School manuals of council seminars according to the 1852 curriculum: Relevance to the history of education

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.510381
Keywords: textbooks, conciliar seminary, education, Theology, latin, Canon law

Abstract

The curriculum decreed in 1852 for the conciliar seminaries organized the academic structure of these ecclesiastical centers. Founded at the Council of Trent, these educational establishments of the Catholic Church were promoters of culture in society under the directives of the diocesan bishops. From the middle of the seventeenth century, an educational turn oriented the pedagogy implanted in them: the State took the reins of the organization and the educational offer of these seminars. The analysis of the school manuals decreed that year provides relevant information on the educational processes developed in the classrooms of these establishments and the pedagogical goals that were intended to be achieved. In this study we analyze the structure, the distribution of subjects and the general lines of the school manuals of the aforementioned plan. Its didactic impact made its mark in the second half of the 19th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ABAD, C. El Seminario Pontificio de Comillas: historia de su fundación y primeros años, (1881-1925). Madrid: Tipografía católica, 1928.

ÁLVAREZ DE MORALES, A. La Ilustración y la reforma de la Universidad en la España del siglo XVIII. Madrid, 1971.

ARELLANO Y SADA, P. Catálogo de la exposición bibliográfica del Concilio de Trento. Barcelona: Diputación Provincial, 1947.

CÁRCEL ORTÍ, V. Decadencia de los estudios eclesiásticos en la España del siglo XIX. Hispania Sacra, 1981, vol. 33, p. 19-92.

CHOPPIN, A. The Emmanuelle Textbook Project. Journal of Curriculum studies, 1992, vol. 4, p. 345-356.

Concilium Tridentinum. Diariorum, Actorum, Epistularum, Tractatuum nova Collectio, 9 t. Friburgi Brisgoviae: Herder, 1963-1980.

CUESTA FERNÁNDEZ, R. La Historia como profesión docente y como disciplina escolar en España. Historia de la Educación, 1993-1994, vol. 12/13, p. 449-468.

DÍAZ SÁNCHEZ CID, J.R. El Seminario conciliar de San Ildefonso de Toledo: cien años de historia (1889-1989). Toledo: Instituto Teológico San Ildefonso, 1991.

EGIDO LÓPEZ, T. El regalismo y las relaciones Iglesia-Estado en el siglo XVIII. En GARCÍA VILLOSLADA, R. (coord.). Historia de la Iglesia en España. Madrid: BAC, 2000-2005.

ESCOLANO, A. (dir.). Historia ilustrada del libro escolar en España. Del Antiguo Régimen a la Segunda República. Madrid: Fundación Sánchez Ruipérez, 1996.

ESCOLANO, A. (dir.). Historia ilustrada del libro escolar en España. De la postguerra a la reforma educativa. Madrid: Fundación Sánchez Ruipérez, 1998.

ESCOLANO, A. El libro escolar en la Restauración; el libro escolar en la segunda mitad del siglo XX. En ESCOLAR SOBRINO, H. (dir.), Historia ilustrada del libro español. La edición moderna. Siglos XIX y XX. Madrid: Pirámide, 1996, p. 371-397.

ESPINOSA SARMIENTO, J.M. El seminario de El Escorial en tiempos de San Antonio María Claret (1861-1868). Pamplona: EUNSA, 1995.

GARCÍA SÁNCHEZ, J. Apuntes históricos del Seminario Conciliar de San Cayetano de Ciudad Rodrigo: un testimonio de la impronta institucional y política de Campomanes. Oviedo: Marcial Pons, 2009.

GÓMEZ, A.L. La geografía en el bachillerato (1836-1970). Barcelona: Universidad de Barcelona, 1985.

GONZÁLEZ LOZANO, F. Historia pedagógica del Seminario Conciliar de San Atón. 1851-1962. Badajoz: Fundación CB, 2015.

GONZÁLEZ LOZANO, F. y PÉREZ ORTIZ, G. Félix de Soto Mancera. Influencia científico-literaria y pastoral en el Seminario San Atón de Badajoz (1904-1910). Revista de Estudios Extremeños, 2016, vol. 2, p. 1251-1284.

GONZÁLEZ LOZANO, F. y PÉREZ ORTIZ, G. Influencia pedagógica del obispo Fernando Ramírez Vázquez en el Seminario Conciliar de San Atón. XLIV Coloquios Históricos de Extremadura. Trujillo, 2015.

GONZÁLEZ LOZANO, F. y PÉREZ ORTIZ, G. La biblioteca del Seminario metropolitano San Atón de Badajoz, Hispania Sacra, 2014, vol. 132, p. 373-387.

GUTIÉRREZ, C. Corpus Tridentinum Hispanicum, 9 t. Madrid: CSIC, 1951-2000.

HARPER, G.F. Textbooks: an under-used source. History of Education. Society Bulletin, 1980, vol. 25, p. 30-40.

HERLIHY, J.G. The textbook controversi: issues, aspects and perspectivies. New Jersey: Norwood, 1992.

HERNÁNDEZ FIGUEIREDO, J.R. El Seminario Conciliar de San Fernando de Ourense (1804-1952). Ourense: Auriel, 2004.

La Gaceta, 12-5-1851, núm. 6146.

La Gaceta, 3-6-1852, núm. 6555.

La Gaceta, 30-9-1852, núm. 6674.

LÓPEZ MARTÍNEZ, J.D. El currículum: Historia de una mediación social y cultural. Granada: Ediciones Osuna, 1996.

MARTÍN RIEGO, M. La formación intelectual en el Seminario conciliar de Sevilla (1831-1931). Pamplona: EUNSA, 1994.

MARTÍNEZ NAVARRO, I. La gramática en la enseñanza de la lengua española. Murcia: DM, 1996.

MORENO ALONSO, M. La historia en los planes de enseñanza del siglo XIX. En Historiografía romántica española. Introducción al estudio de la Historia en el siglo XIX. Sevilla: Universidad, Servicio de Publicaciones, 1979, p. 245-254.

MORENO GONZÁLEZ, A. Una ciencia en cuarentena. Sobre la Física en la Universidad y otras instituciones académicas desde la Ilustración hasta la crisis finisecular del XIX. Madrid: CSIC, 1988.

OSSENBACH, G. y SOMOZA, M. (eds.). Los manuales escolares como fuente para la historia de la educación en América Latina. Madrid: UNED, 2001.

PABLOS PONS, J. Evaluación de materiales de enseñanza. En COLÁS BRAVO, P. y REBOLLO CATALÁN, A. Evaluación de programas: una guía práctica. Sevilla: Kronos, 1993, pp. 65-80.

PEIRÓ MARTÍN, I. La difusión del libro de texto: autores y manuales de historia en los institutos del siglo XIX. Didáctica de las Ciencias (Experimentales y Sociales), 1993, vol. 7, p. 39-57.

PÉREZ DE ALHAMA, J. Presupuestos político económicos al Concordato Español de 1851. Scriptorium Victoriense, 1962, vol. 2, p. 245-275.

PESET, M. y PESET, J.L. La Universidad española (siglos XVIII-XIX). Despotismo ilustrado y revolución liberal. Madrid, 1974.

Plan de estudios para los Seminarios Conciliares de España. Colección legislativa de España. Madrid: Imprenta Nacional, 1853, vol. 57, p. 199-210.

PUELLES BENÍTEZ, M. Los manuales escolares en la historia. Historia de la Educación, 2000, vol. 19, p. 5-203.

QUINTANA MIRANDA, P.M. Historia del Seminario Conciliar de Canarias. Canarias: Anroart ediciones, 2006.

Real Cédula de 22 de enero de 1771. En Novísima recopilación de las leyes de España. Madrid, 1805, Libro VIII, título V, ley III.

RUIZ ALEMÁN, J. Las relaciones Iglesia-Estado en los orígenes de la España contemporánea. Anales de Historia Contemporánea, 1983, vol. 2, p. 7-28.

RUIZ RODRIGO, C. y PALACIO LIS, I. Iglesia y educación en la España decimonónica, política concordataria (1851). Revista Interuniversitaria, 1983, vol. 2, p. 296.

SUBIRA I BLASI, E. El Seminari de Barcelona (1593-1917): aportació per a una anàlisi de la infuència de la formació del clergat. Barcelona: Abadia de Monserrat, 1993.

TIANA FERRER, A. El proyecto MANES y la investigación histórica sobre los manuales escolares (siglos XIX y XX). Historia de la Educación: Revista Interuniversitaria, 2000, vol. 19, p. 179-194.

TIANA FERRER, A. (ed.). El libro escolar, reflejo de intenciones políticas e influencias pedagógicas. Madrid: UNED, 2000.

TIANA FERRER, A. Los manuales escolares En GUEREÑA, J.L. (coord.), Nuevas miradas historiográficas sobre la educación en la España de los siglos XIX y XX. Madrid: Ministerio de Educación, 2010.

VEA MUNIESCA, F. Las Matemáticas en los planes de estudios de enseñanza secundaria en España en el siglo XIX. Zaragoza: Universidad de Zaragoza, 1986.

VERGARA CIORDIA, J. La actitud de la jerarquía eclesiástica ante el fenómeno de la secularización docente ilustrada. En Estudios sobre la secularización docente en España. Madrid: UNED, 1997.

VERGARA CIORDIA, J. Jerarquía eclesiástica y secularización en el Antiguo Régimen (1768-1833). Anuario de Historia de la Iglesia, 2010, vol. 19, p. 73-94.

VERGARA CIORDIA, J. Historia y pedagogía del seminario conciliar en Hispanoamérica, 1563-1800. Madrid: Dykinson, 2004.

VILLALAÍN, J.L. Manuales escolares en España. Madrid: UNED, 1997.

VIÑAO FRAGO, A. El libro de texto y las disciplinas escolares: una mirada a sus orígenes. En ESCOLANO, A. (ed.), Currículum editado y sociedad del conocimiento. Texto, multimedialidad y cultura de la escuela. Valencia: Tirant lo Blanch, 2006.

VIVAS MORENO, A.; PÉREZ ORTIZ, G. y GONZÁLEZ LOZANO, F. Lecturas y documentos históricos en archivos eclesiásticos: el ejemplo de Tirso Lozano en el Archivo del Seminario Metropolitano San Atón de Badajoz. En Actas del IX Congreso Hispano-Mexicano sobre Bibliotecología y Documentación. Arroyo de la Luz- Madrid, 2015.

VIVAS MORENO, A.; PÉREZ ORTIZ, G. y GONZÁLEZ LOZANO, F. Series documentales para el estudio del alumnado y personajes insignes. El ejemplo del Seminario Metropolitano de San Atón de Badajoz, Revista Tiempos Modernos, 2016, vol. 32, p. 280-307.

Published
29-06-2022
How to Cite
González Lozano, F., Pérez Ortiz, G., & Vivas Moreno, A. (2022). School manuals of council seminars according to the 1852 curriculum: Relevance to the history of education. Information Science Journal, 25. https://doi.org/10.6018/analesdoc.510381
Issue
Section
Articles

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
41%
33%
Days to publication 
141
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Anales de Documentación
Publisher 
Ediciones de la Universidad de Murcia (Editum)