Perceptions towards Remote Learning and Blended Learning in Higher Education in the COVID-19 Pandemic: Case Study

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.489531
Keywords: Remote learning, Blended Learning, Higher Education, Design-based Research, Pandemics

Abstract

The purpose of this article is to lead a case study on perceptions around remote education and hybrid education in higher education.  The case study of a graduate university program is articulated by the design-based research approach for analyzing perceptions about remote education in the Covid-19 pandemic and to identify key success factors for new educational normality through the microcycle of análisis and exploration.  Among the findings, it is recognized that remote education responded to the emergency of the pandemic and identified key success factors such as teaching and learning timing, synchronous teaching, instructional design of virtual learning environments, and digital transformation in universities. These results allow us to re-signify the formal concept of blended learning including key strengths of remote learning and consider it as a strategic learning model for new higher education normality that will progressively recover face-to-face classrooms and expand students’ learning. This research contributes to raising clues from blended learning to renovate post-pandemic education

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Author Biography

Jorge Balladares Burgos, Universidad Andina Simón Bolívar

Doctor en Formación del Profesorado y TIC en Educación por la Universidad de Extremadura, España. Premio Extraordinario de Doctorado 2016/2017 otorgado por el Consejo de Gobierno de la Universidad de Extremadura. Máster en Filosofía y Máster en Tecnologías aplicadas a la Gestión y Práctica Docente por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Licenciado en Filosofía y Profesor por la Universidad del Salvador, Argentina. Actualmente es docente en la Universidad Andina Simón Bolívar -sede Ecuador. Es coordinador académico del Máster en Educación y TIC, y coordinador académico de la Unidad de Gestión de la Educación Virtual. Sus principales líneas de investigación son: Modelos tecnopedagógicos, e-learning, b-learning, educación no-presencial, diseño tecnopedagógico, ética digital.

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Published
01-12-2021
How to Cite
Balladares Burgos, J. (2021). Perceptions towards Remote Learning and Blended Learning in Higher Education in the COVID-19 Pandemic: Case Study . RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (11), 25–39. https://doi.org/10.6018/riite.489531