Folie(s) de seuil: Voix, lieux et mémoires fracturées dans La Folie Elisa Gwenaëlle Aubry
Abstract
This study analyzes La Folie Elisa (2018) by Gwenaëlle Aubry, in which madness becomes a poetics of dissonance, linking personal traumas and collective violence. Our reflection explores how the novel transforms madness into a language of crisis, connecting individual wounds and societal fractures through a liminal space, polyphonic voices, and fragmented memory. The study aims to investigate this redefinition of madness as poetic and political resistance. Drawing on Bachelard, Caruth, and Kristeva, we examine the "madness-house," an organic refuge for four traumatized women: Emy, Sarah, Ariane, and Irini. Their polyphony reveals fractures—dissociation, embodied memory, discursive crisis, and exiled silence. From a political perspective, our analysis shows that madness becomes a form of dissidence through Ariane’s defiance, the women’s sorority, and Irini’s memory. Rejecting pathologization, Aubry crafts a counter-narrative in which the dissonance of marginalized voices reimagines a possible world.
Downloads
-
Abstract35
-
PDF (Français )18
References
ARENDT, Hannah. 1958. Condition de l’homme moderne. Traduit par Georges Fradier. Paris, Calmann-Lévy.
AUBRY, Anne (dir.). 2023. Oser écrire. Conversations avec quelques autrices françaises contemporaines. Grenade, Comares.
AUBRY, Gwenaëlle. 2009. Personne. Paris, Mercure de France.
AUBRY, Gwenaëlle. 2012. Partages. Paris, Mercure de France.
AUBRY, Gwenaëlle. 2018. La Folie Elisa. Paris, Mercure de France.
BACHELARD, Gaston. 1957. La Poétique de l’espace. Paris, Presses Universitaires de France.
BAKHTINE, Mikhaïl. 1970 [1929]. Problèmes de la poétique de Dostoïevski. Traduit par Guy Verret. Paris, Seuil.
BUTLER, Judith. 1997. Excitable Speech: A Politics of the Performative. New York, Routledge.
BUTLER, Judith. 2004. Precarious Life: The Powers of Mourning and Violence. London, Verso.
BUTLER, Judith. 2005 [1990]. Trouble dans le genre: Le féminisme et la subversion de l’identité. Traduit par Cynthia Kraus. Paris, La Découverte.
CARUTH, Cathy. 1996. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History. Baltimore, Johns Hopkins University Press.
DESPENTES, Virginie. 2015. Vernon Subutex. Paris, Grasset.
DIDI-HUBERMAN, Georges. 2002. L’Image survivante: Histoire de l’art et temps des fantômes selon Aby Warburg. Paris, Minuit.
ÉNARD, Mathias. 2015. Boussole. Arles, Actes Sud.
ERNAUX, Annie. 2008. Les Années. Paris, Gallimard.
FANON, Frantz. 1961. Les Damnés de la terre. Paris, Maspero.
FOUCAULT, Michel. 1961. Histoire de la folie à l’âge classique. Paris, Plon.
FOUCAULT, Michel. 1972. Histoire de la folie à l’âge classique. Paris, Gallimard.
KRISTEVA, Julia. 1980. Pouvoirs de l’horreur: Essai sur l’abjection. Paris, Seuil.
KRISTEVA, Julia. 1997. La Révolte intime: Pouvoirs et limites de la psychanalyse II. Paris, Fayard.
KORMAN, Cloé. 2018. Le Corps plein d’un rêve. Paris, Seuil.
MBEMBE, Achille. 2013. Critique de la raison nègre. Paris, La Découverte.
RANCIÈRE, Jacques. 2000. Le Partage du sensible: Esthétique et politique. Paris, La Fabrique.
RICŒUR, Paul. 1983. Temps et récit. Tome 1: L’intrigue et le récit historique. Paris, Seuil.
TURNER, Victor. 1969. The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. Chicago, Aldine Publishing.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.







