The well-tempered critical key: Baquero Goyanes in his score
Abstract
his article traces an itinerary through the critical work of Mariano Baquero Goyanes from his recognized love of the art of music. Since his first investigations in the fifties, as in "Tiempo en tempo en la novela" (1954), the references to musical techniques and forms as well as to the history of music fertilize and illuminate his scientific contribution in an original and pioneering way. to literary criticism. The pages devoted to musical structures in contemporary novels, already in the seventies, reveal his critical maturity and the breadth of the field of vision of the artistic phenomenon.
Downloads
References
Baquero Escudero, Ana Luisa (s/f). “Biografía de Mariano Baquero Goyanes”. En Mariano Baquero Goyanes. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Figuras del hispanismo. https://www.cervantesvirtual.com/portales/mariano_baquero_
goyanes/el_autor/
Baquero Goyanes, Mariano (1948). “Tiempo y “tempo” en la novela”, Arbor, 33-34, 85-94.
Baquero Goyanes, Mariano (1952). La prosa neomodernista de Gabriel Miró. Murcia, Publicaciones de la Sociedad Económica de Amigos del País.
Baquero Goyanes, Mariano (1956). Problemas de la novela contemporánea. Madrid, Ateneo.
Baquero Goyanes, Mariano (1957). “Retórica y ritmo en Azorín y Barojo”, Monteagudo, 20, 4-9.
Baquero Goyanes, Mariano (1963). Proceso a la novela actual. Madrid, Rialp.
Baquero Goyanes, Mariano (1970). Estructuras de la novela actual. Barcelona, Planeta.
Baquero Goyanes, Mariano (1972). Temas, formas y tonos literarios. Madrid, Prensa Española.
Baquero Goyanes, Mariano (1976). “Cinco variaciones del tema de las nubes”. Studia Hispanica in honorem Rafael Lapesa, Madrid, Gredos, 1976, 61-71
Baquero Goyanes, Mariano (1980). Revista de la Universidad Complutense, vol. VII, 8, 249-257.
Baquero Goyanes, Mariano (1988). ¿Qué es la novela? ¿Qué es el cuento? Murcia, Servicio de Publicaciones de la Universidad.
Baquero Goyanes, Mariano (1990). La educación de la sensibilidad literaria. Murcia, Universidad-Caja Murcia.
Baquero Goyanes, Mariano (2006). Variaciones sobre un mismo tema (Artículos de prensa). Editado por Abraham Esteve Serrano y Francisco Vicente Gómez. Murcia, Universidad de Murcia.
Bloch, Ernst (1975). “Paradoja y pastoral en Wagner”. En Richard Wagner. Escritos y confesiones. Barcelona, Labor.
Borges, Jorge Luis (1989). Obra poética. Buenos Aires, Emecé.
Díez de Revenga, Francisco Javier (2004). “Mariano Baquero Goyanes, la plenitud de una obra crítica”, Tonos (Revista electrónica de Estudios Filológicos), 7, junio. https://www.um.es/tonosdigital/znum7/perfiles/mbaquerogoyanes.htm
Forster, E. M. (1983). Aspectos de la novela. Madrid, Debate.
García Berrio, Antonio (2006). “Memoria crítica de Mariano Baquero”. En Mariano Baquero Goyanes. Variaciones sobre un mismo tema (Artículos de prensa). Editado por Abraham Esteve Serrano y Francisco Vicente Gómez. Murcia,
Universidad de Murcia, IX-LIV.
Guillén, Jorge (1950). Cántico. Fe de vida. Buenos Aires, Sudamericana.
Hernández Valcárcel, María del Carmen (1974). “Música y poesía en los Nocturnos de Chopin de Gerardo Diego”. En Estudios literarios dedicados el Prof. Mariano Baquero Goyanes. Edición de Victorino Polo García y Javier Díez de Revenga. Murcia, Nogués, 199-210.
Illán Castillo, María del Rosario (2020). “El tiempo como acorde común: música y literatura en las lecciones de Bachillerato de Mariano Baquero Goyanes”. En Ana L. Baquero Escudero, Ana Luisa y Vicente Gómez, Francisco (coords.). Mariano
Baquero Goyanes. Teoría de la novela y del cuento. Madrid, Visor, 247-266.
Jay Grout, Donald (1984). Historia de la música occidental. Madrid, Alianza. Vol. 1.
Jay Grout, Donald (1986). Historia de la música occidental. Madrid, Alianza. Vol. 2.
Pater, Walter (1982). El Renacimiento. Barcelona, Icaria.
Polo García, Victorino (1984). “El Profesor Baquero y la educación de la sensibilidad literaria”, Monteagudo, 87, pp. 27-30.
Ruiz Baños, Sagrario (1986). “La música como expresión humanística en una novela de Alejo Carpentier: estructura fugada de La consagración de la primavera”. Anales de Filología Hispánica, 2, pp. 59-70.
Schopenhauer, Arthur (1983). El mundo como voluntad y representación. México, Porrúa.
Zamacois, Joaquín (1975). Curso de formas musicales. Barcelona, Labor.
The works published in this journal are subject to the following terms:
- The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of the published works, and encourages and allows their reuse under the license of use indicated in point 2.
© Publications Service, University of Murcia, 2011
- The works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text). They may be copied, used, distributed, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, publisher and URL of the work) are cited; ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license of use are mentioned.