The potential of social media in the continuing professional development of Social Education. SWOT analysis of ‘Educablog’

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.682781
Keywords: Social Education, Social education, lifelong learning, information and communication technologies, edublogs

Abstract

‘Educablog’ is a professional space dedicated to Social Education with a significant impact on the network, with a trajectory since 2006 and more than 18,000 followers on Facebook and more than 7,000 on Twitter. The objectives of this research were to delimit its contributions to professional development and to define guidelines for its improvement. As for the method, this is a qualitative research in which 4 focus groups were carried out, which led to a SWOT analysis of the blog and the proposal of a series of guidelines for improvement. The Nvivo V.Release 1.5. software was used for data analysis developing an inductive-deductive categorial system. Among the results, the following were highlighted: the weakness in relation to the lack of attention to the diversity of the profession; the threat of the rapid and continuous changes of the virtual environment; the strength of recognition as a reference space and its important professional network; and finally, the opportunity to improve dissemination. With regard to the conclusions, guidelines for improvement are indicated and the impact of the space on shared professional learning and the visibility and generation of identity in the field of Social Education is highlighted.

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Author Biography

Iñigo Rodríguez Torre, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea

Licenciado en Pedagogía (2001) y diplomado en Educación Social (1999) por la UPV/EHU, Máster en Educación y TIC (2019) por la UOC, Doctor por la UPV/EHU (2023), donde actualmente es profesor ayudante doctor y ejerce en el grado de Educación Social desde 2014, habiendo participado en diversos proyectos de investigación e innovación tanto a nivel nacional como europeo. En cuanto a publicaciones, ha escrito artículos y capítulos de libros, sobre el ámbito de la Educación Social principalmente, en editoriales de prestigio. En cuanto a gestión, ha coordinado el módulo 4 del Grado de Educación Social y participado en distintas comisiones como la del Practicum. Cuenta con un quinquenio, valoración del programa Docentiaz sobresaliente con una puntuación de 100 y la acreditación de Unibasq como Profesor Agregado (2023).
Asimismo, ha ejercido como educador social durante más de 18 años en el ámbito de la “educación de calle” principalmente, y es cofundador de “Educablog, el blog de la Educación Social”, siendo coautor de cuatro libros relacionados con el ámbito de la Educación Social y la intervención socioeducativa con jóvenes en riesgo.

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Published
01-12-2025
How to Cite
Rodríguez Torre, I., Pastor Andrés, D., Gezuraga Amundarain, M., & Darretxe Urrutxi, L. (2025). The potential of social media in the continuing professional development of Social Education. SWOT analysis of ‘Educablog’. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (19), 87–107. https://doi.org/10.6018/riite.682781