Digital Teaching Competence in Health Sciences teachers

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.603601
Keywords: Digital teaching competence, information technology, university professors, higher education

Supporting Agencies

  • No funding was received

Abstract

Digital competence is essential for current university teaching and for improving the quality of the teaching-learning process, according to advances in information and communication technologies. The objective of the study was to identify the level of digital teaching competence among health science professors based on age, gender, profession, academic degree, years of experience, and use of ICTs (Information and Communication Technologies). An analytical research was conducted with 183 participants of both sexes, selected through consecutive sampling. They agreed to participate in the study and responded to the ‘DigCompEdu Check-In’ instrument via a Google form. 52.45% of the participants were female and 47.54% were male. 50.5% are psychologists, 43% are physicians and 6.7% are nutritionists. It was observed that 55.9% of professors have an intermediate level of digital competence, with the pioneer (44.3%) and leader (36.6%) categories being predominant. The logistic regression test shows that digital competence is prominent at the integrated and expert levels (p = 0.000), while age, gender, and academic degree are not predictors of digital competence (p > 0.05). The use of ICTs for less than 1 year (p = 0.007) and 1 to 3 years (p = 0.002) negatively impacts digital competence. Significant differences exist in the ‘professional commitment’ area concerning academic degree and years of teaching experience (p < 0.05). Regarding the duration of ICT use, there were significant differences in all competency areas (p < 0.05). In conclusion, an intermediate level of digital competence prevails, and the duration of ICT use serves as a predictive variable. ICT use is not influenced by gender or age of the professors.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Barbazan Capéans D, Ben Abdellah KDM, Montes Hoyos CM. LA COMPETENCIA DIGITAL DOCENTE EN EDUCACIÓN SUPERIOR: ESTADO DEL ARTE EN ESPAÑA Y LATINOAMÉRICA. Étic@ net 2021;21(2):267–82. http://dx.doi.org/10.30827/eticanet.v21i2.208377

Prendes Espinosa, M. P., Gutiérrez Porlán, I., & Martínez Sánchez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. Revista de Educación a Distancia (RED), 18(56). http://www.um.es/ead/red/56/prendes_et_al.pdf

Montero Delgado JA, Merino Alonso FJ, Monte Boquet E, Ávila De Tomás JF, Cepeda Díez JM. Competencias digitales clave de los profesionales sanitarios. Educación Médica 2020; 21(5):338-44. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1575181319300956

Cepeda, M. P., & Paredes García, M. L. (2020). Competencias TIC en docentes de un Programa de Ciencias de la Salud de Bogotá. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 157-173. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1607

Riquelme-Plaza, Irma, Cabero-Almenara, Julio, & Marín-Díaz, Verónica. Validación del cuestionario de competencia digital docente en profesorado universitario chileno. Revista Electrónica Educare 2022; 26(1), 165-179. https://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.9

Sánchez Trujillo M de los Á, Rodríguez Flores EA. Competencia digital en docentes de Ciencias de la Salud de una universidad privada de Lima. Educación Médica Superior 2021; 35(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-21412021000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Marco de competencias para docentes en materia de TIC de la UNESCO. 2023. https://www.unesco.org/es/digital-competencies-skills/ict-cft

Ojeda O y Fernández M. Competencias Digitales Docentes para el Diseño y gestión de Aulas Virtuales de calidad en asignaturas de la Facultad de Medicina – Universidad Nacional del Nordeste. En: XVII Congreso de Tecnología en Educación & Educación en Tecnología, Junio 2022, p. 90-100. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/139918/Documento_completo.%20Ojeda%20y%20Fern%C3%A1ndez-%20Competencias%20Digitales%20.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Vargas-Murillo G. Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en educación superior. Cuadernos Hospital de Clínicas 2019; 60(1):88-94. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1652-67762019000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Carcaño Bringas E. Herramientas digitales para el desarrollo de aprendizajes. Revista Vinculando. Publicado - 04-28-2021. https://vinculando.org/educacion/herramientas-digitales-para-el-desarrollo-de-aprendizajes.html

García Martín, J., & García Martín, S. Uso de herramientas digitales para la docencia en España durante la pandemia COVID-19. Revista Española de Educación Comparada 2021; (38), 151–173. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.27816

Agreda Montoro, M., Hinojo Lucena, M. A., & Sola Reche, J. M. (2016). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la competencia digital de los docentes en la Educación Superior española. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (49), 39–56. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61713

Fernández Márquez E, Leiva-Olivencia JJ, López-Meneses E. Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria 2023; 213-31. https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/558

Cabero-Almenara J, Barroso-Osuna J, Palacios-Rodríguez A. Estudio de la competencia digital docente en Ciencias de la Salud. Su relación con algunas variables. Educación Médica 2021;22(2):94-8. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1575181320301959

Aiastui EB. Una revisión sistemática de la literatura sobre el nivel de competencias digitales definidas por DigCompEdu en la educación superior. Aula Abierta 2021; 50(4):841-50. https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/article/view/16307

Cabero-Almenara J, Palacios-Rodríguez A. Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC 2020; 9(1):213-34. https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/article/view/12462

Ocaña-Fernández Y, Valenzuela-Fernández L, Morillo-Flores J. La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones 10 de marzo de 2020 [citado 24 de noviembre de 2023];8(1):e455-e455. https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/455

Manterola C, Quiroz G, Salazar P, García N. Metodología de los tipos y diseños de estudio más frecuentemente utilizados en investigación clínica. Revista Médica Clínica Las Condes 2019; 30(1):36-49. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0716864019300057

Gallardo-Echenique E, Tomás-Rojas A, Bossio J, Freundt-Thurne Ú. Evidencias de validez y confiabilidad del DigCompEdu CheckIn en docentes de una universidad privada peruana. Publicaciones 2023; 53(2):49-88. https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/26817

WMA - The World Medical Association-Declaración de Helsinki de la AMM – Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos 2017. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

Bordas Beltrán JL, Arras Vota AMDG, Gutiérrez Diez MDC, Sapien Aguilar AL. Competencias digitales y necesidades formativas de e-estudiantes de la Universidad Autónoma de Chihuahua. RIDE 2020;10(20). https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/677

Aretio LG. COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia 2021;24(1):09-32. https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/28080

Inamorato dos Santos A, Chinkes E, Carvalho M. The digital competence of academics in higher education: is the glass half empty or half full? International Journal of Educational Technology in Higher Education 2023;(20):23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8949915

Serrano Hidalgo M, Llorente Cejudo M del C. El modelo DIGCOMPEDU como base de la competencia digital docente en el contexto de una universidad latinoamericana. EDMETIC 2023;12(2):1-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9068314

Garzón Artacho E, Sola Martínez T, Trujillo Torres JM, Rodríguez García AM. Competencia digital docente en educación de adultos: un estudio en un contexto español. Pixel Bit 2021;(62):209–34. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.89510

Cabero-Almenara J, Barroso-Osuna J, Rodríguez-Gallego M, Palacios-Rodríguez A. La Competencia Digital Docente. El caso de las universidades andaluzas. Aula Abierta 2020;49(4):363-72. http://156.35.33.189/index.php/AA/article/view/15112

López EP, Tosina RY. La competencia digital del profesorado universitario durante la transición a la enseñanza remota de emergencia. Revista de Educación a Distancia (RED) 2023;23(72). https://revistas.um.es/red/article/view/540121

Cabero-Almenara J, Barroso-Osuna J, Palacio-Rodríguez A, Llorente-Cejudo C. Evaluación de t-MOOC universitario sobre competencias digitales docentes mediante juicio de expertos según el Marco DigCompEdu. Revista de Educación a Distancia (RED) 2021; 21(67). https://revistas.um.es/red/article/view/476891

Alieto E, Abequibel-Encarnacion B, Estigoy E, Balasa K, Eijansantos A, Torres-Toukoumidis A. Teaching inside a digital classroom: A quantitative analysis of attitude, technological competence and access among teachers across subject disciplines. Heliyon 2024; 10(2):e24282. http://dx.doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24282

Published
15-03-2024
How to Cite
Goicochea-Ríos, E. del S., Otiniano, N. M., Chian García, A. M., Gómez Goicochea, N. I., & Vicuña Villacorta, J. E. (2024). Digital Teaching Competence in Health Sciences teachers. Spanish Journal of Medical Education, 5(2). https://doi.org/10.6018/edumed.603601