Gender equality as a cross-cutting competence in postgraduate university teaching

Analysis and experiences

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/iqual.605831
Keywords: Gender, Equality, Transversal competence, Higher education

Abstract

This article aims to highlight the need to work on gender equality in postgraduate university teaching. To do this, it is based on a conception of the university as a collaborative learning space from which transversal skills are key to the training of students, both due to their ethical, social and political dimensions and placing emphasis on the level of specialization that the postgraduate degree entails. From here, gender equality is considered an essential training space today, even more so in the field of future education professionals and from that competency dimension. Subsequently, two specific experiences are presented and analyzed that develop the foundation in two Master's subjects, as well as the assessment of said experiences and a series of conclusions derived from them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnaus, R. y Piussi, A.M. (Coords.)(2010). La universidad fértil. Mujeres y hombres, una apuesta política. Octaedro.

Barnett, R. (2001). Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Gedisa.

Cano García, MªE. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de Curriculum y

Formación del Profesorado, 12(3), 1-16.

Connel, R. W. (2000). Escuelas, mercados, justicia: La educación en un mundo fracturado. Revista Kikiriki, 55-56.

Donoso-Vázquez, T, Montané, A & Pessoa, M.E. (2014). Género y calidad en Educación Superior. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (3), 157-171.

Escámez, J. (2017). Prólogo. En Pérez, M. y Rodríguez, J. (coords.). Buenas prácticas docentes del profesorado universitario. Octaedro.

Flecha, C. (2018). Una década de publicaciones sobre Historia de la Educación de las Mujeres. Historia de la Educación. Revista Interuniversitaria, 37, 445-480.

Flecha, C. (2022). Docencia en estudios de las mujeres. Un itinerario de logros y de ausencias. Raudem: Revista de estudios de las mujeres, 10, 146-160.

León-Carrascosa, V., Belando-Montoro, MªR. y Sánchez-Serrano, S. (2020). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la metodología Aprendizaje-Servicio. Estudios sobre Educación, 39, 247-266.

Moreno, R. y Vila, E.S. (2022). Identidad narrativa en la relación educativa: promesa, solicitud y don. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 125-138.

Rodríguez, M.R. (2013). Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113

Vigotsky, L.S. (1998). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.

Vila, E.S. (2010): El otro va a la universidad: una mirada a las políticas y prácticas docentes desde la alteridad. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 3(2), 69-76.

Published
03-02-2025
How to Cite
Vila Merino, E. S., & Álvarez Jiménez, V. E. (2025). Gender equality as a cross-cutting competence in postgraduate university teaching: Analysis and experiences. iQual. Revista de Género e Igualdad, (8), 128–140. https://doi.org/10.6018/iqual.605831