Necesidades formativas del alumnado universitario a partir del análisis de sus Entornos Personales de Aprendizaje
Supporting Agencies
- Servicio de Orientación y Formación Docente de la Universidad de Extremadura
Abstract
El entorno que rodea a una persona repercute en las actividades sobre las que se desarrolla su aprendizaje. Este estudio nos ha permitido comprender mejor las necesidades formativas del alumnado universitario a partir del análisis de sus Entornos Personales de Aprendizaje. Se presentan los resultados obtenidos del uso que realizan de la web 2.0, un grupo de estudiantes universitarios del Grado de Maestro/a de Educación Primaria de la Universidad de Extremadura. Las respuestas recogidas nos han servido para esbozar el perfil del Entorno Personal de Aprendizaje de este grupo de estudiantes y al mismo tiempo, para encauzar adecuadamente la formación que reciben en la universidad hacia sus intereses académicos, profesionales pero también personales.
Downloads
References
Adell, J. (2013). Entornos personales de aprendizaje (PLE). En J. I. Aguaded y J. Cabero-Almenara (Coord.), Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad (271-288). Madrid: Alianza.
Cabero, J. (2014). Los entornos personales de aprendizaje (PLE). Antequera: IC Editorial.
Castañeda, L., y Adell, J. (eds.) (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
Downes, S. (2007). Learning Networks in Practice. En D. Ley (Ed.), Emerging Technologies for Learning. London: Becta Recuperado de http://nparc.cisti-icist.nrc-cnrc.gc.ca/npsi/ctrl?action=rtdoc&an=8913424&lang=en
Gutiérrez, P. (2015, Noviembre). Desarrollo de Experiencias Docentes en Entornos Personales de Aprendizaje. VI Jornadas Pedagógicas en Tecnología e Innovación Educativa. Aprendizaje Personalizado en Entornos Virtuales. Centros de Innovación y Tecnología para el Aprendizaje. Universidad Casagrande, Guayaquil, Ecuador, 13 y 14 de noviembre de 2015. Recuperado de http://moodle.casagrande.edu.ec/blog/wp-content/uploads/2015/11/PPT_PLE_Casagrande-Prudencia.pdf.
Gutiérrez, P., Hernández Rincón, M. L. y Yuste, R. (2012). “El alumnado universitario en los primeros años del siglo XXI. ¿Nativos digitales o expertos rutinarios?”. TIES, III Congreso Europeo de Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación y en la Sociedad: una visión crítica. Barcelona, Universidad de Barcelona. 1 y 2 de febrero de 2012. Recuperado de http://ties2012.eu/docs/TIES_2012_Resums_Comunicacions_v1.1.pdf.
Halimi, K., Seridi-Bouchelaghem, H y Faron-Zucker, C. (2014). Beyond the Personal Learning Environment: attachment and control in the classroom of the future. Interactive Learning Environments, 22 (2), 146-164.
Hall, J. L. (2007). Distance learning through synchronous interactive television. Journal of Veterinary Medical Education, 34 (3), 263-268. doi: http://doi.org/10.3138/jvme.34.3.263.
Jones, A. (2004). A review of the research literature on barriers to the uptake of ICT by teacher. Coventry, UK: Becta.
Marín, V. (2013). Los entornos personales de aprendizaje en el espacio formativo. Edmetic, Revista de Educación Mediática y TIC, 2 (1), 1-2.
McLoughlin, C. y Lee, M. J. W. (2007). Listen and learn: A systematic review of the evidence that podcasting supports learning in higher education. En C. Montgomerie y J. Seale (Eds.), Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (1669–1677). Chesapeake: VA: AAC.
Ruiz-Palmero, J., y Gómez, M. (2013). Entornos personales de aprendizaje: estado de la situación en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 42, 171-181.
Schaffert, S. y Hilzensauer, W. (2008). On the way towards Personal Learning Environments: Seven crucial aspects. eLearning Papers, 9, 1-11.
Spotts, Th. y Bowman, M. (1995). Faculty use of instructional technologies in higher education. Educational Technology, XXXV, 2, 56-64.
Van Harmelen, M. (2008). Personal Learning environments. En R. Kinshuk y otros (eds.). Proceedings of the 6th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT’06) (815-816). Washington, IEEE Computer Society. Recuperado de http://www.computer.org/csdl/ proceedings/icalt/2006/2632/00/263200815.pdf
Vinagre, M. (2010). Teoría y práctica del aprendizaje colaborativo asistido por ordenador. Madrid: Síntesis.
Wilson, S., Liber, O., Beauvoir, P., Milligan, C., Johnson, M. y Sharples, P. (2006). Personal learning environments: Challenging the dominant design of educational systems. En E. Tomadaki y P. Scott (Eds.), Innovative Approaches for Learning and Knowledge Sharing, EC-TEL 2006 Workshops Proceedings (173-182). Recuperado de http://hdl.handle.net/1820/727
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons License. Non-commercial attribution 4.0 International that allows to share, copy, and redistribute the material in any medium or format and adapt, remix, transform and build on the material in the following terms:
Recognition - You must give the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in a way that suggests that the licensor or its use endorses it. Non-commercial - You cannot use the material for commercial purposes. Share under it - If you remix, transform, or create on the material, your contributions must be distributed under the same license as the original.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published work (e.g. deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to distribute their work through the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access).
d. In any case, the Editorial Team understands that the opinions expressed by the authors are their exclusive responsibility.