the cooperative experience the most intense. The previous physical event modified the experience of emotions. The knowledge of the emotional characteristics in both motor interactions and also the sports track allows to apply to future training programs specific contents to improve the management of motor relationships.

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Author Biographies

Pere Lavega Burgués, Universidad de Lleida

Pere Lavega Burgués. INEFC, Universidad de Lleida. Catedrático, dedicado a nivel profesional (docente e investigadora) en torno al juego motor en general y de los juegos tradicionales en particular. Coordinador UNESCO para la promoción de los juegos tradicionales

Joseba Etxebeste Otegui, Universidad del País Vasco

Joseba Etxebeste Otegui. Universidad del País Vasco. Dpto. Educación física y deportiva. Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Doctor en Sociología por la Universidad del Paris V-René Descartes-Sorbonne. Líneas de investigación: vínculo entre los juegos deportivos y la cultura, la perspectiva de género en las actividades deportivas y las danzas, y las emociones en los juegos deportivos

Francisco Lagardera Otero, Universidad de Lleida

Francisco Lagardera Otero. Universidad de Lleida. Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación. Líneas de investigación: juego motor deportivo, las actividades introyectivas y expresivas dentro de la docencia de la Educación física.

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Published
29-07-2020
How to Cite
Alonso Roque, J. I., Lavega Burgués, P., Etxebeste Otegui, J., & Lagardera Otero, F. (2020). The sport track as an emotional factor for university teacher formation in physical education. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.366371