The myth of Orpheus and Eurydice in Una extraña armonía (1956), by Antonio Buero Vallejo
Abstract
Chiefly, I contextualize Una extraña armonía (1956), barely analized play by Antonio Buero Vallejo, considering the autorial intent and the writing process.
Secondly, starting from the author’s ideas on the desmystification and the creation of new approaches around classical myths, I delve into the reformulation of the story of Orpheus and Eurydice through Pablo and Marina, the main characters, reformulation that, despite its novelty in exchanging male and female roles, maintains traditional genrer roles.
Downloads
References
Buero Vallejo, Antonio (1983). La tejedora de sueños. Edición de Luis Iglesias Feijoo.
Madrid, Cátedra.
Buero Vallejo, Antonio (1994a). “De rodillas, de pie, en el aire”. En Buero Vallejo,
Antonio (1973). Tres maestros ante el público. En Iglesias Feijoo, Luis y Paco,
Mariano de (eds.). Obra completa II. Poesía, narrativa, ensayos y artículos. Madrid,
Espasa-Calpe, 197-211.
Buero Vallejo, Antonio (1994b). “Comentario de La tejedora de sueños”. En Iglesias
Feijoo, Luis y Paco, Mariano de (eds.). Obra completa II. Poesía, narrativa, ensayos
y artículos. Madrid, Espasa-Calpe, 352-363
Buero Vallejo, Antonio (1994c). “Del quijotismo al «mito» de los platillos volantes”.
En Iglesias Feijoo, Luis y Paco, Mariano de (eds.). Obra completa II. Poesía,
narrativa, ensayos y artículos. Madrid, Espasa-Calpe, 443-447.
Buero Vallejo, Antonio (1994d). “El teatro en 1956”. En Iglesias Feijoo, Luis y Paco,
Mariano de (eds.). Obra completa II. Poesía, narrativa, ensayos y artículos. Madrid,
Espasa-Calpe, 606-608.
Buero Vallejo, Antonio (1994e). “Sobre Medea y la actualización de los clásicos”. En
Iglesias Feijoo, Luis y Paco, Mariano de (eds.). Obra completa II. Poesía, narrativa,
ensayos y artículos. Madrid, Espasa-Calpe, 766-774.
Buero Vallejo, Antonio (1994f). Una extraña armonía. Iglesias Feijoo, Luis y Paco,
Mariano de (eds.). Obra completa I. Teatro. Madrid, Espasa-Calpe, 621-693.
Buero Vallejo, Antonio y Soto, Vicente (2016). Cartas boca arriba. Correspondencia
(1954-2000). Edición de Domingo Ródenas de Moya. Madrid, Fundación Banco
Santander.
Doménech, Ricardo (1993). El teatro de Buero Vallejo. Una meditación española.
Madrid, Gredos.
Franco Durán, M.ª Jesús (1990). “Interpretación del mito clásico en La tejedora de
sueños”. En Cuevas García, Cristóbal (ed.). El teatro de Buero Vallejo. Texto y
espectáculo. Barcelona, Anthropos,
Iglesias Feijoo, Luis (1981). La trayectoria dramática de Antonio Buero Vallejo.
Santiago de Compostela, Secretariado de Publicaciones de la Universidad de
Santiago de Compostela.
López Férez, Juan Antonio (2009). La tradición clásica en Antonio Buero Vallejo.
México, UNAM.
Ovidio (1964). Metamorfosis. Vol. II (lib. VI-X). Traducción de Antonio Ruiz de Elvira.
Barcelona, Alma Mater.
Paco Serrano, Diana M. de (2005). “Mitos clásicos y teatro español contemporáneo.
Identidad y distanciamiento”. En Vilches de Frutos, M.ª Francisca (dir.). Mitos e
identidades en el teatro español contemporáneo. Foro Hispánico. Revista Hispánica
de Flandes y Holanda, 23-29.
Ruiz Ramón, Francisco (1995). Historia del teatro español. Siglo XX. Madrid, Cátedra.
Silva Sánchez, Tomás (2020). “Por qué recurrir al mito según los propios dramaturgos:
Unamuno, Pemán, Buero Vallejo”. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y
Literatura Comparada, 33, 45-60.
The works published in this journal are subject to the following terms:
- The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of the published works, and encourages and allows their reuse under the license of use indicated in point 2.
© Publications Service, University of Murcia, 2011
- The works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text). They may be copied, used, distributed, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, publisher and URL of the work) are cited; ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license of use are mentioned.