Integration of ICT in the teaching and learning processes of the specialty of Pedagogy in the superior music conservatories
Abstract
This research analyzes how Information and Communication Technologies (ICT) are integrated into teaching and the learning process of future music pedagogues. For this purpose, integration of ICT and teaching perspective of 14 Spanish superior music conservatories was analyzed through the conduction of a survey and the evaluation of a discussion group. The results suggest that, in general, there is a high predisposition towards the use of ICTs. They also show that this predisposition is based on access to resources and the efficiency in teaching tasks criteria rather than the promotion of innovative pedagogical practices.
Downloads
References
Area, M. (2007). Algunos principios para el desarrollo de buenas prácticas pedagógicas con las TICs en el aula. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, 222, 42-47.
Arques, R. (2013). Las actitudes del profesorado de música ante las Tecnologías de la Información y la Comunicación. (Tesis doctoral) Universidad de Alicante, Alicante.
Balo, M., Lago, P. y Ponce de León, L. (2014). Los alumnos ante el dictado musical. Las TIC como aliadas para mejorar las experiencias. Didáctica, Innovación y Multimedia, 28, 1-14. Recuperado de: https://ddd.uab.cat/record/131726
Bautista, A. y Fernández-Morante, B. (2018). Monográfico sobre Investigación en Interpretación Musical: Implicaciones para el Desarrollo Profesional Docente. Psychology, Society, & Education, 10 (1), 1-13. DOI: http://dx.doi.org/10.25115/psye.v10i1.1869
Belló, J. (2011). Las tecnologías de la Información y Comunicación en los conservatorios de música de Galicia. Análisis de los usos, actitudes y formación del profesorado. Tesis doctoral. Universidad de A Coruña, A Coruña.
Bernabé, M., y Azorín, J. (2015). La pizarra digital en la clase de lenguaje musical: aprendizaje armónico-analítico. Opción, 31, 235-249. Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/310/31045567013/
Berrón, E., Balsera, F.J. y Monreal, I.M. (2017). Ansiedad de los alumnos en la asignatura de Lenguaje Musical y estrategias para reducirla. Revista Internacional de Educación Musical, 5, 41-48. DOI: 10.12967/ RIEM-2017-5- p041-048
Cabero, J. y Marín, V. (2014). Miradas sobre la formación del profesorado en tecnologías de información y comunicación (TIC). Enl@ce Revista venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 11 (2), 11-24. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=82332625005
Carrillo, D. B. (2014). Competencias TIC de los docentes para la enseñanza mediante entornos virtuales en educación superior. El caso de la Universidad de lo Andes-Venezuela: evaluación y diseño de un plan de formación. (Tesis doctoral). Universitat Rovira i Virgili, Tarragona. Recuperado de: https://www.tdx.cat/handle/10803/285330
De la Rosa, E. (2015). El uso de las TIC en los centros superiores de música. Un análisis desde la perspectiva del profesorado, del alumnado y de los recursos de las webs institucionales. (Tesis doctoral) Universidad de las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria.
Echeverría, A. C. (2011). TICs en la formación inicial y permanente del profesorado de educación especial: Universidad de Costa Rica. (Tesis doctoral) Universidad Complutense de Madrid, Madrid. Recuperado de: http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/102174
Galera, M. y Tejada, J. (2010). Editores de partitura y procesos implicados en la lectura musical. Lista Electrónica Europea de Música en la Educación, 25, 65-75. Recuperado de: http://musica.rediris.es/leeme/revista/galera&tejada10.pdf
Gewerc, A. y Montero, L. (2011). Culturas, formación y desarrollo profesional. La integración de las TIC en las instituciones educativas. Revista de Educación, 362, 323-347. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2011-362-163
González, A. (2017). Análisis y evaluación de la competencia digital en la formación inicial del profesorado como elemento clave de mejora de la calidad educativa. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid. Recuperado de: https://repositorio.uam.es/handle/10486/680253
Gutiérrez, A., Palacios, A. y Torrego, L. (2010). La formación de los futuros maestros y la integración de las TIC en la educación: anatomía de un desencuentro. Revista de Educación, 352, 267-293. Recuperado de: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352_TIC.html
Gutiérrez, I. (2011). Competencias del profesorado universitario en relación al uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación: análisis de la situación en España y propuesta de un modelo de formación. (Tesis doctoral). Universitat Rovira i Virgili, Tarragona. Recuperado de: https://www.tesisenred.net/handle/10803/52835
Henríquez, M. A. (2002). Formación del profesorado en las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Casos: ULA-URV. (Tesis doctoral). Universitat Rovira i Virgili, Tarragona. Recuperado de: https://www.tesisenred.net/handle/10803/8904
Hernández, M. y Quintero, A. (2009). La integración de las TIC en el currículo: necesidades formativas e interés del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12 (2), 103–119. Recuperado de: https://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1248479648.pdf
Herrada, R. y Herrada, G. (2011). Adaptación de los estudios de magisterio al EEES: Las TIC en los nuevos planes de estudio. Edutec, 36. Recuperado de: http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/405/141
Masdéu, E. (2015). The digitalisation of music classrooms in schools in Catalonia: study of and proposal for a general framework for integrating technology in music education. (Tesis doctoral). Universitat de Lleida, Lleida. Recuperado de: https://www.tesisenred.net/handle/10803/300305
Ordoñana, J.A., Laucirica, A. y Tejada, J. (2004). Estudio cualitativo sobre el uso de programas informáticos para el desarrollo de destrezas rítmicas en la enseñanza musical especializada. Revista de psicodidáctica, 17, 127-136. Recuperado de: http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/182/178
Roig, R. y Moncunill, M. (2012). Las TIC y el profesorado en el contexto educativo musical: un estudio en el Conservatorio Profesional de Música de Alicante. Comunicación presentada en el I Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa, Sevilla, España.
Román, M. (2014). Las TIC en la educación musical en los centros de Educación Primaria de la Comunidad de Madrid: formación y recursos del especialista de música. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid. Recuperado de: https://repositorio.uam.es/handle/10486/660734
Rosas, F.W., Rocha, L. y Behar, P.A. (2016). Music technology competencies for education: a proposal for a pedagogical architecture for distance learning. Actas del 13th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA), 77-85.
Sánchez, P., Ramos, J. y Sánchez, J. (2014). Formación continua y competencia digital docente: el caso de la Comunidad de Madrid. Revista Iberoamericana de Educación, 65, 91-110. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/395
Savage, J. (2007). Reconstructing music education through ICT. Research in Education, 78(1), 65-77.
Serrano, R.M. (2017). Tecnología y educación musical obligatoria en España: referentes para la implementación de buenas prácticas. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 14, 153-169. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/RECIEM.54848
Silva, J. y Astudillo, A. (2012). Inserción de TIC en la formación inicial docente: barreras y oportunidades. Revista Iberoamericana de Educación, 58(4), 1-12. Recuperado de: https://rieoei.org/historico/deloslectores/4557Silva.pdf
Tejada, J. (2004). Música y mediación de la tecnología en sus procesos de aprendizaje. Educación XXI, 7, 15-26. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.0.7.327
Timiraos, E. (2015). Uso y valoración de las TIC en el aprendizaje musical por los alumnos de los conservatorios de música profesional y superior de A Coruña: estudio de caso de uso de "IrealB" y "Band in a Box" en el aula de improvisación. (Tesis doctoral) Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), España. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Etimiraos
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons License. Non-commercial attribution 4.0 International that allows to share, copy, and redistribute the material in any medium or format and adapt, remix, transform and build on the material in the following terms:
Recognition - You must give the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor or its use endorses it. Non-commercial - You cannot use the material for commercial purposes. Share under it - If you remix, transform, or create on the material, your contributions must be distributed under the same license as the original.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g. deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to distribute their work through the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).
d. In any case, the Editorial Team understands that the opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.