Contributions of Problem-Based Learning to the achievemente of meaningful learning in the teaching of Medicine.
Abstract
In recent decades, medicine programs have been recognizing and implementing teaching strategies aimed at promoting critical, meaningful and open learning. Within them, Problem-Based Learning (PBL) is presented as an innovative strategy with a critical sense and self-training. Therefore, this study seeks to understand the contributions of the PBL teaching strategy to the achievement of meaningful learning in students of the medicine program at the University of Pamplona. A qualitative research design is chosen that follows the hermeneutic process to understand and interpret the experiences of the audiences around the use of PBL, which were addressed through semi-structured interviews with members of the Curriculum Committee, surveys of teachers through an electronic form, and focus groups with students. The data were analyzed, compared and interpreted in light of the bibliographical references and the results of the educative project of the program (PEP) documentary analysis. It is evident that there is a difference between the orientation of the PYP and the training proposal that teachers bring to the classroom, especially in relation to the use of didactic strategies, traditional ones such as the master class predominating. A lower use of active strategies is identified, among which PBL and the clinical case stand out, which are sometimes confused due to their problematizing nature. PBL is mainly used by teachers who have specialized training in pedagogy, but there is still a lack of greater structuring of the procedure. Motivation is configured as the main contribution of PBL to the achievement of significant learning.
Downloads
Metrics
References
Gimeno Sacristán J. Saberes e incertidumbres sobre currículo; Morata: Madrid, 2010, 21-44.
González Brito, J. Posmodernidad y currículum educacional: una compleja relación. Rev Diál Educ, 2014, 28(14), 135-139. http://www.dialogoseducativos.cl/revistas/n28/gonzalez (visitado en 28 febrero 2023).
Hill-Sakurai L, Lee C, Schickedanz A, Maa J. A professional development course for the clinical clerkships: Developing a student-centered curriculum. J Gen Inter Med, 2008, 964-968. DOI:10.1007/s11606-008-0527-y
Sociedad Española de Educación Médica. Declaración del Lazareto de Mahón: Evaluación de las Competencias Profesionales en el Pregrado. Edu Med, 2004, 103-105.
Comisión para la transformación médica en Colombia. Documento de recomendaciones para la transformación de la educación médica en Colombia, 2017, 1-44. Disponible online: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/transformacion-educacion-medica-colombia.pdf (visitado en diciembre de 2022).
Silva V, Ortega J. Elementos de la didáctica en la cirugía en pregrado: Un estudio cualitativo. Inv en Educ Méd, 2018, 14, 53-60. http://www.dialogoseducativos.cl/revistas/n28/gonzalez (visitado enero de 2023).
Torres-Belma A. Evaluación de la estrategia didáctica de dramatización en los estudiantes de la asignatura de sociología de la carrera de medicina de la Universidad de Antofagasta. Rev Fund Edu Méd, 2019, 22(4), 181-185.
Palencia M. Estrategias didácticas en el aula de medicina para lograr un aprendizaje significativo. Tesis de Especialización. Bogotá, 2020, 1-37.
González H, Galindo L. Aplicación de la experiencia de aprendizaje mediado a la estrategia de aprendizaje basado en problemas, en estudiantes de tercer semestre de medicina, Universidad Autónoma de Bucaramanga, Colombia. Iatreia, 2011, 24(4), 422-431.
Florián L, Matos L. El Aprendizaje basado en problemas como propuesta para el desarrollo de pensamiento crítico, en los estudiantes de medicina de la Universidad César Vallejo. Scientia, 2013, 5(2), 148-156.
Galindo L, Arango M, Díaz D, Villegas E, Aguirre C, Kambourova M, Jaramillo P. ¿Cómo el aprendizaje basado en problemas (ABP) transforma los sentidos? Iatreia, 2010, 24(3), 325-334.
Laguna K, Matus D, Pardo J, Fortoul T. El aprendizaje basado en problemas como una estrategia didáctica para la educación médica. Revista de la Facultad de Medicina UNAM, 2020, 63(1), 42-47.
González E. M. Sobre la experiencia hermenéutica o acerca de otra posibilidad para la construcción del conocimiento. Discusiones Filosóficas, 2011, 18(18), 125-143
Universidad de Pamplona. Proyecto educativo del programa de medicina. Colombia, 2020, 1-67. Disponible online: https://www.unipamplona.edu.co.
Serrano J. M, Pons Parra R. M. El constructivismo hoy: Enfoques constructivistas en la educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 2011, 13(1), 1-28.
Ausubel D. P, Novak J, Hanesian H. Psicología educativa; Editorial Trillas: Madrid, España, 2011.
Bruner, J. Desarrollo Cognitivo y Educación, 2° ed.; Editorial Morata: Madrid, España: Morata, 1995.
Rodríguez S. El Aprendizaje Basado en Problemas para la Educación Médica: sus raíces epistemológicas y pedagógicas. Revista Médica, 2014, 32-36.
Nolla M. El aprendizaje cognitivo y el aprendizaje profesional. Educación médica, 2006, 9(11), 11-16.
Kaufman D. ABC of learning and teaching in medicine: Applying educational theory in practice. Brithis Medical Journal, 2003, 326(732), 213-216.
Huang H. Toward constructivism for adult learners in online learning enviroments. Brithis Journal of Educational technology, 2002, 33(1), 27-37.
Diaz F, Hernández G. Estrategias docentes para un aprendizaje Significativo: Una interpretación constructivista. Editorial McGraw-Hill Educación: México DF, México, 2010.
Gutiérrez A. Metodología activa como estrategia didáctica en el desarrollo de pensamiento crítico. Ciencia latina, 2021, 5(5), 1-21.
Florián L, Matos L. El Aprendizaje basado en problemas como propuesta para el desarrollo de pensamiento crítico, en los estudiantes de medicina de la Universidad César Vallejo. Scientia, 2013, 5(2), 148-156.
Restrepo Gómez B. Aprendizaje basado en problemas: una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y Educadores, 2005, 9-19.
Díaz D, Galindo L, Kambouroba M, Aguirre C, Villegas E, Arango M, Echeverri. Aprendizaje Basado en Problemas-ABP. Enlaces en Didáctica, 2012. Medellín, Colombia: Grupo de Investigación Edusalud.
Miranda Chacón Z. Enseñanza de la Anatomía con base en el enfoque de Aprendizaje Basado en Problemas mediante Casos Clínicos. Actualidades Investigativas en Educación, 2017, 17(1), 1-22.
Panting H., Pinzón F, Rojas M, Fajardo R. Estrategias didácticas para la educación en ciencias de la salud. Revista dilemas contemporáneos: Educación, política y valores, 2022, 1-24.
Egido I, Aranda R, Gómez M, Cerrillo R., De la Herrán A, De Miguel Baldesa S. Aprendizaje Basado en Problemas como Innovación Docente en la Universidad: Posibilidades y Limitaciones. Educación y Futuro, 2007, 16, 85-100.
UNESCO. La recomendación OIT/UNESCO de 1966 relativa a la situación del personal docente. Conferencia Intergubernamental Especial convocada por la UNESCO en París. París, 1966, 1-32. Obtenido de http://www.ilo.org/public/spanish/dialogue/sector/techmeet/ceart/teachs.pdf:
Arenas M., Fernández T. Formación pedagógica docente y desempeño académico de alumnos en la facultad de Ciencias Administrativas de la UABC. Revista de la Educación Superior, 2009, 2(150), 7-18.
Neyra J. Uso de estrategias metodológicas activas y aprendizaje significativo en estudiantes de medicina en una universidad privada Perú. (Tesis de Maestría), Universidad César Vallejo, Lima, 2023.
Guamán V, Espinoza E. Aprendizaje Basado en Problemas para el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 2022, 14(2), 124-131.
Copyright (c) 2024 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The works published in this magazine are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) preserves the economic rights (copyright) of the published works and favors and allows them to be reused under the use license indicated in point 2.
2. The works are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 license.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated and sent to the journal) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication , since it favors its circulation and earlier diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community.