Educar en contextos de crisis. Aproximación a las percepciones y acciones del profesorado desde una perspectiva de género

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.639541
Keywords: Teachers, gender perspective, vulnerable contexts’ students, social emergency

Abstract

This work is part of a broader research (INCLUEDUX) on the impact that both health and social emergencies in 2020 had on teaching methods and practices. The project focused on the work carried out by schools with students from socially vulnerable in three Spanish regions (comunidades autónomas) -Catalonia, Aragon and Andalusia. Through a gender perspective, this paper meets the perceptions and actions of teachers in these schools. The data analysed were obtained from a questionnaire carried out on a sample of 318 teachers and professionals – pre-school, primary and lower secondary education – in the first phase of the research. A bivariate descriptive analysis was carried out according to a gender perspective. The outputs showed statistically significant differences (p < 0.05). Considering the perceptions and interpretations expressed by teachers on curricular issues and the actions they carried out, different tendencies are identified among them: women scored higher in issues, interests and roles that are traditionally attributed to them: care, personalization in relationships, awareness on emotions and feelings, cooperative interactions. Some of those perceptions and actions can be related to principles of feminist pedagogies and inclusive education. The outputs point out to the need of paying attention to the initial and in-service teacher training, integrating a gender perspective in them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Santiago Boira Sarto, Universidad de Zaragoza

Profesor Titular. Departamento de Psicología y Sociología. Área de Trabajo Social y Servicios Sociales. Universidad de Zaragoza

References

Aldana, Carlos (2001). Pedagogía general crítica. Guatemala. Serviprensa.

Bello Ramírez, Alanis (2018). Hacia una trans-pedagogía: reflexiones educativas para incomodar, sanar y construir comunidad. Debate Feminista, 55, 104-128. https://doi.org/10.22201/cieg.01889478p.2018.55.05

Buxarrais Estrada, María Rosa y Valdivielso Gómez, Sofía (2021). La perspectiva feminista en la educación y sus debates actuales. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 129-147. https://doi.org/10.14201/teri.25923

Carrasco Pons, Silvia y Pibernat Vila, Marina (2022). Explorando el impacto del confinamiento escolar en los centros de clase trabajadora en Madrid y Barcelona por estatus migratorio y género. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 15 (1), 95-110. http://dx.doi.org/10.7203/ RASE.15.1.22956

Carretero Bermejo, Raul y Nolasco Hernández, Alberto (2019). Sexismo y formación inicial del profesorado. Educar, 55 (1), 293-310. https://doi.org/10.5565/rev/educar.903

Durlak, Joseph A., Weissberg, Roger P., Dymnicki, Allison B., Taylor, Rebecca D. & Schellinger, Kriston, B. (2011). The Impact of Enhancing Students’ Social and Emotional Learning: A Meta-Analysis of School-Based Universal Interventions. Child Development, 82 (1), 405-432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x

Guitart, Rosa y Carrillo, Isabel (2023). Coeducación con miradas de género. Graó.

Korol, Claudia (comp.) (2007). Hacia una pedagogía feminista. Géneros y educación popular. El Colectivo, América Libre.

LOMLOE-Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (2020). BOE 340.

Martínez Martín, Irene (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151.

Ocampo González, Aldo (coord.) (2018). Pedagogias Queer. Chile. Ediciones CELEI.

Opertti, Renato-Oficina Internacional de Educación de la UNESCO (2022). Sobre los conocimientos y las emociones. Curriculum on the move, notas temáticas, 8. Suiza. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382104_spa

ONU (2016). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad, Observación general núm. 4 (2016) sobre el derecho a la educación inclusiva. https://documents.un.org/doc/undoc/gen/g16/263/03/pdf/g1626303.pdf?token=ZEGf5JKQpwYLfRVvoh&fe=true

Penna Tosso, Melani; Sánchez Sáinz, Mercedes y Mateos Casado, Cristina (2020). Desigualdades Educativas Derivadas del Covid-19 desde una Perspectiva Feminista. Análisis de los Discursos de Profesionales de la Educación Madrileña. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 157-180. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.009

Rujas, Javier y Feito, Rafael (2021). La educación en tiempos de pandemia: una situación excepcional y cambiante. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14(1), 4-13. https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.20273

Troncoso Pérez, Lelya; Follegati, Luna y Stutzin, Valentina (2019). Mas allá de una educación no sexista: aportes de pedagogías feministas interseccionales. Pensamiento educativo. Revista de investigación Educacional latinoamericana, 56(1), 1-15. https://doi.org/10.7764/PEL.56.1.2019.1

UNESCO-Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. Education 2030. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444

UNESCO (2022a). Cuando las escuelas cierran. El impacto de género del cierre de las escuelas por el COVID-19. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, París, Francia. ISBN 978-92-3-300191-6

UNESCO (2022b). Reimaginar juntos nuestros futuros: Un nuevo contrato social para la educación. Informe de la Comisión Internacional sobre los Futuros de la educación. UNESCO y Fundación SM. ISBN 978-92-3-300184-8. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560

United Nations-UN (2020a). Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond. UN Sustainable Development Group. https://unsdg.un.org/es/resources/informe-de-politicas-educacion-durante-la-covid-19-y-mas-alla

United Nations-UN (2020b). Policy Brief: The Impact of COVID-19 on Women. UN Sustainable Development Group. https://unsdg.un.org/resources/policy-brief-impact-covid-19-women

Villar Varela, Milena y Méndez-Lois, María José (2023). Alfabetización del profesorado en pedagogías feministas: ¿reto o necesidad? Revista de investigación en educación, 21(3), 482-499. https://doi.org/10.35869/reined.v21i3.4983

Villar Varela, Milena; Méndez-Lois, María-José; Barreiro Fernández, Felicidad; y Permuy Martínez, Aixa (2023). Pedagogías feministas en la universidad, ¿realidad o utopía?: un análisis de la formación de las profesionales y los profesionales del ámbito educativo. Educar, 59(1), 49-64. https://ddd.uab.cat/record/271302

Published
29-12-2024
How to Cite
Boira Sarto, S., Guitart Aced, R., Marco-Macarro, M., & Essomba Gelabert, M. Àngel. (2024). Educar en contextos de crisis. Aproximación a las percepciones y acciones del profesorado desde una perspectiva de género. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 28(1), 15–32. https://doi.org/10.6018/reifop.639541