Analysis of publications in WoS and Scopus Search possibilities to avoid fugitive literature in systematic revisions

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.548361
Keywords: Literature review, literature search, game based learning, higher education

Abstract

The current paper carries out a systematic revision of existing literature around the use of gamification in Higher Education. The aim is to the reveal the existence of fugitive literature that can appear when carrying out research following this method. From six hypothesis, and on the basis of this study, substantive and extrinsic variables which can detect the present or absence of publications on gamification in WoS and Scopus are analysed. Eligibility requirements include the following key words: ‘Gamification’, ‘Game Based Learning’, ‘Higher Education’, or ‘University’ in both, Spanish and English, being the filter used for query Open Access. The main sample is made of 246 publications, and 89% of them show relevance to the area under study. The great majority of articles published in the last five years in countries such as Switzerland, where most works about gamification in Higher Education are produced. They are mostly written in English. And the journal that contains most of the articles about this topic is Sustainability, indexed in WoS and Scopus. The latter seems to be the database with higher indexing of articles, among the ones here analysed, far from ESCI. Through our analysis and the results obtained the different reasons for fugitive literature are justified. This study states, at the end, the necessity to search in different databases from WoS and Scopus to reduce the amount of fugitive literature, mainly when systematic revisions in a language different from English need to be done.

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Author Biographies

Inmaculada Pedraza-Navarro, Universidad Antonio de Nebrija

Doctora en Educación por la Universidad de Sevilla. PDI en la Universidad Antonio de Nebrija, coordinando el área de calidad en la Facultad de Lenguas y Educación, y dirigiendo el MU en Procesos Educativos de Enseñanza y Aprendizaje. A su vez, forma parte de los grupos de investigación GIETE y CEDI. Sus principales líneas de investigación giran en torno a la intervención y evaluación educativa. Ha colaborado en diversos proyectos europeos como STAY-IN o DEPIT. Ha elaborado material docente para la formación investigadora (3er plan de docencia-US-Ref. 1.2.3B) y participado en diversos congresos nacionales e internacionales. Ha publicado artículos científicos sobre intervención y evaluación educativa.

Silvia Sánchez-Serrano, Univesidad Complutense de Madrid

Doctora en Educación con Mención Internacional y Premio Extraordinario por la UCM. Ha sido investigadora predoctoral en el Departamento de Estudios Educativos de la Facultad de Educación CFP de la UCM, donde actualmente es profesora. Miembro del Grupo de Investigación “Cultura Cívica y Políticas Educativas”. Sus líneas de investigación se centran en la educación cívica, el tiem­po educativo y las pedagogías alternativas.

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Published
01-12-2022
How to Cite
Pedraza-Navarro, I., & Sánchez-Serrano, S. (2022). Analysis of publications in WoS and Scopus Search possibilities to avoid fugitive literature in systematic revisions. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, 41–61. https://doi.org/10.6018/riite.548361