The Statue’s Demolition: The Poetry of Álvaro García in its Context
Abstract
In the 1990s, the Spanish poet Álvaro García developed his poetry, that would make of him one of the most influential authors of his generation. His aesthetic program comprehends an emptying of subjectivity in the poem and a greater autonomy of the poem with respect to the experience. This essay offers the first academic study of the development of this idea in Álvaro García. In addition, the essay establishes the literary sources of this poetic thought and proposes to understand it as a reaction and criticism against contemporary poetic practices, that will open the path to othe generations that follow.
Downloads
References
Augé, Marc (1993). Los “no lugares”. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona, Gedisa.
Bagué Quílez, Luis (2008). “La poesía después de la poesía. Cartografías estéticas para el tercer milenio”. Monteagudo, 13, 49-72.
Bell, Daniel (1976). The Cultural Contradictions of Capitalism. Londres, Heinemann.
Cassirer, Ernst (1981). Filosofía de la Ilustración. México D.F., Fondo de Cultura Económica.
Certeau, Michel de (1984). “Walking in the City”. En The Practice of Everyday Life. Berkeley y Los Ángeles, University of California Press.
Eliot, Thomas Stearns (1969). “Tradition and the Individual Talent”. En Selected Essays. Londres, Faber and Faber.
García, Álvaro (1989). La noche junto al álbum. Madrid, Hiperión.
García, Álvaro (1995). Intemperie. Valencia, Pre-Textos.
García, Álvaro (1999). “Poética”. En García Martín, José Luis (ed.). La generación del 99. Antología crítica de la joven poesía española. Oviedo, Nobel.
García, Álvaro (2005). Poesía sin estatua. Ser y no ser en poética. Valencia, Pre-Textos.
García, Álvaro (2016). El ciclo de la evaporación. Valencia, Pre-Textos.
García Martín, José Luis (1995). Selección nacional. Última poesía española. Gijón, Llibros del Pexe.
García Ros, Beatriz (2016). “El amor vuelve y ensancha el mundo, incluso geográficamente”. Cuadernos Hispanoamericanos, 796, 108-121.
Gelpi, Albert (1985). “Stevens and Williams: The Epistemology of Modernism”, en Wallace Stevens. The Poetics of Modernism. Cambridge, Cambridge University Press.
Iravedra, Araceli (2007). Poesía de la experiencia. Madrid, Visor.
Jameson, Fredric (1991). Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham, Duke University Press.
Kermode, Frank (1968). Continuities. Nueva York, Random House.
Langbaum, Robert (1996). La poesía de la experiencia. El monólogo dramático en la tradición literaria moderna. Granada, Comares.
Lanz, Juan José (2007). La poesía durante la transición y la generación de la democracia. Madrid, Devenir.
Lord Houghton (2003). Vida y cartas de John Keats. Valencia, Pre-Textos.
Mora, Vicente Luis (2006). Singularidades. Ética y poética de la literatura española actual. Madrid, Bartleby.
Morales Barba, Rafael (2006). Última poesía española (1990-2005). Madrid, Marenostrum.
Sánchez-Mesa, Domingo (2007). Cambio de siglo. Antología de poesía española (1990-2007). Madrid, Hiperión.
Schiller, Friedrich (1985). Sobre la gracia y la dignidad. Sobre poesía ingenua y poesía sentimental. Barcelona, Icaria.
Siles, Jaime (1990). “Ultimísima poesía española escrita en castellano: rasgos distintivos de un discurso en proceso y ensayo de una posible sistematización”. En Ciplijauskaité, Biruté (ed.). Novísimos. Postnovísimos. Clásicos. La poesía de los 80 en España. Madrid, Orígenes.
Stevens, Wallace (2006). De la simple existencia. Antología bilingüe. Edición y traducción de Andrés Sánchez Robayna. Barcelona, Random House Mondadori.
Villena, Luis Antonio de (1992). Fin de siglo. El sesgo clásico en la última poesía española. Madrid, Visor.
Villena, Luis Antonio de (1996). “El comienzo de la voz” en El Mundo. La Esfera-Libros. 07/01/1996.
Villena, Luis Antonio de (1997). 10 menos 30. La ruptura interior en la “poesía de la experiencia”. Valencia, Pre-textos.
Villena, Luis Antonio de (2003). La lógica de Orfeo. Un camino de renovación y encuentro en la última poesía española. Madrid, Visor.
The works published in this journal are subject to the following terms:
- The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of the published works, and encourages and allows their reuse under the license of use indicated in point 2.
© Publications Service, University of Murcia, 2011
- The works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text). They may be copied, used, distributed, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, publisher and URL of the work) are cited; ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license of use are mentioned.