Digital functioning and its influence on the academic performance of high school students in the context of Emergency Remote Teaching

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.659791
Keywords: Digital skills, emergency remote teaching, academic achievement

Abstract

This article examines the digital functioning of high school students from the capabilities approach proposed by Amartya Sen, in the context of emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic, and its relationship with academic achievement. The research was carried out with a sample of 198 students, using a quantitative approach and a cross-sectional design. For data collection, a questionnaire based on the digital skills matrix of the General Directorate of Computing and Information and Communication Technologies (DGTIC-UNAM, 2014) was applied through Google Forms. Data analysis was carried out using descriptive and inferential statistics techniques. The results allowed the construction of a digital functioning index, which assessed the level of digital skill of students and its impact on academic performance. It was observed that students showed greater mastery in information management and processing, while the least developed skill was related to media management. These findings underline the need to strengthen students' digital skills to ensure effective learning in virtual environments, especially in emergency contexts.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    44
  • PDF (Español (España))
    8

References

Álvarez, G. (2020, 16 de abril). Covid-19. Cambiar de paradigma educativo. Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C. https://www.comie.org.mx/v6/covid-19/covid19-cambiar-de-paradigma-educativo/

Area, M., y Guarro, A. (2018). Alfabetización digital y competencia mediática en la educación del siglo XXI. En C. Fuente Cobo, M. C. García Galera, y C. R. Camilli Trujillo (Coords.), La educación mediática en España: Artículos seleccionados (pp. 157–186). Ediciones Alfar. https://isbnsearch.org/isbn/9788479914875

Bates, A. W. (2019). Teaching in a digital age: Guidelines for designing teaching and learning for the digital age. Tony Bates Associates Ltd. https://pressbooks.bccampus.ca/teachinginadigitalagev2

Bocangel, R. (2022). Las herramientas tecnológicas en el aprendizaje, un desafío en tiempos de pandemia. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 784–794. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.147.

Bustos, M. y Saavedra, P. (2019). El desarrollo de las capacidades y habilidades digitales de los estudiantes universitarios: ¿Cuál es el nivel de utilización de las herramientas TIC en el proceso de aprendizaje? UTEPSA INVESTIGA, 4(1), 5-20. https://doi.org/10.62333/mzc9ba92

Casillas, M., Ramírez, A., y Morales, C. (2020). Los saberes digitales de los bachilleres del siglo XXI. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(85), 317-350. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000200317&lng=es&nrm=iso. Epub 17-Ago-2020. ISSN 1405-6666.

Chiecher, A. (2020). Competencias digitales en estudiantes de nivel medio y universitario. ¿Homogéneas o heterogéneas? Praxis Educativa, 24(2), 1-14. DOI: https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240208

Consejo de Salubridad General. (2020). Acuerdo por el que el Consejo de Salubridad General reconoce la epidemia de enfermedad por el virus SARS-CoV2 (COVID-19) en México como una enfermedad grave de atención prioritaria, así también, se establecen las actividades de preparación y respuesta ante dicha epidemia. Diario Oficial de la Federación, 23 de marzo de 2020 https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590161&fecha=23/03/2020#gsc.tab=0

DGTIC, U. (2014, 18 mayo). Matriz de habilidades digitales. Recuperado en 06 de 2015, de http://www.educatic.unam.mx.

Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński, Z., y Mazza, J. (2020). The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/126686

Díaz-Arce, D., y Loyola-Illescas, E. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID-19: Una mirada desde la educación. Revista Innova Educación, 3(1), 120-150. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.006

DOF (Diario Oficial de la Federación). (2020, 14 mayo). Acuerdo por el que se establece una estrategia para la reapertura de las actividades sociales, educativas y económicas, así como un sistema de semáforo por regiones para evaluar semanalmente el riesgo epidemiológico relacionado con la reapertura de actividades en cada entidad federativa, así como se establecen acciones extraordinarias. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5593313yfecha=14/05/2020

Ferri, F., Grifoni, P., y Guzzo, T. (2020). Online learning and emergency remote teaching: Opportunities and challenges in emergency situations. Societies, 10(4), 86. https://doi.org/10.3390/soc10040086

García, A., y Rodríguez, L. (2021). Brecha digital y retos de la educación media superior en México durante la pandemia de COVID-19. Revista Reencuentro, 98, 45-60. Recuperado de https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1178

García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: Preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 09–32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Gervacio, H., y Castillo, B. (2021). Impactos de la pandemia COVID-19 en el rendimiento académico universitario durante la transición a la educación virtual. Revista Pedagógica, 23, 1–29. https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.6153

González Bello, E. O. (2018). Habilidades digitales en jóvenes que ingresan a la universidad: Realidades para innovar en la formación universitaria. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 670 - 687. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.363

Hernández, C. A., Gamboa, A. A., y Prada, R. (2022). Transición de la enseñanza presencial a la remota mediada por tecnologías digitales: Percepciones de estudiantes universitarios. Redipe, 11(1), 452-471. ISSN-e 2256-1536. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9999602

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (6ª ed.). Editorial McGraw Hill Education.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Jarquín, M. (2020, 29 marzo). La nueva escuela mexicana en tiempos de pandemia. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2020/03/29/opinion/015a1pol

Llorens, A., Alarcón, J., y Brañes, J. (2021). Alfabetización digital y TIC en la educación secundaria en Chile: Diagnóstico en tiempos de pandemia. Interciencia, 46(4). https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2021/05/02_6781_Com_Llorens_v46n4_8.pdf

Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. En H. Casanova Cardiel (Ed.), Educación y pandemia: Una visión académica (pp. 115-121). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia

Martínez-Tessore, A. (2021). Brechas digitales y derecho a la educación durante la pandemia por COVID-19. Propuesta Educativa, 2(56), 11-27. https://www.redalyc.org/journal/4030/403070017014/html/

Nussbaum, M. (2011). Creating capabilities: The human development approach. Harvard University Press.

OECD. (2021). The state of school education: One year into the COVID pandemic. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/201dde84-en

Organista, J., Sandoval Silva, M., y McAnally Sallas, L., Guilles, L. (2016). Estimación de las habilidades digitales con propósito educativo de estudiantes de dos universidades públicas mexicanas. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 57, 46-62. https://dialnet.unirioja.es/metricas/documentos/ARTREV/5746431

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2020). COVID-19: Cronología de la actuación de la OMS. https://www.who.int/es/news/item/27-04-2020-who-timeline---covid-19

Orozco, A., y García-Ramírez, M. T. (2017). Autopercepción de habilidades de aprendizaje en ambientes virtuales. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 25, 144-167. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082017000200144

Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Corwin.

Redecker, C., y Punie, Y. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. JRC Science for Policy Report. https://doi.org/10.2760/159770

Romero-Alonso, R., Tejada Navarro, C., y Núñez Barrera, O. (2021). Actitudes hacia las TIC y adaptación al aprendizaje virtual en contexto COVID-19, alumnos en Chile que ingresan a la educación superior. Perspectiva Educacional, 60(2). https://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.60-Iss.2-Art.1175

Ruiz Carrillo, E., Cruz González, J. L., Gómez Aguirre, C., García Corona, V., y Lemus Amescua, E. V. (2022). Comparación de la motivación en alumnos(as) universitarios(as) de modalidad virtual/virtual versus presencial/virtual desde el MSLQ. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(93), 1001–1025. https://ojs.rmie.mx/index.php/rmie/article/view/116

Schleicher, A. (2020). The impact of COVID-19 on education: Insights from education at a glance 2020. OECD. https://eric.ed.gov/?id=ED616315

Schmelkes, S. (2020, 31 marzo). Clases digitales marcarán una brecha de aprendizaje. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/ultimas/sociedad/2020/03/31/clases-digitalesmarcaran-una-brecha-de-aprendizaje-schmelkes-5346.html

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020). Fortalece SEP programa Aprende en Casa mediante sitio web especializado en educación básica. Gobierno de México Blog. https://www.gob.mx/sep/es/articulos/boletin-no-80-fortalece-sep-programa-aprende-en-casa-mediante-sitio-web-especializado-en-educacion-basica?idiom=es

Segura Lazcano, G. A., y Vilchis Torres, I. (2021). Sociedad escolar y pandemia en México: La educación en línea, de refugio temporal a definitivo. Apertura, 13(2), 142-157. https://doi.org/10.32870/Ap.v13n2.2006

Selwyn, N. (2016). Education and technology: Key issues and debates (2nd ed.). Bloomsbury Academic.

Sen, A. (1985). Well-being, agency and freedom: The Dewey lectures 1984. The Journal of Philosophy, 82(4), 169–221. https://doi.org/10.2307/2026184

Sen, A. (1992). Inequality reexamined. Harvard University Press.

Sen, A. (1998). Capacidad y bienestar. (M. C. Nussbaum, Ed.) Fondo de Cultura Económica.

Sen, A. (1999). Development as freedom. Oxford University Press.

Sen, A. (2009). The idea of justice. Harvard University Press.

Sen, A. (2010). La idea de la justicia. (H. Valencia Villa, Ed.) Madrid: Taurus.

Tamim, R. M., y Bernard, R. M. (2017). What forty years of research says about the impact of digital technology on learning: A second-order meta-analysis and validation study. Review of Educational Research, 81(1), 4–28. https://doi.org/10.3102/0034654316628736

Torres-Barzabal, L., Hermosilla, J., Martínez, A., y Martínez, A. (2023). Perspectiva y experiencia del alumnado universitario durante la COVID-19. Revista de Investigación en Educación, 21(2), 259-277. https://doi.org/10.35869/reined.v21i2.4603

Torres-Inga, L., Huamán, L., Amancio, A., y Sánchez, S. (2021). Habilidades digitales y desempeño docente en el área de comunicación de educación secundaria, en tiempos de pandemia. Apuntes Universitarios, 12(1). https://doi.org/10.17162/au.v11i5.928

UNESCO. (2021). Education: From disruption to recovery. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

UNESCO-IESALC. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después: Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Informe técnico.

UNICEF. (2020). COVID-19 and education: The digital divide in remote learning. https://www.unicef.org/media/71446/file

Van Dijk, J. (2020). The digital divide: The internet and social inequality in international perspective (3rd ed.). SAGE Publications. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1369118X.2020.1781916

Velasco Tutivén, F. H., Lecaro Castro, J. E., Correa Pachay, G. Y., García Quinto, F. A., Mota Villamar, N. del R., Moreno Pérez, C. A., y Tulcán Muñoz, J. M. (2021). La brecha digital en el proceso de aprendizaje durante tiempos de pandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 3096-3107. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.515

Villela, F., y Contreras, S. (2021). La brecha digital como una nueva capa de vulnerabilidad que afecta el acceso a la educación en México. Academia y Virtualidad, 14(1), 169-187. https://doi.org/10.18359/ravi.5395

Published
01-12-2025
How to Cite
Diaz Hernandez, T., & Ley García, J. (2025). Digital functioning and its influence on the academic performance of high school students in the context of Emergency Remote Teaching. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (19), 293–312. https://doi.org/10.6018/riite.659791