Morocco of Delacroix or The Representation of the Other
Abstract
The Other, that unknown. Travelling in an unknown or mis-known land has always been an opportunity to meet this Unknown, subjecting him to the game of comparisons. Human beings, landscapes, culture, and customs; all are perceived in the light of a personal substrate, sometimes fed by superficial knowledge or impulses of the country to visit.
And when it comes to an account of a travel undertaken by a painter, Eugène DELACROIX, the pictorial joins the picturesque and the literary to give an image of the visible from the legible in an attempt to resuscitate the past from memories held as from different watercolors and travel diaries: a real dashboard.
From "Souvenir d’un Voyage dans le Maroc" (Delacroix 1999) or Memories of a trip in Morocco we will see how the account of a trip represents Morocco in its originality as seen by a stranger during the Reign of Sultan Moulay Abderrahman, not without common places and prejudices.
It will be question of the representation of what has been given to the visitor to see: population, religious practices, customs and, among others, this ancestral Moroccan value of Muslims and Jews living in harmony... and this with the eyes of a sensitive painter, initiating a career of Orientalism that he will never give up.
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.