Development of a Collaborative Tool for Mathematics Teachers in Higher Education

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.650141
Keywords: collaborative learning, Higher education, design thinking, Mathematics, Software development

Abstract

Nowadays, mathematics can be applied in different areas, however, many students have problems understanding and/or solving exercises on the topics covered in class, so teachers recommend the use of technologies for the teaching-learning process, either through social networks and/or more personalized tools. To help solve this problem, this article presents the development of a collaborative tool so that teachers can develop content together, with the purpose of improving student learning through the Design Thinking methodology. In the first stage (Empathize), teachers and students were surveyed to understand their needs. Then (Define and Ideate), a user profile and an interaction map were created to establish user characteristics. Thus, a high-fidelity prototype (Figma) and another software prototype were created with the support of development and usability experts and mathematics teachers. Once the collaborative tool was developed, two system usability tests were carried out, obtaining positive results related to ease of learning, memorability over time, satisfaction, error rate, and efficiency of use. This allowed for the inclusion of proposals for the creation of new complementary functionalities for the project.

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Author Biographies

Alfredo Romero Balboa, FIME, UANL

Ingeniero en Electrónica y Automatización de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica (FIME), Master en Ingeniería con Orientación en Mecatrónica (FIME) por la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL). Actualmente es docente en FIME en el ámbito de programación, análisis, diseño y desarrollo de proyectos en las áreas de sistemas, electrónica, mecánica y eléctrica. Por su experiencia ha sido capaza de desarrollar proyectos en las diversas áreas de la ingeniería con aplicaciones industriales.

Julio Guadalupe Aleman Reyes, FIME, UANL

Matemático e Ingeniero desarrollador web con más de 10 años de experiencia en el ámbito de la programación, actualmente apoya en análisis, diseño y desarrollo de proyectos como Desarrollador Fullstack en Telstock. Por su experiencia ha dirigido y participado en la creación de sitios web y aplicaciones móviles.

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Published
01-12-2025
How to Cite
López Sánchez, A. Y., Romero Balboa, A., & Aleman Reyes, J. G. (2025). Development of a Collaborative Tool for Mathematics Teachers in Higher Education. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (19), 228–250. https://doi.org/10.6018/riite.650141