Childhood without a future: Figure of the minor migrant in the contemporary spanish theater
Abstract
The paper investigates the dramatic figure of a minor migrant, and aims, specifically, to examine their role as a protagonist in the contemporary Spanish theater stage plays that deal with the problem of migration. The presence of the minor migrant in contemporary Spanish theater is disproportionately scarce considering their massive participation in the migratory process. Among the works published in two theater anthologies on migration that we established as the corpus for the paper (Los mares de Caronte, 2016, and Sillas en la frontera, 2018), minor migrant figures appear only in four texts: En un lugar de nadie and El viaje de Adou, by Diana de Paco; El camión al paraíso, by Antonia Bueno and Babel, by Juana Escabias. The playwrights not only manage to address some pressing topics related to migration, but also reclaim the voice of minor migrants. The paper analyzes plays both thematically and formally: we apply the concept of ontological security (Anthony Giddens) to the dramatization of migration experience and analyze dramaturgical techniques that are employed to elicit social denunciation.
Downloads
References
Bueno, Antonia (2016). “Camión al paraíso”. En Fernández Soto, Concha y Checa y Olmos, Francisco (eds.). Los mares de Caronte. Diecisiete calas dramáticas sobre migraciones. Madrid, Fundamentos, 103-106.
Coleman, Jeffrey K. (2020). The Necropolitical Theater: Race and Immigration on the Contemporary Spanish Stage. Evanston, Northwestern University Press.
Doll, Eileen J. (2013). Los inmigrantes en la escena española contemporánea: buscando una nueva identidad española. Madrid, Fundamentos.
Engel, Susan (2005). “The narrative worlds of ‘what is’ and ‘what if’”. Cognitive Development, 20 (4), 514-525, DOI: https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2005.08.005
Escabias, Juana (2016). “Babel”. En Fernández Soto, Concha y Checa y Olmos, Francisco (eds.). Los mares de Caronte. Diecisiete calas dramáticas sobre migraciones. Madrid, Fundamentos, 251-262.
Fernández Soto, Concha (2018). “Introducción. Recorrido dramático de mujer y migraciones”. En Fernández Soto, Concha (ed.). Sillas en la frontera. Mujeres, teatro y migraciones. Almería, Universidad de Almería, 13-59.
Fernández Soto, Concha y Checa y Olmos, Francisco (2016). “La inmigración y las artes: el teatro como espacio de encuentro, identidad y memoria”. En Fernández Soto, Concha y Checa y Olmos, Francisco (eds.). Los mares de Caronte. Diecisiete calas dramáticas sobre migraciones. Madrid, Fundamentos, 7-60.
Freud, Sigmund (1992). “El malestar en la cultura”. En Obras completas. Ordenamiento, comentarios y notas de James Strachey con la colaboración de Anna Freud. Traducción directa del alemán de José L. Etcheverry, vol. 21. Buenos Aires, Amorrortu, 65-140.
García Manso, Luisa (2016). “El teatro español sobre la inmigración en los años 90: Influencia mediática y procesos creativos”. Hispania, 99, 1, 137-147.
Giddens, Anthony (1996). The Consequences of Modernity. Cambridge, Polity Press.
Giddens, Anthony (1997). Modernidad e identidad del yo: el yo y la sociedad en la época contemporánea. Traducción de José Luis Gil Aristu. Barcelona, Península.
Gutiérrez Carbajo, Francisco (2012). “La utopía y la emigración en el teatro español contemporáneo”. En Botta, Patrizia y Vaccari, Debora (eds.). Rumbos del hispanismo en el umbral del Cincuentenario de la AIH, vol. 4, 367-376.
Kinnvall, Catarina y Nesbitt-Larking, Paul (2011). The Political Psychology of Globalization. Muslims in the West. Nueva York, Oxford University Press.
Kumor, Karolina y Seruga, Kamil (2020). “Migración, maternidad y denuncia: un nuevo campo de batalla en la dramaturgia española de mujer”. Anagnórisis. Revista de Investigación Teatral, 22, 178-200.
Martín Clavijo, Milagro (2017). “Los mares de Caronte”. Leer Teatro, 9. Recuperado de: www.aat.es/elkioscoteatral/leer-teatro/leer-teatro-9/de-aqui-y-de-ahora-1/ (último acceso: 31/01/2021).
Monleón, José (2010). “Mundialización del teatro”. Las Puertas del Drama, 38, 23-25.
Orazi, Veronica (2020). “Reseña de: Concha Fernández Soto (ed.). Sillas en la frontera. Mujer, teatro y migraciones. (Almería: Universidad de Almería, 2018, 375 págs.)”. Revista Signa, 29, 939-94, DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol29.2020.27214
Paco Serrano, Diana de (2016). “El viaje de Adou”. En Fernández Soto, Concha y Checa y Olmos, Francisco (eds.). Los mares de Caronte. Diecisiete calas dramáticas sobre migraciones. Madrid, Fundamentos, 237-248.
Paco Serrano, Diana de (2018). “En un lugar de nadie”. En Fernández Soto, Concha (ed.). Sillas en la frontera. Mujeres, teatro y migraciones. Almería, Universidad de Almería, 179-185.
Pérez-Rasilla, Eduardo (2010). “Representaciones de la inmigración en el teatro español contemporáneo”. En Iglesias Santos, Montserrat (ed.). Imágenes del otro: identidad e inmigración en la literatura y el cine. Madrid, Biblioteca Nueva, 87-116.
Sandler, Joseph y Rosenblatt, Bernard (1962). “The concept of the representational world”. The Psychoanalytic Study of the Child, 17, 128-145, DOI: https://doi.org/10.1080/00797308.1962.11822842
Vaughan-Williams, Nick y Pisani, Maria (2020). “Migrating borders, bordering lives: everyday geographies of ontological security and insecurity in Malta”. Social & Cultural Geography, 21 (5), 651-673. DOI: https://doi.org/10.1080/14649365.2018.1497193
Vygotsky, Lev S. (2004). “Imagination and Creativity in Childhood”. Journal of Russian and East European Psychology, 42 (1), 7-97, DOI: https://doi.org/10.1080/10610405.2004.11059210
The works published in this journal are subject to the following terms:
- The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of the published works, and encourages and allows their reuse under the license of use indicated in point 2.
© Publications Service, University of Murcia, 2011
- The works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text). They may be copied, used, distributed, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, publisher and URL of the work) are cited; ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license of use are mentioned.