La literatura y la Gran Guerra: Siegfried Sassoon y las trincheras
Abstract
This article deals with two works by the English writer Siegfried Sassoon (1886-1967), a poem (Trench Duty) and one of his novels of autobiographical foundation (Memoirs of an Infantry Officer), within the literature on the World War I. Our aim is to display the main devices by means of which both works represent war and its effect on the writer as the subject of writing. Perspectives and tools of interdiscursive analysis are used in order to detect the key lexical-semantic constructions in the studied Sassoon’s texts. Dawn and sunset as well as night and day constitute a circular time set in frontline life centered on the trench and viewed from it. The discursive role of the trench is explained as that of a place protected from external danger, despite the inherent risks of the battle. A dialectical relation between the inner space and the outer one is charted as the interdiscursive main feature from the position of the subject in the trench (the cellar and the dug-out as well) on the opposite side to unguarded situations. Trench plays in this way a constructive interdiscursive function in both the poem and the novel by Sassoon from an antibellicist perspective.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.