Between Cartography of Displacement and Spaces of Conflict: Migration and Battlefield in Contemporary Spanish Drama

Authors

  • Kamil Seruga Universidad de Varsovia
  • Karolina Kumor Warsaw University
DOI: https://doi.org/10.6018/monteagudo.624211

Abstract

The paper aims to analyze eleven contemporary Spanish theatrical texts written by women that address the theme of migration. The corpus focuses on dramatic space, which is studied within the framework of the battlefield (campo de batalla), a notion proposed to explore spatiality as an intersection between sociological and dramatic approach. We argue that space is a relational and performative configuration where the political, social, and human tensions inherent in migratory movements become evident. Consequently, the study emphasizes how theater stages and critiques state practices of control and exclusion by employing spatial metaphors such as seas, walls, and borders to represent the barriers migrants face. The paper contends that theater serves as an ideal medium for making the dynamics of power and exclusion visible and for interrogating them, using dramatic space to dramatize the struggles for belonging and recognition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdulatif Yasin, Bahira (2018). Una silla en la frontera. En Concha Fernández Soto (Ed.). Sillas en la frontera: mujer, teatro y migraciones. Almería, Editorial Universidad de Almería, 73–87.

Albert Sopale, Silvia (2018). No es país para negras. En Concha Fernández Soto (Ed.). Sillas en la frontera: mujer, teatro y migraciones, Almería, Editorial Universidad de Almería, 89–107.

Arroyo-Alejandre, Jesús & Rodríguez-Álvarez, David (2018). Muros y migración México-Estados Unidos. Papeles de población, 24 (95), 89-114.

Augé, Marc (2000). Los no-lugares. Barcelona, Editorial Gedisa.

Bourdieu, Pierre (2011). Cuestiones de sociología. Madrid, Akal

Bueno, Antonia (2002). Zahra, favorita de Al-Andalus, Madrid, Comunidad de Madrid y Asociación de Autores de Teatro.

Coleman, Jeffrey K. (2020). The Necropolitical Theater: Race and Immigration on the Contemporary Spanish Stage, Evanston, Northwestern University Press.

Doll, Eileen (2013). Los inmigrantes en la escena española contemporánea: buscando una nueva identidad española. Madrid, Fundamentos.

Escabias, Juana (2016). “Babel”. En Fernández Soto, Concha y Checa y Olmos, Francisco (eds.). Los mares de Caronte. Diecisiete calas dramáticas sobre migraciones, Madrid, Fundamentos, 251–262.

Fernández, Amaia (2007). Amarás a tu prójimo, Madrid, ADE.

Fernández Soto, Concha y Checa y Olmos, Francisco (2016). “La inmigración y las artes: el teatro como espacio de encuentro, identidad y memoria”. En Fernández Soto, Concha y Checa y Olmos, Francisco (eds.). Los mares de Caronte. Diecisiete calas dramáticas sobre migraciones. Madrid, Fundamentos, 7-60.

Foucault, Michel (2010). El cuerpo utópico. Las heterotopías. Textos inéditos seguidos de una presentación de Daniel Defert Buenos Aires: Nuevas Visión

García Manso, Luisa (2011). “Teatro, Inmigración y Género: la identidad del Otro en «Víctor Bevch», de Laila Ripoll, e «Y los peces salieron a combatir contra los hombres», de Angélica Liddell”. Anales de la Literatura Española Contemporánea, 36.2, 113-149.

― (2016). “El teatro español sobre la inmigración en los años 90: Influencia mediática y procesos creativos”. Hispania, 99, 1, 137-147.

Gómez Glez, María (2012). Cifras. Madrid: Centro de Documentación Teatral.

Gutiérrez Carbajo, Francisco (2012). “La utopía y la emigración en el teatro español contemporáneo”. En Patrizia Botta, Debora Vaccari (eds.) Rumbos del hispanismo en el umbral del Cincuentenario de la AIH, vol. 4, 367-376.

Lefebvre, Henri (2013). La producción del espacio. Madrid, Capitán Swing.

Liddell, Angélica (2012) Y los peces salieron a combatir contra los hombres. México, Paso de Gato.

Massey, Doreen (2005). For space. London, Sage.

Paco Serrano, Diana de (2016). “El viaje de Adou”. En Fernández Soto, Concha y Checa y Olmos, Francisco (eds.). Los mares de Caronte. Diecisiete calas dramáticas sobre migraciones. Madrid, Fundamentos, 237-248.

― (2018). “En un lugar de nadie”. En Fernández Soto, Concha (ed.). Sillas en la frontera. Mujeres, teatro y migraciones. Almería, Universidad de Almería, 179-185.

Pérez-Rasilla, Eduardo (2010). “Representaciones de la inmigración en el teatro español contemporáneo”. En Montserrat Iglesias Santos (ed.) Imágenes del otro: identidad e inmigración en la literatura y el cine. Madrid, Biblioteca Nueva, 87-116.

Pombero, Carmen (2009). Más allá de la línea azul. En Mujeres para mujeres. Teatro breve. Instituto Andaluz de la Mujer. Consejería para la Igualdad y Bienestar Social, 191-230.

Soja, Edward W. (1989). Postmodern geographies: The reassertion of space in critical social theory. London: Verso.

Sotelo, Vanesa (2012). Frontera. Acotaciones, 28, 151-160.

Terra, Marcela (2018). “Los girasoles de Van Gogh.” En Concha Fernández Soto (Ed.). Sillas en la frontera: mujer, teatro y migraciones. Almería, Editorial Universidad de Almería, 351–362.

Vázquez García, Francisco (2002). Pierre Bourdieu. La sociología como crítica de la razón. Barcelona, Montesino.

Published
28-02-2025
How to Cite
Seruga, K., & Kumor, K. (2025). Between Cartography of Displacement and Spaces of Conflict: Migration and Battlefield in Contemporary Spanish Drama. Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura, (30), 97–112. https://doi.org/10.6018/monteagudo.624211
Issue
Section
Monográfico