La recepción diferida de la narrativa de Roberto Arlt y Leopoldo Marechal
Abstract
The present work proposes the delayed reception for the acceptance of at specific book in a period after its publication. The route of its reception reveals the aesthetic, ideological and socio-political paradigms that govern a specific era. That study the follows exemplifies this methodological approach with the works of two writers: Roberto Arlt and Leopoldo Marechal. We consider key the judgments that both suffered when publishing certain texts because the changes of opinion among the critics have been symmetrically opposed and not totally motivated by aesthetic causes. A joint analysis of the two allows deepening the criteria of the period that conditioned their admission into the national canon.
Downloads
References
Albi, C.; Corbin, M.; Marrero- Fente, R. “Gertrudis the Great: first abolitionist and feminist in the Americas and Spain». HIOL, Hispanic Issues on Line 18, 2017, págs. 1-66
http://conservancy.umn.edu/.../hiol_18_00_albin_corbin_marrero
Acceso 21-II-19
Amorós, C. Hacia una crítica de la razón patriarcal. Barcelona, Anthropos, 1985
Impreso
Banusch, S. «Baltasar de la Avellaneda». Cuadernos Hispanoamericanos, n. 548, 1996, págs. 121-132.
www.cervantesvirtual.com/obra/cuadernos-hispanoamericanos...176
Acceso 16-II-19
Beard, M. Mujeres y poder. Un manifiesto, Barcelona, Crítica, 2018.
Bernal, E. «Gertrudis Gómez de Avellaneda: su vida y su obra» en Cuba contemporánea, 13, 37 (146), La Habana, febrero de 1925, págs. 85-111
http://hemerotecadigital.bne.es/pdf.raw?query...name=cuba...2
Acceso 12-IV-19
Brawer, A. «Virginia Woolf: de la ventana y del enigma» en Feminismo y teoría del discurso, Colaizzi, Giulia (ed.), Madrid, Cátedra, 1990, págs. 143-
Impreso
Caballé, A. Breve historia de la misoginia. Barcelona, Ariel, 2019. Impreso
Cantero García, V. «Estudio y análisis de los ideales feministas de Gertrudis Gómez de Avellaneda: tratamiento e importancia de los personajes femeninos en sus dramas» Cuadernos para la Investigación de la Literatura Hispánica, n. 28, 2003, págs. 361-379. http://www.fuesp.com/revistas/pag/cilh.html
Acceso 20-VI-19
Catelli, El espacio autobiográfico Barcelona, Lumen, 1991. Impreso
Corriente Cardero, J.M. «Hacia el comentario de texto como estrategia comunicativa: proyección docente». CAUCE. Revista de Filología y Didáctica, n. 13, 1990, págs. 203-218.
http://cvc.cervantes.es/literatura/cauce/pdf/cauce13/cauce 13_11.pdf
Acceso 11-VI-19
Domínguez Caparrós, J. Orígenes del discurso crítico. Teorías antiguas y medievales sobre la interpretación. Madrid, Gredos, 1993. Impreso
Ferrer, T. (ed.). Peribáñez y el comendador de Ocaña. El mejor alcalde, el rey, de Lope de Vega. Barcelona, Planeta, 1990.
http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc5h878
Acceso10-I-19
Galván Moreno, L. «El concepto de aplicación en la hermenéutica literaria», Domínguez Caparrós, J (ed.), Signa 13, 2004, págs. 67-101.
García Barrientos, J.L. Cómo se comenta una obra de teatro. Ensayo y método. México, Paso de Gato, 2012. Edición digital corregida y aumentada.
http://www.noteatro.com/wp/wpcontent/uploads/2017/08/GarciaB_
Acceso 10-VII-19
García Mercado, M.A. «El problema de la esclavitud en Aristóteles». Pensamiento, vol. 64, 2008, n. 239, págs. 151-165
http://www.revistas.upcomillas.es/index.php/pensamiento/article/
Acceso 12-XII-18
Garrido Domínguez, A. «El texto literario a la luz de la hermenéutica»,
Domínguez Caparrós, J. (ed.), Signa 13, 2004, págs. 103-124
Genette, G. Ficción y dicción. Barcelona, Lumen, 1993.
Gies, David T. El teatro en la España del siglo XIX. Cambridge University Press,1996
http://books.google.es/books?isbn=0521478367
Acceso 14-VI-19
Gilbert, S.M.-Gubar, S. La loca del desván (La escritora y la imaginación literaria del siglo XIX). Madrid, Cátedra, 1998. Impreso
Gómez de Avellaneda, G. Baltasar, Bravo-Villasante, C. (ed.), Madrid, Anaya, 1973.
Gómez de Avellaneda.Baltasar en Obra selecta de Gertrudis Gómez de Avellaneda, selección, prólogo y bibliografía de Mary Cruz. Caracas, Editorial Biblioteca Ayacucho, 1990.
http://libroschorcha.files.wordpress.com/.../obra-selecta-
Acceso 24-II-19
González Subías, J.L. «Gertrudis Gómez de Avellaneda y la tragedia romántica española». En Trueba, V. et al (eds.). Lectora, Heroína, Autora (Lamujer en la literatura española del siglo XIX=III Coloquio de la Sociedad deLiteratura Española del siglo XIX. Barcelona, Universitat de Barcelona: PPU,
, págs. 173-183.
http://www.biblioteca.org.ar/libros7154763.pdf Acceso 10-VII-19
Gutierrez. F. “La configuración del presonaje en Baltasar Gertrudis Gómez de Avellaneda” Teatro: Revista de estudios teatrales, n.6-7, 1995, págs.. 201-212
http://ebuah.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/4528 21-IV-19
Hernández, S.M. «El texto y el lector». Fuentes Humanísticas, 2010, n.41, vol. 22, págs. 95-107 www.fuenteshumanisticas.azc.uam.mx/index.php/rfh/ article/view190
Acceso 15-IV-19
Iser, W. «El proceso de lectura: enfoque fenomenológico», en Estética de la recepción, Mayoral, J.A. (ed.), Madrid, Arco Libros, 1987, págs. 215-243
Jauss, H.R. «El lector como instancia de una nueva historia de la literatura», en Estética de la recepción, Mayoral, J.A. (ed.), Madrid, Arco Libros, 1987, págs. 59-85
Mata Induráin, C. «Los dramas históricos de Gertrudis Gómez de Avellaneda» en Spang, K (coord.). El drama histórico: Teoría y comentarios. Pamplona, Universidad de Navarra, 1998, págs. 193-213.
www.dadun.unav.edu/handle/10171/21536?
Acceso 20-XII-18
Meregalli, F. «Más sobre la recepción literaria» en Anales de Literatura Española, n. 4, 1985, págs. 271-283
http://core.ac.uk/download/pdf/16360990.pdf
Acceso 19-II-19
Moi, T. Teoría literaria feminista. Madrid, Cátedra, 1995 Impreso
Muro, M. A. «El subgénero teatral del Romanticismo religioso español: Baltasar de Gertrudis Gómez de Avellaneda» Revista de Literatura, 2010, 144 (72), págs. 341-377 www.revistadeliteratura.revista.csic.es/index/revistadeliteratura/article/
Acceso 18-III-19
Pastor, B. «Un acercamiento teórico a la estrategia retórica femenina de Gertrudis Gómez de Avellaneda» Arbor, vol. 190 (770), 2014, págs. 1-12
http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6003
Acceso 26-II-19
Rexach, R. «La Avellaneda como escritora romántica». Anales de Literatura Hispanoamericana, n. 2-3 (1973-1974), págs. 241-254
http://revistas.ucm.es/index.php/ALH/article/viewAH17374110241A/25007
Acceso 17-II-19
Ricoeur, P. «La función hermenéutica del distanciamiento» en Hermenéutica, Domínguez Caparrós (ed.), Madrid, Arco Libros, 1997, págs. 115-133
Impreso
Sánchez-Llama, I. «’Baltasar’ (1858) de Gertrudis Gómez de Avellaneda (1814- 1873): Análisis de una recepción institucional. Hispanófila, n. 133, 2001, págs. 69-94
http://www.jstor.org/stable/43807166
Acceso 13-III-19
Weisstein, U. Introducción a la literatura comparada. Barcelona, Planeta,1975.
Zúñiga Elizalde, M. «Las mujeres en los espacios públicos: entre la violencia y la búsqueda de libertad». Región y Sociedad. Número especial 4, 2014, págs. 77-100
www.scielo.org.mx/pdf7/regsoc7v26nspecial4a4.pdf
Acceso 16-V-19
The works published in this journal are subject to the following terms:
- The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) retains the property rights (copyright) of the published works, and encourages and allows their reuse under the license of use indicated in point 2.
© Publications Service, University of Murcia, 2011
- The works are published in the electronic edition of the journal under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Spain license (legal text). They may be copied, used, distributed, transmitted and publicly displayed, provided that: i) the authorship and the original source of their publication (journal, publisher and URL of the work) are cited; ii) they are not used for commercial purposes; iii) the existence and specifications of this license of use are mentioned.