Design of training actions for the improvement of lecturers' digital competences

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.575071
Keywords: Cultura digital, Tecnología educativa, Formación del profesorado, Innovación docente

Abstract

The acquisition of the appropriate level of digital competences by university teaching staff is a current challenge that has been accentuated by the acceleration of the digital transformation that has occurred in many universities during the pandemic situation resulting from COVID-19. This article proposes the implementation of training actions as an alternative for the improvement of digital competences related to the creation of digital resources, the teaching-learning process, the evaluation of students and the empowering of these students. The methodology consists of a prior assessment of the lecturers’ digital competences through focus group interviews following the guidelines of the European Framework for the Digital Competence of Educators. From the results of these interviews are derived the needs that guide the design of the proposed training actions. The results of the evaluation of these actions show that the digital competence in evaluation is the least acquired by the teaching staff, while the teaching-learning and digital resources competences are the most established. The proposal of this work has been performed as a case study at the Catholic University of Murcia, Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, R., del Pilar Jiménez, E., & de Vicente‐Yagüe, M. I. (2020). Development and validation of the DIGIGLO, a tool for assessing the digital competence of educators. British Journal of Educational Technology, 51(6), 2407-2421. https://doi.org/10.1111/bjet.12919

Amhag, L., Hellström, L., & Stigmar, M. (2019). Teacher educators' use of digital tools and needs for digital competence in higher education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35(4), 203-220. https://doi.org/10.1080/21532974.2019.1646169

Aretio, L. G. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 9-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Cabero Almenara, J., & Martínez Gimeno, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes: modelos y competencias digitales. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 23(3), 247-268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421

Cabero-Almenara, J., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales, 9(2), 25-34. https://bit.ly/3idv8Mr

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez, A. P., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 23(3). https://doi.org/10.6018/reifop.414501

Colás-Bravo, P., Conde-Jiménez, J., & Reyes-de-Cózar, S. (2019). El desarrollo de la competencia digital docente desde un enfoque sociocultural. Comunicar, 27 (61), 1-14. https://doi.org/10.3916/C61-2019-02

Crisol-Moya, E., Herrera-Nieves, L., & Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society (EKS), 21, 1-13. https://doi.org/10.14201/eks.23448

Cuartero, M. D., Espinosa, M. P. P., & Porlán, I. G. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1). https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22069

EU SCIENCE HUB (Ed.) (2021). The European Commission's science and knowledge service. Joint Research Centre of the European Comission. https://bit.ly/3yIGtK1

Fernández, J. T., & Pérez, K. V. P. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 22(1), 25-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9917

García Peñalvo, F. J., & Corell, A. (2020). La COVID-19: ¿enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior? Campus Virtuales, 9(2), 83-98. https://bit.ly/3cjgteT

Gómez García,M.,Boumadan Hamed, M., Poyatos Dorado, C. &Soto Varela, R.(2020). Formación docente en línea a distancia. Un análisis de los perfiles y la opinión de los profesores. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 95-111.DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.423001

Hernández-Carranza, E. E., Romero-Corella, S. I., & Ramírez-Montoya, M. S. (2015). Evaluación de competencias digitales didácticas en cursos masivos abiertos: Contribución al movimiento latinoamericano. Comunicar, 22(44), 81-90. http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-09

Huerta-Soto, R., Guzmán-Avalos, M., Flores-Albornoz, J. & Tomás-Aguilar, S. (2022). Competencias digitales de los profesores universitarios durante la pandemia por covid-19 en el Perú. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 49-60. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.500481

Laskaris, D., Kalogiannakis, M., & Heretakis, E. (2017). 'Interactive evaluation'of an e-learning course within the context of blended education. International Journal of Technology Enhanced Learning, 9(4), 339-353. https://doi.org/10.1504/IJTEL.2017.087793

López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Fuentes-Cabrera, A., & Trujillo-Torres, J. M. (2019). Analytical competences of teachers in big data in the era of digitalized learning. Education Sciences, 9(3), 177. https://doi.org/10.3390/educsci9030177

Mercader, C., & Gairín, J. (2020). University teachers' perception of barriers to the use of digital technologies: the importance of the academic discipline. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(1), 1-14. https://doi.org/10.1186/s41239-020-0182-x

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., & Morillo-Flores, J. (2020). La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 8(1). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.455

Palvia, S., Aeron, P., Gupta, P., Mahapatra, D., Parida, R., Rosner, R., & Sindhi, S. (2018). Online Education: Worldwide Status, Challenges, Trends, and Implications. Journal of Global Information Technology Management, 21(4), 233-241. https://doi.org/10.1080/1097198X.2018.1542262

Pozos Pérez, K. V., & Tejada Fernández, J. (2018). Competencias digitales en docentes de educación superior: niveles de dominio y necesidades formativas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 59-87. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.712

Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online university teaching during and after the Covid-19 crisis: Refocusing teacher presence and learning activity. Postdigital Science and Education, 2(3), 923-945. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y

Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Joint Research Centre of the European Comission. https://bit.ly/3bYNcWt

Rodríguez-García, A. M., Reche, M. P. C., & García, S. A. (2018). La competencia digital del futuro docente: Análisis bibliométrico de la productividad científica indexada en Scopus The digital competence of the future teacher: Bibliometric analysis of scientific productivity indexed in Scopus. International journal of Educational Research and Innovation, 10, 317-333. https://bit.ly/2SFB320

Sánchez, J. J. M., Ruiz, A. B. M., & Olmos, M. A. (2017). La Realidad Aumentada (RA). Recursos y propuestas para la innovación educativa. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 20(2), 183-204. https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.290971

Schröter, T., & Grafe, S. (2020). Digital Literacy and Digital Competency of University Teachers. A Systematic Analysis of Frameworks. In T. Bastiaens & G. Marks (Eds.), Proceedings of Innovate Learning Summit 2020 (pp. 144-157). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). https://bit.ly/3furmwj

Toquero, C. M. (2021). Emergency remote education experiment amid COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 162-176. https://doi.org/10.46661/ijeri.5113

Villarreal-Villa, S., García-Guliany, J., Hernández-Palma, H., & Steffens-Sanabria, E. (2019). Competencias docentes y transformaciones en la educación en la era digital. Formación universitaria, 12(6), 3-14. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600003

Published
17-01-2024
How to Cite
Martínez España, R., Muñoz, A., Cantabella, M., & Ayuso, B. (2024). Design of training actions for the improvement of lecturers’ digital competences. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 27(1), 117–133. https://doi.org/10.6018/reifop.575071