The myth of Orpheus and Eurydice in Una extraña armonía (1956), by Antonio Buero Vallejo

Authors

  • Miguel Santos Cuesta Universidad de Oviedo
DOI: https://doi.org/10.6018/monteagudo.543341
Keywords: 20th-century Spanish theatre, Antonio Buero Vallejo, classical muthology, Orpheus and Eurydice, gender roles

Abstract

Chiefly, I contextualize Una extraña armonía (1956), barely analized play by Antonio Buero Vallejo, considering the autorial intent and the writing process.

Secondly, starting from the author’s ideas on the desmystification and the creation of new approaches around classical myths, I delve into the reformulation of the story of Orpheus and Eurydice through Pablo and Marina, the main characters, reformulation that, despite its novelty in exchanging male and female roles, maintains traditional genrer roles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buero Vallejo, Antonio (1983). La tejedora de sueños. Edición de Luis Iglesias Feijoo.

Madrid, Cátedra.

Buero Vallejo, Antonio (1994a). “De rodillas, de pie, en el aire”. En Buero Vallejo,

Antonio (1973). Tres maestros ante el público. En Iglesias Feijoo, Luis y Paco,

Mariano de (eds.). Obra completa II. Poesía, narrativa, ensayos y artículos. Madrid,

Espasa-Calpe, 197-211.

Buero Vallejo, Antonio (1994b). “Comentario de La tejedora de sueños”. En Iglesias

Feijoo, Luis y Paco, Mariano de (eds.). Obra completa II. Poesía, narrativa, ensayos

y artículos. Madrid, Espasa-Calpe, 352-363

Buero Vallejo, Antonio (1994c). “Del quijotismo al «mito» de los platillos volantes”.

En Iglesias Feijoo, Luis y Paco, Mariano de (eds.). Obra completa II. Poesía,

narrativa, ensayos y artículos. Madrid, Espasa-Calpe, 443-447.

Buero Vallejo, Antonio (1994d). “El teatro en 1956”. En Iglesias Feijoo, Luis y Paco,

Mariano de (eds.). Obra completa II. Poesía, narrativa, ensayos y artículos. Madrid,

Espasa-Calpe, 606-608.

Buero Vallejo, Antonio (1994e). “Sobre Medea y la actualización de los clásicos”. En

Iglesias Feijoo, Luis y Paco, Mariano de (eds.). Obra completa II. Poesía, narrativa,

ensayos y artículos. Madrid, Espasa-Calpe, 766-774.

Buero Vallejo, Antonio (1994f). Una extraña armonía. Iglesias Feijoo, Luis y Paco,

Mariano de (eds.). Obra completa I. Teatro. Madrid, Espasa-Calpe, 621-693.

Buero Vallejo, Antonio y Soto, Vicente (2016). Cartas boca arriba. Correspondencia

(1954-2000). Edición de Domingo Ródenas de Moya. Madrid, Fundación Banco

Santander.

Doménech, Ricardo (1993). El teatro de Buero Vallejo. Una meditación española.

Madrid, Gredos.

Franco Durán, M.ª Jesús (1990). “Interpretación del mito clásico en La tejedora de

sueños”. En Cuevas García, Cristóbal (ed.). El teatro de Buero Vallejo. Texto y

espectáculo. Barcelona, Anthropos,

Iglesias Feijoo, Luis (1981). La trayectoria dramática de Antonio Buero Vallejo.

Santiago de Compostela, Secretariado de Publicaciones de la Universidad de

Santiago de Compostela.

López Férez, Juan Antonio (2009). La tradición clásica en Antonio Buero Vallejo.

México, UNAM.

Ovidio (1964). Metamorfosis. Vol. II (lib. VI-X). Traducción de Antonio Ruiz de Elvira.

Barcelona, Alma Mater.

Paco Serrano, Diana M. de (2005). “Mitos clásicos y teatro español contemporáneo.

Identidad y distanciamiento”. En Vilches de Frutos, M.ª Francisca (dir.). Mitos e

identidades en el teatro español contemporáneo. Foro Hispánico. Revista Hispánica

de Flandes y Holanda, 23-29.

Ruiz Ramón, Francisco (1995). Historia del teatro español. Siglo XX. Madrid, Cátedra.

Silva Sánchez, Tomás (2020). “Por qué recurrir al mito según los propios dramaturgos:

Unamuno, Pemán, Buero Vallejo”. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y

Literatura Comparada, 33, 45-60.

Published
18-04-2024
How to Cite
Santos Cuesta, M. (2024). The myth of Orpheus and Eurydice in Una extraña armonía (1956), by Antonio Buero Vallejo. Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura, (29), 193–207. https://doi.org/10.6018/monteagudo.543341