Technology, inclusion, and social education. A narrative
Abstract
The career path of a person involved in social education involves recognizing oneself as a professional. Similarly, in contemporary times, technologies are good resources for training and serving users. This itinerary, which has been marked together with influencers and microlearning, is an ideal means to learn. It is a good excuse to see what others see and recognize the degree and educational value. The narrative methodology is an excellent way to share the voice of the informant, a committed social educator, where the ethical component takes over the research process in order to learn and understand. The results are structured around three thematic blocks that determine three meanings, based on social education, technologies, and inclusion/exclusion. The conclusions are established in response to the research questions and are written to continue an emerging debate on technology, inclusion, and social education, as well as the need to become digitally literate or avoid becoming technologically excluded.
Downloads
-
Abstract43
-
PDF (Español (España))11
References
Abad, B. (2016). Investigación social cualitativa y dilemas éticos: de la ética vacía a la ética situada. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 34, 101-120. https://doi.org/10.5944/empiria.34.2016.16524
Altamirano, M. y González, N. (2020). Integración MOOC y web semática en el proceso de enseñanza-aprendizaje del siglo XXI. 3C TIC. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 9(2), 41-57. https://doi.org/10.17993.92.41-57
Amar, V. (2016). La eterna juventude. En V. Amar (coord.). Miradas y voces de maestros jubilados. (pp. 185-198). Octaedro.
Amar, V. (2018). Tecnoevo: a etapa dos novos cenários para a educação. Revista Temas de educação, 28(3). 1-24. https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.47469
Amar, V. (2024). Educación digital en el marco de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una narrativa. Revista Lusófona de Educação, 61, 157-173. doi: 10.24140/issn.1645-7250.rle61.10
Andrade, L.; Portugal, R.; Sandoval. Y. y Labanda, C. (2024). Youtube e Instagram en educación superior: competencias mediáticas del docente universitario. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia. 27(2), 339–356. https://doi.org/10.5944/ried.27.2.39080
Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva en el siglo XXI. Avances y desafíos. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Bazarra, L. y Casanova, O. (2019). Influencers educativos: ¿cómo transformamos en adultos inspiracionales? Ediciones Sm.
BERA (British Educational Research Association) 2020. Guía Ética para la Investigación Educativa, cuarta edición. https://www.bera.ac.uk/publication/guia-etica-para-la-investigacion-educativa.
Cabero, J.; Rodríguez, M. y Llorente, C. (2025). Realidade mista, virtual e aumentada: tecnologias para aprendizagem. (2025). Texto Livre, 18, 1-19. https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.49561
Canales, M. (2014). Escucha de la escucha. Análisis e interpretación en la investigación cualitativa. LOM.
Cassidy, D.; Le Borgne, Y.; Bellas, F.; Vuorikari, R.; Rondin, E.; Sharma, M.; Niewint, J.; Gröpler, J.; Gilleran, A. y Kralj, L. (2023). Use Scenarios & Practical examples of AI Use in Education. European Commission. https://doi.org/10.48550/arXiv.2309.12320
Castells, M. (2000). La era de la información. La sociedad red. Vol. I. Siglo XXI.
Cerezo, B.; Gutiérrez, M.; Figueredo, L. y Gallardo, K. (2023). La construcción del conocimiento a pequeña escala: el impacto del microaprendizaje en la era digital. Journal of Science and Research, 8, 102–115. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2984
Corchuelo, C.; Cejudo, C. y Ruiz, J. (2024). Factores determinantes en la educación: la exclusión y la inclusión social y educativa. En M. Ferreras, C. Cejudo, C. Corchuelo y P. Moreno (coords). La intervención socioeducativa: como prisma de la transformación social (pp. 11-20). Narcea.
Crovi, D. (2002). Sociedad de la información y el conocimiento. Entre el optimismo y la desesperanza. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 185, 13-33 https://www.revistas.unam.mx/index.php/rmcpys/issue/view/3817
Da Rocha, N.; Valcarce, M. y Abeal, C. (2023). El/la educador/a social, ¿un perfil profesional necesario en los equipos de orientación educativa y profesional?. RES. Revista de educación social, 36, 87-105. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2023/06/res-36.-darocha.pdf
Decuir, J. & Schutz, P. (2017). Asking Appropriate Research Questions. En J. Decuir y P. Schutz. Developing a Mixed Methods Proposal: A Practical Guide for Beginnig Reserachers (pp. 33-43). Sage.
Erazo, V.; Álvarez, M.; Amores, A.; Tiamarca, M.; Maldonado, J. y Puente, L. (2024). El uso de la Tecnología en la Educación Inclusiva. Revista Científica Retos De La Ciencia, 1(4), 215–223. https://doi.org/10.53877/rc.8.19e.202409.17
García, F.; Llorens, F. y Vidal, J. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 9-39. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716
Gil, J. (2023). Educación y comunicación en una sociedad postdigital. Investigación documental y análisis de perspectiva. Octaedro.
González, E. y Rojas, E. (2024). Docentes influencers: Innovación digital y desafíos éticos en la educación del futuro. Revista Innovaciones Educativas, 26, 6-10. DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v26iespecial.5521
Gutiérrez, M. y Ramírez, A. (2022). El deseo de los menores por ser youtuber y/o influencer. Narcisismo como factor de influencia. Pixel Bit. Revista de medios y educación. 63, 227-255. https://doi.org/10.12795/pixelbit.92341
Korres A. y Elexpuru, I. (2022). Youtubers: Identificación y motivos de agrado de la audiencia. Revista ICONO 14. Revista científica de comunicación y tecnologías emergentes, 20(1), 1-19. https://doi.org/10.7195/ri14.v20i1.1761.
Machado, L., Nascimento, V. y Silva, K. (2024). El uso del microaprendizaje en el ámbito educativo: una visión general de la producción científica mundial. Edutec, Revista electrónica de tecnología educativa, 88, 7–23. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.88.3123
Marcelo, C.; Yot, C.; Marcelo, P.; Murillo, P. y Mayor, C. (2022). No me llames influencer. Nuevos artesanos digitales en educación. Campus Virtuales, 11(2), 133-145. https://doi.org/10.54988/cv.2022.2.1150
Misischia, B. (2020). Formación y narrativa: núcleos de sentido a partir del recorrido autobiográfico. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(3), p. 63–77. https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.8355.
Olivier, J. (2021). Creating microlearning objects within self-directed multimodal learning contexts. In Corbeil, J., Corbeil, M. & Khan, B. (Eds). Microlearning in the digital age: The design and delivery of learning in snippets (pp. 171-188). Routledge Taylor & Francis.
Pérez de Guzmán, V., Trujillo, J. y Bas, E. (2020). La educación social en España: claves, definiciones y componentes contemporáneos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(2), pp. 632-658. https://doi.org/10.21501/22161201.3095
Rivas, I. (2009). Narración, conocimiento y realidad. Un cambio de argumento en la investigación educativa. En I. Rivas y D. Herrera. Voz y educación. La narrativa como enfoque de interpretación de la realidad (pp. 17-36). Octaedro.
Roth, W. y Unger, H. (2018). Current Perspectives on Research Ethics. Qualitative Research. Forum: Qualitative Social Research, 19(3). http://dx.doi.org/10.17169/fqs-19.3.3155
Sancho, J.; Hernández, F.; Montero, L.; de Pablos, J.; Rivas, I. y Ocaña, A. (2020). Caminos y derivas para otra investigación educativa y social. Octaedro.
Screpnik, C. (2024). Tecnologías digitales en la educación inclusiva: oportunidades, desafíos y perspectivas para personas con discapacidad cognitiva. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), 2, 19-33. https://doi.org/10.17345/ute.2024.3664
Silva, M. (2017). El transitar en la investigación narrativa y su empleo en la construcción de teoría. Revista de Investigación, 91(41), 124-142. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376156277008
Valles, M. (2002). Entrevistas cualitativas. Cis.
Waitoller, F. (2020). La paradoja de la inclusión selectiva: el caso de Estados Unidos. En P. Araniz y A. Escarbajal (Coords.). Aulas abiertas a la inclusión (pp. 19-34). Dykinson.
Copyright (c) 2025 Víctor Amar , Flavia Amar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons License. Non-commercial attribution 4.0 International that allows to share, copy, and redistribute the material in any medium or format and adapt, remix, transform and build on the material in the following terms:
Recognition - You must give the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor or its use endorses it. Non-commercial - You cannot use the material for commercial purposes. Share under it - If you remix, transform, or create on the material, your contributions must be distributed under the same license as the original.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g. deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to distribute their work through the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).
d. In any case, the Editorial Team understands that the opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.
