Perceived self-efficacy to provide humanized care among final year nursing students

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.616661
Keywords: Self efficacy, Nursing care, Nursing students, Nursing education, Humanization of assistance

Abstract

Introduction: It is essential to analyze students' self-assessment of their ability to provide humanized care and relate to their patients, as it is an element that allows the identification of areas to prioritize in training, as well as the identification of strengths in this process. Objective: To assess the perception of self-efficacy to provide humanized care among students in the last year of the Bachelor of Nursing program at a private higher education institution in Buenos Aires, Argentina. Methods: Descriptive, quantitative, cross-sectional study. Sixty-seven students were interviewed using the Caring Efficacy Scale questionnaire. Results: The mean age of the respondents was 35.54 years (SD=7.89), and they were mostly female (74.63%), single (58.21%), with children (64.18%), working in open areas (68.66%), with seniority between 6 and 10 years (34.33%), one job (82.09%), between 3 and 5 patients in charge per shift (46.27%), and perceiving a high workload (55.22%). It was found that the students' perception of their self-efficacy to provide humanized care and relate to the patient was mostly positive and high at 68.66%. Conclusions: Relationships were found between sociodemographic and work variables and some items of the instrument. The variables age, gender, having children, work area, number of patients cared for, perception of workload and work seniority had an impact on the perception of self-efficacy to provide humanized care.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lorena Gisela Yurquina, Universidad Isalud

Licenciada en Enfermería. Universidad Isalud, Buenos Aires, Argentina. ORCID: https://orcid.org/0009-0000-6180-9530

Lidia Paula Ramos-Cruz, Universidad Isalud

Licenciada en Enfermería. Universidad Isalud, Buenos Aires, Argentina. ORCID: https://orcid.org/0009-0003-4450-6644

Jacqueline Carolina Gómez, Universidad Isalud

Licenciada en Enfermería. Universidad Isalud, Buenos Aires, Argentina. ORCID: https://orcid.org/0009-0009-3133-9406

Carlos Jesús Canova-Barrios, Universidad Nacional del Oeste (UNO)

Licenciado en Enfermería. Especialista en Docencia Universitaria, Magister en Investigación Clínica Farmacológica, Doctor en Salud Pública y Doctor en Ciencias Médicas, Profesor Universitario. Investigador del Grupo de Investigación en Educación en Enfermería, AEUERA (Argentina) y docente de la carrera de Enfermería de la Universidad Nacional del Oeste (UNO), Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES) y Universidad Isalud; carlos.canova1993@gmail.com, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3901-6117

References

Ministerio de Educación, Argentina. Resolución Ministerial 2721: Contenidos curriculares básicos, la carga horaria mínima, los criterios de intensidad de la formación práctica y los estándares para la acreditación de la carrera de Enfermería, 2015. Disponible en: https://www.coneau.gob.ar/archivos/Resolucion-ministerial-Enfermeria-2721-15.pdf

Díaz-Rodríguez M, Alcántara Rubio L, Aguilar García D, Puertas Cristóbal E, Cano Valera M. Orientaciones formativas para un cuidado humanizado en enfermería: una revisión integrativa de la literatura. Enferm Glob. 2020;19(58):640-672. https://doi.org/eglobal.392321

Catota Tiban PA, Guarate Coronado YC. Cuidado humanizado de enfermería en pacientes hospitalizados. Salud Cienc Tecnol. 2023;3:260. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023260

Yaguargos Torres JL, Romero Urrea HE. Cuidado humanizado del profesional de enfermería a pacientes intervenidos quirúrgicamente en una entidad gubernamental, 2019. Más Vita Rev Cienc Salud. 2020;2(3):18-25. https://doi.org/10.47606/ACVEN/MV0048

Urra E, Jana A, García M. Algunos aspectos esenciales del pensamiento de Jean Watson y su teoría de cuidados transpersonales. Cienc enferm. 2011;17(3):11-22. http://doi.org/10.4067/S0717-95532011000300002

Barrera Florentin GN. The human dimension in nursing. An approach according to Watson’s Theory. Community and Interculturality in Dialogue. 2023;3:68. https://doi.org/10.56294/cid202368

Comisión Nacional Asesora Permanente de Enfermería. Reconceptualización de la Enfermería como profesión del siglo XXI en Argentina, 2022. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2021/07/reconceptualizacion_de_enfermeria_en_argentina_con_formato_institucional_ok.pdf

Canova-Barrios C, Oviedo-Santamaría P. Calidad de vida relacionada con la salud en trabajadores de unidades de cuidados intensivos. Enferm Intensiva. 2021;32(4):181-188. https://doi.org/10.1016/j.enfi.2020.11.002

Castillo-Parra S, Bacigalupo Araya JF, García Vallejos G, Lorca Nachar A, Aspee Lepe P, Gortari Madrid P. Necesidades de docentes y estudiantes para humanizar la formación de enfermería. Cienc. Enferm. 2020;26:2. http://dx.doi.org/10.4067/s0717-95532020000100202

Lepez CO, Eiguchi K. Managerial vision of the professional competencies of nursing graduates and their relationship with job placement. Data and Metadata. 2022;1:28. https://doi.org/10.56294/dm202266

Meneses-La-Riva ME, Suyo-Vega JA, Fernández-Bedoya VH. Humanized Care From the Nurse-Patient Perspective in a Hospital Setting: A Systematic Review of Experiences Disclosed in Spanish and Portuguese Scientific Articles. Front Public Health. 2021;9:737506. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.737506

Canova-Barrios C, Figueira-Teuly J, Ayllon J, Miranda Juarez ML, Barraud MI. Percepción de autoeficacia para brindar cuidados humanizados por parte de estudiantes y personal de enfermería de Buenos Aires, Argentina. Rev Chil Enferm. 2023;5(1):10-22. https://doi.org/10.5354/2452-5839.2023.69713

Mansilla MA, Canova Barrios C. Autoeficacia para brindar cuidados humanizados por parte del personal de enfermería. Gac Med Boliv. 2024;47(1):20–26. https://doi.org/10.47993/gmb.v47i1.763

Coates C. The Caring Efficacy Scale: nurses' self-reports of caring in practice settings. Adv Pract Nurs Q. 1997;3(1):53–59. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9485781/

Poblete Troncoso M, Valenzuela-Suazo SV, Merino JM. Validación de dos escalas utilizadas en la medición del cuidado humano transpersonal basadas en la Teoría de Jean Watson. Aquichan. 2012;12(1):8-21. https://doi.org/10.5294/aqui.2012.12.1.1

Reid C, Courtney M, Anderson D, Hurst C. The ’caring experience’: Testing the psychometric properties of the Caring Efficacy Scale. Int J Nurs Pract. 2015;21(6):904-912. https://doi.org/10.1111/ijn.12327

Bandura A. Self-efficacy: The exercise of Control. New York: Freeman. 1977.

Ganán K, Chasillacta F. La comunicación en el cuidado humanizado brindado por el profesional de enfermería. Salud Cienc Tecnol. 2023;3:505. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023505

Gómez-Urquiza JL, Monsalve-Reyes CS, San Luis-Costas C, Fernández-Castillo R, Aguayo-Estremera R, Cañadas-de la Fuente GA. Factores de riesgo y niveles de burnout en enfermeras de atención primaria: una revisión sistemática. Aten Primaria. 2017;49(2):77-85. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2016.05.004

Patlán Pérez J. Efecto del burnout y la sobrecarga en la calidad de vida en el trabajo. Estudios Gerenciales. 2013;29(129):445-455. https://doi.org/10.1016/j.estger.2013.11.010

Gálvez Herrer M, Gómez García JM, Martín Delgado MC, Ferrero Rodríguez M. Humanización de la Sanidad y Salud Laboral: Implicaciones, estado de la cuestión y propuesta del Proyecto HU-CI. Med Segur Trab. 2017;63(247):103-119. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0465-546X2017000200103&lng=es

Pabón-Ortiz EM, Mora-Cruz J, Castiblanco-Montañez RA, Buitrago-Buitrago CY. Estrategias para fortalecer la humanización de los servicios en salud en urgencias. Rev Cienc Cuidad. 2021;18(1):94-104. https://doi.org/10.22463/17949831.2512

Published
06-06-2024
How to Cite
Yurquina, L. G., Ramos-Cruz, L. P., Gómez, J. C., & Canova-Barrios, C. J. (2024). Perceived self-efficacy to provide humanized care among final year nursing students. Spanish Journal of Medical Education, 5(3). https://doi.org/10.6018/edumed.616661