The Teaching leadership for health professionals in the context of cardiorespiratory arrest: an integrative review

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.538861
Keywords: Leadership teaching, Health professionals, cardiorespiratory arrest

Abstract

Cardiorespiratory arrest has a high prevalence among cardiovascular emergencies and the care provided by health professionals must be of excellence. Therefore, there is a need to prepare health professionals to deal with such situations with regard not only to the performance of technical skills, but also to the performance of non-technical skills, with leadership being exercised within the teams, crucial for a satisfactory outcome. The study aims to identify evidence in the literature regarding the strategies used in teaching leadership to health professionals in the context of cardiac arrest. This is an integrative literature review with searches in the CINAHL, MEDLINE, LILACS and WEB OF SCIENCE databases. The final sample included 4 studies, carried out in developed countries and with a relatively low level of evidence; among the strategies for teaching leadership, the practice of simulation in association with learning assessment methods predominated, showing good results in terms of leadership performance and the outcome of cardiac arrest. It is recommended that other studies evaluate leadership teaching strategies in the context of cardiorespiratory arrest in heterogeneous teams and in developing countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

AHA - American Heart Association - Acerca de los ataques cardíacos, 2016.

https://www.heart.org/en/health-topics/heart-attack/about-heart-attacks

Bernoche C, Timerman S, Polastri TF, Giannetti NS, Siqueira AW, Piscopo A, et al. Actualización de la Guía de Reanimación Cardiopulmonar y Atención Cardiovascular de Emergencia de la Sociedad Brasileña de Cardiología-2019. archivos brasileños de cardiología. 2019;113(3):449-663. https://doi.org/10.5935/abc.20190203

Hunziker S, Johansson AC, Tschan F, Semmer NK, Rock L, Howell MD, et al . Dispone sobre la

regulación del ejercicio de la enfermería, y otras disposiciones. Brasília 2011;57(24):2381-2388. doi: 10.1016/j.jacc.2011.03.017

Krage R, Zwaan L, Len LT, Kolenbrander MW, Van Groeningen D, Loer SA, et al. Relación entre habilidades no técnicas y rendimiento técnico durante la reanimación cardiopulmonar: ¿influye el estrés?. Diario de medicina de emergencia. 2017;34(11):728-733. doi: 10.1136/emermed-2016-205754

Flowerdew L, Gaunt A, Spedding J, Bhargava A, Brown R, Vincent C, Woloshynowych M. Un estudio observacional multicéntrico para evaluar una nueva herramienta para evaluar las habilidades no técnicas de los médicos de urgencias. Diario de medicina de emergencia. 2013;30(6):437-443.http://dx.doi.org/10.1136/emermed-2012-201237

Peddle M, Bearman M, Radomski N, Mckenna L, Nestel D. ¿Qué competencias de habilidades no técnicas abordan los documentos de estándares australianos para los profesionales de la salud que trabajan en entornos clínicos secundarios y terciarios? Un análisis comparativo cualitativo. BMJ abierto.2018;8(8):1-9. http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2017-020799

Ford K, Menchine M, Burner E, Arora S, Inaba K, Demetriades D, et al. Liderazgo y trabajo en equipo en trauma y reanimación. Revista occidental de medicina de emergencia. 2016;17(5):549-556. doi: 10.5811/westjem.2016.7.29812

Mendes KD, Silveira RC, Galvão CM. Uso de un gestor de referencias bibliográficas en la selección de estudios primarios en una revisión integradora. Texto y Contexto-Enfermería. 2019;28. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2017-0204

Melnyk BM, Fineout-Overholt E. Práctica en Enfermería y Cuidado de la Salud. Una guía de mejores prácticas. Filadelfia: Wolters Kluwer NV, 2019.

Weidman EK, Bell G, Walsh D, Small S, Edelson DP. Evaluación del impacto de la simulación inmersiva en el rendimiento clínico durante un paro cardíaco intrahospitalario actual con tecnología de detección de RCP: un estudio de viabilidad aleatorizado. resucitación. 2010;81(11):1556-61. http://dx.doi.org/10.1016/j.resuscitation.2010.05.021

BRASIL. Presidencia de la República. Ley nro. 7498 del 25 de junio de 1986. Dispone sobre el ejercicio de la enfermería, y otras disposiciones. Brasília. 1986.

Dal Pai D, Lima MA, Abreu KP, Zucatti PB, Lautert L. Equipos y condiciones de trabajo en servicios móviles de atención prehospitalaria: una revisión integradora. Revista Electrónica de Enfermería. 2015;17(4):1-12. doi: 10.5216/ree.v17i4.31522.

Gilfoyle E, Gottesman R, Razack S. Desarrollo de un taller de habilidades de liderazgo en reanimación avanzada pediátrica. profesor de medicina 2007;29(9):276-283.

https://doi.org/10.1080/01421590701663287.

Ryan A, Rizwan R, Williams B, Benscoter A, Cooper DS, Iliopoulos I. El entrenamiento con simulación mejora las habilidades de liderazgo del equipo de reanimación de los enfermeros practicantes. Revista de atención médica pediátrica. 2019;33(3):280-287. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2018.09.006.

Armstrong P, Peckler B, Pilkinton‐Ching J, McQuade D, Rogan A. Efecto del entrenamiento de simulación en el liderazgo de enfermería en un modelo de liderazgo compartido para reanimación cardiopulmonar en el servicio de urgencias. Medicina de Emergencia Australasia. 2021;33(2):255-6. https://doi.org/10.1111/1742-6723.13605

Keilman A, Reid J, Thomas A, Uspal N, Stone K, Beardsley E, Burns B, Burns R. Mejorar el desempeño del equipo de reanimación pediátrica: capacitación de líderes de equipo basada en simulación específica. Aprendizaje mejorado de simulación y tecnología BMJ. 2021;7(1):44.

http://dx.doi.org/10.1136/bmjstel-2019-000578

McGaghie WC, Issenberg SB, Cohen ME, Barsuk JH, Wayne DB. ¿La educación médica basada en simulación con práctica deliberada produce mejores resultados que la educación clínica tradicional? Una revisión comparativa metaanalítica de la evidencia. Medicina académica: revista de la Asociación de Colegios Médicos Estadounidenses. 2011;86(6):706-711. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e318217e119

Wayne DB, Butter J, Siddall VJ, Fudala MJLA, Linquist J, Feinglass LD, et al. Entrenamiento basado en simulación de residentes de medicina interna en protocolos de soporte vital cardíaco avanzado: un ensayo aleatorizado. Enseñanza y aprendizaje en medicina: una revista internacional.2005;17(3):210- 216. https://doi.org/10.1207/s15328015tlm1703_3

O'Brien G, Haughton A, Flanagan B. Percepciones de desempeño y confianza de los internos para participar y manejar situaciones de paro cardíaco simulado y real. profesor de medicina. 2001;23(4):389- 395. https://doi.org/10.1080/01421590120057049

Yeung JH, Ong GJ, Davies RP, Gao F, Perkins GD. Factores que afectan las habilidades de liderazgo de equipos y su relación con la calidad de la reanimación cardiopulmonar. Medicina de Terapia Intensiva.2012;40(9):2617-2621. http://dx.doi.org/10.1097/ccm.0b013e3182591fda.

Iglesias-Vázquez JA, Rodríguez-Núñez A, Penas-Penas M, Sánchez-Santos L, Cegarra-García M, Barreiro-Díaz MV. Evaluación de la rentabilidad de los cursos de soporte vital avanzado (ALS) basada en la comparación de simuladores avanzados con maniquíes convencionales. Medicina de emergencia BMC. 2007;7(1):1-5. https://doi.org/10.1186/1471-227X-7-18

Steinemann S, Berg B, DiTullio A, Skinner A, Terada K, Anzelon K, et al. Evaluación del trabajo en equipo en la bahía de trauma: introducción de una escala "NOTECHS" modificada para trauma. El Diario Americano de Cirugía.2012;203(1):69-75. http://dx.doi.org/10.1016/j.amjsurg.2011.08.004.

Published
14-11-2022
How to Cite
de Araújo, J. C., Gonçalves, I., Briganti, L., Seron Sanches, R., & Lima, R. (2022). The Teaching leadership for health professionals in the context of cardiorespiratory arrest: an integrative review. Spanish Journal of Medical Education, 3(3). https://doi.org/10.6018/edumed.538861

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
85%
33%
Days to publication 
62
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Universidad de Murcia
Publisher 
Ediciones de la Universidad de Murcia (Editum)