Escribir en sueños. Zambrano, Derrida y la temporalidad de la novela

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/daimon.337461
Keywords: Zambrano, Derrida, Novel, Time, Dream, Secret

Supporting Agencies

  • Universidad de Barcelona
  • Ministerio de Educación
  • Cultura y Deporte
  • Ministerio de Economía y Competitividad (FFI2016-77077-P)

Abstract

The aim of this study is to think the ambivalence with which Zambrano tackles the novel’s gender. On the one side, her thesis in La confesión, género literario bring Zambrano closer to Benjamin, and Adorno’s critique to the novel as a bourgeois and consumable gender. On the other side, Zambrano’s statements in El sueño creador depict the novel as the fulfillment of a dream of freedom, where man can question himself beyond the limits of the human. In this ambivalence, the narrative gender shows both the conditions of possibility and the conditions of impossibility of a non-quantitative temporality. This aporetic character of the novel opens a discussion between Zambrano and Derrida’s thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Evaristo Valls Boix, Universidad de Barcelona

Investigador predoctoral FPU, Departamento de Filosofía (Universidad de Barcelona)

References

ADORNO, Theodor W. y HORKHEIMER, Max (2007), Dialéctica de la ilustración: fragmentos filosóficos, Madrid: Akal.

ADORNO, Th. W. (2003), “La posición del narrador en la novela contemporánea”, en Notas sobre literatura, Madrid: Akal.

BARBOUR, Charles Oath (2017), Derrida’s Secrets. Perjury, Testimony, Oath, Edinburgo: Edinburgh University Press.

BENJAMIN, Walter (2009), “El narrador. Consideraciones sobre la obra de Nikolái Léskov”, en Obras completas, libro II/vol. 2, Madrid: Abada Editores.

BUNDGÅRD, Ana (2001), “Los géneros literarios y la ‘escritura del centro’ como transgénero en la obra de María Zambrano”, Aurora, no. 3, pp. 43-51.

CASTILLA CEREZO, Antonio (2011), “Padecer y trascender: La crítica de Zambrano al análisis heideggeriano del concepto de tiempo”, Aurora, no. 12, pp. 18-24.

DE LA CRUZ AYUSO, Cristina (2001). “Ideas sobre la Novela en el pensamiento de María Zambrano”, Aurora, no. 3, pp. 52-59.

DERRIDA, Jacques (2012), Séminaire La peine de mort. Volume I (1999-2000), ed. de Geoffrey Bennington, Marc Crépon y Thomas Dutoit, París : Galilée.

DERRIDA, Jacques (2003), Genèses, généalogies, genres et le genie. Les secrets de l’archive, París : Galilée

DERRIDA, Jacques (2002), Fichus. Discours de Francfort, París: Galilée.

DERRIDA, Jacques (2001), “La veilleuse”, en Trilling, Jacques : James Joyce ou l’écriture matricielle, París : Circe, pp. 7-33.

DERRIDA, Jacques (1994), “Fourmis” en Negrón, Mara (ed.): Lectures de la différence sexuelle, París : des femmes.

DERRIDA, Jacques (1991a), “Circonfession”, en Bennington, Geoffrey : Jacques Derrida, París : Seuil.

DERRIDA, Jacques (1991b), Donner le temps. 1. La fausse monnaie, París: Galilée

KAMUF, Peggy (2011), “Le veilleur”, Escritura e imagen, no. Extra 7, pp. 13-22.

KIERKEGAARD, Søren (2012), La época presente, Madrid: Trotta.

KIERKEGAARD, Søren (2010), “En ocasión de una confesión”, en Discursos edificantes. Tres discursos para ocasiones supuestas, Escritos Soren Kierkegaard, vol. 5, Madrid: Trotta.

KRACAUER, Sigfried (2008), La fotografía y otros ensayos. El ornamento de la masa 1, Barcelona: Gedisa.

KRACAUER, Sigfried (2007), Los empleados, Barcelona: Gedisa.

KRONICK, Joseph G. (2000), “Philosophy as Autobiography: The Confessions of Jacques Derrida”, MLN, no. 115/5, pp. 997-1018.

LISSE, Michel (1999), “Le secret exemplaire de la littérature”, en Zabus, Chantal (ed.) : Le secret : motif et moteur de la littérature, Louvain-la-Neuve: Université de Louvain, pp. 424-436.

LLEVADOT, Laura (2015), “Hacer la verdad: El ‘yo’ de la confesión en Kierkegaard, Foucault y Derrida”, Estudios kierkegaardianos. Revista de filosofía, no. 1, pp. 149-168.

LLEVADOT, Laura (2010), “Para una crítica de la novela: Zambrano y Benjamin”, Aurora, no. 11, pp. 77-87.

LLEVADOT, Laura (2001), “La confesión, género literario: La escritura y la vida”, Aurora, no. 3, pp. 60-67

LÓPEZ SÁENZ, María del Carmen (2007), “Los sueños, el tiempo y la pasividad. María Zambrano y la fenomenología”, La Lámpara de Diógenes, no. 8/15, pp. 59-77.

LYOTARD, Jean-François (1987), La posmodernidad (explicada a los niños), Barcelona: Gedisa.

MAILLARD GARCÍA, Mª Luisa (1996), “Mujer y narración en María Zambrano”, Revista de Hispanismo Filosófico, no. 1/1, pp. 53-64.

MATAS PONS, Álex (2015), “Falseamiento y consumo de la identidad, de Rousseau a Adorno”, Isegoría, no. 53, pp. 631-646.

MICHAUD, Ginette (2010), Comme en rêve : Volume 2. Lire Jacques Derrida et Hélène Cixous, París : Hermann.

MICHAUD, Ginette (2006), Tenir au secret (Derrida, Blanchot), París: Galilée.

NANCY, Jean-Luc (1996), “La existencia exiliada”, Archipiélago: Cuadernos de Crítica de la Cultura, no. 26-7, pp. 34-40.

ORTEGA MUÑOZ, Juan Fernando (1994), Introducción al pensamiento de María Zambrano, México: Fondo de Cultura Económica.

PERETTI, Cristina (de) (2013), “Derrida: un pensamiento del exilio”, Aurora, no. 14, pp. 94-102.

PÉREZ NAVARRO, Pau (2001), “El sueño creador de María Zambrano. Filosofía, tiempo y tragedia”, Athenea Digital, no. 0, pp. 53-64

STEVENSON, Robert Louis (2013), “Ensayo sobre los sueños”, en Escribir. Ensayos sobre literatura, Madrid: Páginas de Espuma, pp. 73-89.

TARANTINO, Stefania (2001), “La confesión como tiempo del ser en María Zambrano y San Agustín”, Aurora, no. 3, pp. 75-81.

WITTGENSTEIN, Ludwig (2006), Luz y sombra. Una vivencia(-sueño) nocturna y un fragmento epistolar, Valencia: Pre-Textos.

WITTGENSTEIN, Ludwig y ENGELMANN, Paul (2009), Cartas, encuentros, recuerdos, Valencia: Pre-Textos.

ZAMBRANO, María (2012) [1964], “Los orígenes de la novela”, Aurora, no. 3, pp. 147-148.

ZAMBRANO, María (2000), Hacia un saber sobre el alma, Madrid: Alianza.

ZAMBRANO, María (1998) [1965], El sueño creador, Madrid: Universidad de Alcalá.

ZAMBRANO, María (1994) [1965], España, sueño y verdad, Madrid: Siruela.

ZAMBRANO, María (1995) [1943], La confesión: género literario, Madrid: Siruela.

ZAMBRANO, María (1992), Los sueños y el tiempo, Madrid: Siruela.

Published
01-05-2021
How to Cite
Valls Boix, J. E. (2021). Escribir en sueños. Zambrano, Derrida y la temporalidad de la novela. Daimon Revista Internacional de Filosofia, (83), 7–22. https://doi.org/10.6018/daimon.337461
Issue
Section
Artículos