Práctica deportiva saludable, resiliencia del profesorado e inclusión educativa en Imbabura (Ecuador).

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.575951
Keywords: Sport, Resilience, Inclusive education, Gender differences

Supporting Agencies

  • Universidad Camilo José Cela
  • Coordinación Zonal 1 de Educación del Ecuador

Abstract

Sport is a powerful tool to promote social inclusion and improves the resilience of those who practice it, so necessary to face risk situations, personal growth, and academic-professional success. In the Ecuadorian context, official data reports indicate that only 9.6% of the population with secondary education level practice sport, and sport practice is higher in the male population than in the female population. Our objective was to learn about the resilience and sports practice of secondary school teachers in Imbabura and their assessment and practice in the classroom, in order to drive an education that meets their needs in this regard. The methodology was non-experimental, cross-sectional, descriptive, and relational. The sample consisted of 878 teachers who were evaluated with the CD-RISC and an ad hoc questionnaire of their own elaboration. The results show a high level of sport practice and resilience among teachers. Their self-efficacy and tenacity stand out. They value resilience in the classroom and work especially on control under pressure. There are no significant differences in resilience by sport practice and there are significant differences by gender in this variable in favour of men. The data are discussed in the line of promoting inclusive, egalitarian, resilient and healthy pedagogies.

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Author Biographies

Presentación Ángeles Caballero García, Universidad Camilo José Cela

PRESENTACIÓN A. CABALLERO-GARCÍA, PhD, is an adjunct lecturer at the Camilo José Cela University, Faculty of Education, 28692 Villanueva de la Cañada-Madrid, Spain; pcaballero@ucjc.edu. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8436-7429. Her research focuses on evaluative anxiety and performance; innovative methodologies in education; cooperative learning; social and emotional learning; CLIL as a didactic skill; errors in math textbooks; emotions and mathematical performance; family participation in the school; and emotional intelligence, happiness, life satisfaction, creativity, entrepreneurship and achievement as a personal, academic and work skills, among others.

I. Alexander Constante Amores, Universidad Camilo José Cela

Licenciado en Pedagogía y Máster en Investigación Educativa por la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Actualmente cursa el Programa de Doctorado en Educación en la UCM y el Máster en Metodología de las Ciencias del Comportamiento y de la Salud (UCM, UAM y UNED). Es miembro del grupo de investigación "Medición y Evaluación de Sistemas Educativos" y profesor de la Universidad Europea de Madrid y de la Universidad Camilo José Cela. Ha colaborado con el Observatorio del Estudiante de la UCM y el Instituto Nacional de Estadística. Su línea de investigación está relacionada con la medición educativa y la evaluación del rendimiento académico y factores asociados. Actualmente es profesor en la Universidad Camilo José Cela y Universidad Europea de Madrid en el departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación y departamento de Psicología, respectivamente.

Alex Santiago Galeano Terán, Universidad Camilo José Cela

Doctorando en Ciencias de la Educación, Universidad Camilo José Cela España; Magister en Gestión de la Calidad en Educación, Universidad Técnica del Norte Ecuador; Licenciado en Educación Física Deportes y Recreación, Universidad Técnica del Norte Ecuador, Experto Universitario en Nutrición Deportiva, Universidad Internacional de la Rioja, España; Docente del Ministerio de Educación del Ecuador.

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Published
17-01-2024
How to Cite
Caballero García, P. Ángeles, Constante Amores, I. A. ., & Galeano Terán, A. S. (2024). Práctica deportiva saludable, resiliencia del profesorado e inclusión educativa en Imbabura (Ecuador). Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 27(1), 167–183. https://doi.org/10.6018/reifop.575951