Perception of harmful attitudes in the use of social networks in teenagers

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.401801
Keywords: attitudes, young adolescents, social networks, digital inclusion

Abstract

The teenagers are immersed in social networks through their mobile devices. The objective of the research focuses on analyzing the perception of harmful attitudes among young adolescents in social networks. To do this, a sample of 202 students of compulsory secondary education level have been selected, to whom a mixed questionnaire (alpha 0.78) has been applied, from which the qualitative information units of the narrative of the key informants have been selected. The results show that students have perceived aggressions through insults and threats by sharing photographic files (46.03 %) in the main social networks such as Instagram (61.4 %) and WhatsApp (26.2 %). These aggressions suffered by students can be solved if a training in digital inclusion is developed from an early age. This will allow an adequate use of mobile devices and a communication and exchange of information in social networks from positive attitudes. It requires a digital inclusion of students for the critical use of the files they share through social networks. 

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Author Biographies

Cristina Sánchez Romero, UNED

profesora del Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Didácticas Especiales de la Facultad de Educación de la UNED. Doctora por la UNED. Máster Oficial en Informática Educativa. Título de Tutor del Espacio Europeo de Educación Superior.  Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación. Cargos Académicos: Vicesecretaria General de Pruebas Presenciales de la UNED. (Actualmente) (2016-2019) Secretaria de la Facultad de Educación. Secretaría Académica y Profesora del Máster/Posgrado Oficial sobre Tratamiento Educativo de la Diversidad (Actualmente). Tutora Centro Asociado de Madrid con Venia Docendi. Entre sus líneas de trabajo destacan las competencias profesionales, la inclusión educativa y las Tecnologías en contextos diversos y vulnerables, competencia tecnologica y digital.

Maria Carmen López Berlanga, ESCUELA INTERANCIONAL DE DOCTORADO UNED

Directora de Educación Infantil y Educación Primaria del Colegio López Vicuña de Madrid. En la actualidad sigo ejerciendo como directora, profesora de primaria y orientación en Educación Secundaria.Licenciada en Psicopedagogía en la especialidad de Educación Especial, Diplomada en Magisterio en la especialidad de educación Primaria, Máster en innovación e investigación en ciencias de la Educación, Máster en Mediación y orientación familiar en educación, experto en E-learning, Máster en resolución de conflictos,. Diversidad de cursos de perfeccionamiento relacionados con ámbito educativo. En la actualidad doctoranda de la EIDUNED Escuela Internacional de Doctorado de la Universidad Nacional de Educación a distancia. Entre sus líneas de trabajo destaca la convivencia digital de los estudiantes.

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Published
01-06-2020
How to Cite
Sánchez Romero, C., & López Berlanga, M. C. (2020). Perception of harmful attitudes in the use of social networks in teenagers. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (8). https://doi.org/10.6018/riite.401801
Issue
Section
ARTÍCULOS