Digital functioning and its influence on the academic performance of high school students in the context of Emergency Remote Teaching
Abstract
This article examines the digital functioning of high school students from the capabilities approach proposed by Amartya Sen, in the context of emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic, and its relationship with academic achievement. The research was carried out with a sample of 198 students, using a quantitative approach and a cross-sectional design. For data collection, a questionnaire based on the digital skills matrix of the General Directorate of Computing and Information and Communication Technologies (DGTIC-UNAM, 2014) was applied through Google Forms. Data analysis was carried out using descriptive and inferential statistics techniques. The results allowed the construction of a digital functioning index, which assessed the level of digital skill of students and its impact on academic performance. It was observed that students showed greater mastery in information management and processing, while the least developed skill was related to media management. These findings underline the need to strengthen students' digital skills to ensure effective learning in virtual environments, especially in emergency contexts.
Downloads
-
Abstract44
-
PDF (Español (España))8
References
Álvarez, G. (2020, 16 de abril). Covid-19. Cambiar de paradigma educativo. Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C. https://www.comie.org.mx/v6/covid-19/covid19-cambiar-de-paradigma-educativo/
Area, M., y Guarro, A. (2018). Alfabetización digital y competencia mediática en la educación del siglo XXI. En C. Fuente Cobo, M. C. García Galera, y C. R. Camilli Trujillo (Coords.), La educación mediática en España: Artículos seleccionados (pp. 157–186). Ediciones Alfar. https://isbnsearch.org/isbn/9788479914875
Bates, A. W. (2019). Teaching in a digital age: Guidelines for designing teaching and learning for the digital age. Tony Bates Associates Ltd. https://pressbooks.bccampus.ca/teachinginadigitalagev2
Bocangel, R. (2022). Las herramientas tecnológicas en el aprendizaje, un desafío en tiempos de pandemia. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 784–794. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.147.
Bustos, M. y Saavedra, P. (2019). El desarrollo de las capacidades y habilidades digitales de los estudiantes universitarios: ¿Cuál es el nivel de utilización de las herramientas TIC en el proceso de aprendizaje? UTEPSA INVESTIGA, 4(1), 5-20. https://doi.org/10.62333/mzc9ba92
Casillas, M., Ramírez, A., y Morales, C. (2020). Los saberes digitales de los bachilleres del siglo XXI. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(85), 317-350. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000200317&lng=es&nrm=iso. Epub 17-Ago-2020. ISSN 1405-6666.
Chiecher, A. (2020). Competencias digitales en estudiantes de nivel medio y universitario. ¿Homogéneas o heterogéneas? Praxis Educativa, 24(2), 1-14. DOI: https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240208
Consejo de Salubridad General. (2020). Acuerdo por el que el Consejo de Salubridad General reconoce la epidemia de enfermedad por el virus SARS-CoV2 (COVID-19) en México como una enfermedad grave de atención prioritaria, así también, se establecen las actividades de preparación y respuesta ante dicha epidemia. Diario Oficial de la Federación, 23 de marzo de 2020 https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590161&fecha=23/03/2020#gsc.tab=0
DGTIC, U. (2014, 18 mayo). Matriz de habilidades digitales. Recuperado en 06 de 2015, de http://www.educatic.unam.mx.
Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński, Z., y Mazza, J. (2020). The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/126686
Díaz-Arce, D., y Loyola-Illescas, E. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID-19: Una mirada desde la educación. Revista Innova Educación, 3(1), 120-150. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.006
DOF (Diario Oficial de la Federación). (2020, 14 mayo). Acuerdo por el que se establece una estrategia para la reapertura de las actividades sociales, educativas y económicas, así como un sistema de semáforo por regiones para evaluar semanalmente el riesgo epidemiológico relacionado con la reapertura de actividades en cada entidad federativa, así como se establecen acciones extraordinarias. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5593313yfecha=14/05/2020
Ferri, F., Grifoni, P., y Guzzo, T. (2020). Online learning and emergency remote teaching: Opportunities and challenges in emergency situations. Societies, 10(4), 86. https://doi.org/10.3390/soc10040086
García, A., y Rodríguez, L. (2021). Brecha digital y retos de la educación media superior en México durante la pandemia de COVID-19. Revista Reencuentro, 98, 45-60. Recuperado de https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/1178
García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: Preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 09–32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
Gervacio, H., y Castillo, B. (2021). Impactos de la pandemia COVID-19 en el rendimiento académico universitario durante la transición a la educación virtual. Revista Pedagógica, 23, 1–29. https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.6153
González Bello, E. O. (2018). Habilidades digitales en jóvenes que ingresan a la universidad: Realidades para innovar en la formación universitaria. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 670 - 687. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.363
Hernández, C. A., Gamboa, A. A., y Prada, R. (2022). Transición de la enseñanza presencial a la remota mediada por tecnologías digitales: Percepciones de estudiantes universitarios. Redipe, 11(1), 452-471. ISSN-e 2256-1536. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9999602
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (6ª ed.). Editorial McGraw Hill Education.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., y Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Jarquín, M. (2020, 29 marzo). La nueva escuela mexicana en tiempos de pandemia. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/2020/03/29/opinion/015a1pol
Llorens, A., Alarcón, J., y Brañes, J. (2021). Alfabetización digital y TIC en la educación secundaria en Chile: Diagnóstico en tiempos de pandemia. Interciencia, 46(4). https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2021/05/02_6781_Com_Llorens_v46n4_8.pdf
Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. En H. Casanova Cardiel (Ed.), Educación y pandemia: Una visión académica (pp. 115-121). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia
Martínez-Tessore, A. (2021). Brechas digitales y derecho a la educación durante la pandemia por COVID-19. Propuesta Educativa, 2(56), 11-27. https://www.redalyc.org/journal/4030/403070017014/html/
Nussbaum, M. (2011). Creating capabilities: The human development approach. Harvard University Press.
OECD. (2021). The state of school education: One year into the COVID pandemic. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/201dde84-en
Organista, J., Sandoval Silva, M., y McAnally Sallas, L., Guilles, L. (2016). Estimación de las habilidades digitales con propósito educativo de estudiantes de dos universidades públicas mexicanas. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 57, 46-62. https://dialnet.unirioja.es/metricas/documentos/ARTREV/5746431
Organización Mundial de la Salud (OMS). (2020). COVID-19: Cronología de la actuación de la OMS. https://www.who.int/es/news/item/27-04-2020-who-timeline---covid-19
Orozco, A., y García-Ramírez, M. T. (2017). Autopercepción de habilidades de aprendizaje en ambientes virtuales. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 25, 144-167. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082017000200144
Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Corwin.
Redecker, C., y Punie, Y. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. JRC Science for Policy Report. https://doi.org/10.2760/159770
Romero-Alonso, R., Tejada Navarro, C., y Núñez Barrera, O. (2021). Actitudes hacia las TIC y adaptación al aprendizaje virtual en contexto COVID-19, alumnos en Chile que ingresan a la educación superior. Perspectiva Educacional, 60(2). https://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.60-Iss.2-Art.1175
Ruiz Carrillo, E., Cruz González, J. L., Gómez Aguirre, C., García Corona, V., y Lemus Amescua, E. V. (2022). Comparación de la motivación en alumnos(as) universitarios(as) de modalidad virtual/virtual versus presencial/virtual desde el MSLQ. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(93), 1001–1025. https://ojs.rmie.mx/index.php/rmie/article/view/116
Schleicher, A. (2020). The impact of COVID-19 on education: Insights from education at a glance 2020. OECD. https://eric.ed.gov/?id=ED616315
Schmelkes, S. (2020, 31 marzo). Clases digitales marcarán una brecha de aprendizaje. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/ultimas/sociedad/2020/03/31/clases-digitalesmarcaran-una-brecha-de-aprendizaje-schmelkes-5346.html
Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020). Fortalece SEP programa Aprende en Casa mediante sitio web especializado en educación básica. Gobierno de México Blog. https://www.gob.mx/sep/es/articulos/boletin-no-80-fortalece-sep-programa-aprende-en-casa-mediante-sitio-web-especializado-en-educacion-basica?idiom=es
Segura Lazcano, G. A., y Vilchis Torres, I. (2021). Sociedad escolar y pandemia en México: La educación en línea, de refugio temporal a definitivo. Apertura, 13(2), 142-157. https://doi.org/10.32870/Ap.v13n2.2006
Selwyn, N. (2016). Education and technology: Key issues and debates (2nd ed.). Bloomsbury Academic.
Sen, A. (1985). Well-being, agency and freedom: The Dewey lectures 1984. The Journal of Philosophy, 82(4), 169–221. https://doi.org/10.2307/2026184
Sen, A. (1992). Inequality reexamined. Harvard University Press.
Sen, A. (1998). Capacidad y bienestar. (M. C. Nussbaum, Ed.) Fondo de Cultura Económica.
Sen, A. (1999). Development as freedom. Oxford University Press.
Sen, A. (2009). The idea of justice. Harvard University Press.
Sen, A. (2010). La idea de la justicia. (H. Valencia Villa, Ed.) Madrid: Taurus.
Tamim, R. M., y Bernard, R. M. (2017). What forty years of research says about the impact of digital technology on learning: A second-order meta-analysis and validation study. Review of Educational Research, 81(1), 4–28. https://doi.org/10.3102/0034654316628736
Torres-Barzabal, L., Hermosilla, J., Martínez, A., y Martínez, A. (2023). Perspectiva y experiencia del alumnado universitario durante la COVID-19. Revista de Investigación en Educación, 21(2), 259-277. https://doi.org/10.35869/reined.v21i2.4603
Torres-Inga, L., Huamán, L., Amancio, A., y Sánchez, S. (2021). Habilidades digitales y desempeño docente en el área de comunicación de educación secundaria, en tiempos de pandemia. Apuntes Universitarios, 12(1). https://doi.org/10.17162/au.v11i5.928
UNESCO. (2021). Education: From disruption to recovery. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
UNESCO-IESALC. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después: Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Informe técnico.
UNICEF. (2020). COVID-19 and education: The digital divide in remote learning. https://www.unicef.org/media/71446/file
Van Dijk, J. (2020). The digital divide: The internet and social inequality in international perspective (3rd ed.). SAGE Publications. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1369118X.2020.1781916
Velasco Tutivén, F. H., Lecaro Castro, J. E., Correa Pachay, G. Y., García Quinto, F. A., Mota Villamar, N. del R., Moreno Pérez, C. A., y Tulcán Muñoz, J. M. (2021). La brecha digital en el proceso de aprendizaje durante tiempos de pandemia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 3096-3107. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.515
Villela, F., y Contreras, S. (2021). La brecha digital como una nueva capa de vulnerabilidad que afecta el acceso a la educación en México. Academia y Virtualidad, 14(1), 169-187. https://doi.org/10.18359/ravi.5395
Copyright (c) 2025 Tracy Diaz Hernandez, Judith Ley García

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons License. Non-commercial attribution 4.0 International that allows to share, copy, and redistribute the material in any medium or format and adapt, remix, transform and build on the material in the following terms:
Recognition - You must give the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor or its use endorses it. Non-commercial - You cannot use the material for commercial purposes. Share under it - If you remix, transform, or create on the material, your contributions must be distributed under the same license as the original.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g. deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to distribute their work through the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).
d. In any case, the Editorial Team understands that the opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.
