Perception of the students of the Faculty of Education of the University of Murcia about fake news on social networks
Abstract
The aim of this research work is to show the perception of the students of the Faculty of Education of the University of Murcia about fake news on social media and their training in this regard. To this end, three specific objectives are pursued: to identify the strategies used by these students to detect and combat fake news on social networks; to describe the perception of university students on the presence and impact of fake news on social networks and, finally, to find out the level of training that students consider they have in relation to the identification and handling of fake news on social networks. The descriptive quantitative methodological approach is based on a questionnaire completed by students from the Faculty of Education at the UMU, selected through convenience sampling. Therefore, the results should be interpreted with caution and considered exploratory, as they only represent the perceptions of the participants. The results show that the participants consider that they have a low level of interaction with fake news on social networks, but the majority do not report them. In addition, 52.1% say that they are not able to contrast a true news from a false one. It is also perceived that students contemplate that political and economic interests are hidden behind this type of news. In conclusion, there is a demand for more training for the personal and professional development of future educators, offering them useful tools in the face of misinformation.
Downloads
-
Abstract33
-
PDF (Español (España))10
References
Barrientos-Báez, A., Caldevilla-Domínguez, D. y Yezers´ka, L. (2022). Fake news y posverdad: Relación con las redes sociales y fiabilidad de contenidos. Fonseca, Journal of Communication, (24), 149–162. https://doi.org/10.14201/fjc.28294
Casal, J. y Mateu, E. (2003). Tipos de muestreo. Revista de epidemiología y medicina preventiva, 1, 3-7.
Castillo-Riquelme, V., Hermosilla-Urrea, P., Poblete-Tiznado, J. y Durán-Anabalón, C. (2021). Noticias falsas y creencias infundadas en la era de la posverdad. Universitas, 34, 87-108. https://doi.org/10.17163/uni.n34.2021.04
Comisión Europea (6 de abril de 2025). Comunicación estratégica y lucha contra la manipulación de la información. https://goo.su/aVfubq
García-Avilés, J.A., Arias, F., De Lara, A., Paisana, M., Carvajal, M., Foá, C., García-Ortega, A., Margato, D., Crespo, M., Quiles, B. y Valero, J.M. (2023). Análisis de las tendencias e innovaciones en el ecosistema mediático de España y Portugal (2025-2030). IBERIFIER. https://doi.org/10.15581/026.006
Gutiérrez, M. (2020). Infoxicación y educación: Cómo enfrentar el exceso de información en la era digital. Universidad Nacional Autónoma de México.
Halpern, D., Valenzuela, S., Katz, J., y Miranda, J.P. (2019). From belief in conspiracy theories to trust in others: which factors influence exposure, believing and sharing fake news. En G. Meiselwitz (Ed.), Social computing and social media. Design, human behavior and analytics (pp. 217-232). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21902-4_16
Hernández-Rodríguez, C.E. (2020). La imbricación y disolución de la masa en el público, sus consecuencias: la inestabilidad política de los sistemas liberales. Vivat Academia, Revista de Comunicación, 151, 47-68. https://doi.org/10.15178/va.2020.151.47-68
IAB Spain (2025). Observatorio del Consumo Digital en España. https://goo.su/41wj4s
Instituto Nacional de Estadística. (2024). Informe anual 2024. https://www.ine.es
Jiménez-Laínez, M.E. y Tigrero-Granda, N.N. (2025). Infoxicación en los medios digitales: estudio comparativo de las fanpages de Ecuador en Directo y Primicias en el año 2024. La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena. https://goo.su/MkQAAW
Lazer, D.M.J., Baum, M.A., Benkler, Y., Berinsky, A.J., Greenhill, K.M., Menczer, F., Metzger, M.J., Nyhan, B., Pennycook, G., Rothschild, D., Schudson, M., Sloman, S.A., Sunstein, C.R., Thorson, E.A., Watts, D.J. y Zittrain, J.L. (2018). The science of fake news. Science, 359(6380), 1094-1096. https://doi.org/10.1126/science.aao2998
Martín-Herrera, I. y Micaletto-Belda, J. P. (2021). Opiniones y actitudes de los estudiantes universitarios de Comunicación ante las fake news. Diagnóstico en un ecosistema docente. Comunicación Y Hombre, 17, 193–206. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2021.17.661.193-206
Mendiguren, T., Pérez Dasilva, J. y Meso Ayerdi, K. (2020). Actitud ante las Fake News: Estudio del caso de los estudiantes de la Universidad del País Vasco. Revista De Comunicación, 19(1), 171–184. https://doi.org/10.26441/RC19.1-2020-A10
Meza-Cano, J. M., Jiménez-Castellanos, M. J. y Guzmán-Cedillo, Y. I. (2023). Andamio cognitivo: un chatbot en redes sociales para analizar noticias falsas. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 14, 76–94. https://doi.org/10.6018/riite.552571
Novoa-Jaso, M. F., Sierra, A., Labiano, R. y Vara-Miguel, A. (2024): Digital News Report España 2024. Calidad periodística y pluralidad: claves para la confianza informativa en la era de la inteligencia artificial (IA). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra. https://doi.org/10.15581/019.2024
Observatorio Nacional de Tecnología y Sociedad. (2022). Beneficios y riesgos del uso de Internet y las redes sociales. Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. https://doi.org/202210.30923/094-22-009-2
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2024). Hechos frente a falsedades: Fortaleciendo la democracia a través de la integridad de la información. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/06f8ca41-es
Olmo y Romero, J.A. (2019). Desinformación: concepto y perspectivas. Real Instituto Elcano. https://goo.su/aJStN
Orden PCM/1030/2020, de 30 de octubre, por la que se publica el Procedimiento de actuación contra la desinformación aprobado por el Consejo de Seguridad Nacional (2020, octubre 30). Diario La Ley, Nº 9732, 2020, noviembre 10.
Presser, N. H.; Pacios, A. R.; Bernardes da Silva, A. (2024) La desinformación en los alumnos que llegan a la universidad en las titulaciones relacionadas con la Information Science. Los casos de Brasil, Cuba y España, Revista General de Información y Documentación, 34(2), 343-361. https://doi.org/10.5209/
Ramos-Ruiz, I. (2023). La percepción de las noticias falsas en estudiantes de educación superior: una revisión bibliográfica. VISUAL REVIEW. Revista Internacional de Cultura Visual, 14(1), 1–10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v10.4602
Sádaba-Chalezquer, C. y Salaverría-Aliaga, R. (2022). I Estudio sobre la desinformación en España. Universidad de Navarra. https://hdl.handle.net/10171/63643
Sánchez-Duarte, J. M., & Magallón-Rosa, R. (2020). Educación mediática frente a la desinformación: estrategias docentes para el desarrollo del pensamiento crítico. Comunicar, 28(63), 9–19. https://doi.org/10.3916/C63-2020-01
Serrano-Puche, J., Rodríguez-Salcedo, N. y Martínez-Costa, P. (2023). Confianza, desinformación y medios digitales: percepciones y expectativas ante las noticias en un entorno polarizado. Revista Profesional de la información, 32(5). https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.18
Wardle, C. y Derakhshan, H. (2018). Thinking about ‘information disorder’: formats of misinformation, disinformation, and mal-information. En Ch. Ireton y J. Posetti (Eds.), Journalism, “Fake News” & Disinformation: Handbook for Journalism Education and Training (pp.45-55). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization https://goo.su/96zaQhA
We are social (2025). Digital 2025. https://wearesocial.com/es/blog/2025/02/digital-2025/
Copyright (c) 2025 Ana Belén García Sáez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons License. Non-commercial attribution 4.0 International that allows to share, copy, and redistribute the material in any medium or format and adapt, remix, transform and build on the material in the following terms:
Recognition - You must give the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor or its use endorses it. Non-commercial - You cannot use the material for commercial purposes. Share under it - If you remix, transform, or create on the material, your contributions must be distributed under the same license as the original.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g. deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to distribute their work through the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).
d. In any case, the Editorial Team understands that the opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.
