Homophobic trends in preschool education students in Chile: A cross-sectional quantitative study
Supporting Agencies
- Universidad Autónoma de Chile
Abstract
The purpose of the study was to analyze homophobic trends and knowledge of sexual diversity among preschool education students in Chile in order to identify possible patterns of exclusion and discrimination towards the LGBTI community. Method. The research was quantitative, non-experimental, and cross-sectional. The sample consisted of 599 first to fifth-year students in preschool education training at 11 Chilean universities. Results. The results revealed that regarding knowledge of sex and gender (p < .001; moderate effect: 4.7%), data indicates that people with no religion or agnostics scored lower (6.75) compared to those who identify with a religion (7.60 and 7.98). The study's results show no significant differences in the variables of the questionnaire dimensions based on the type of university funding, the participants' education level, or the region where the university is located, but some significant differences were found in some variables. Discussion and conclusions. Regarding the differences found based on university funding, education level, and the participants' region of origin, it can be concluded that, in general, there are no major differences in the analyzed questionnaire dimensions. However, in some cases, a slight tendency towards the use of exclusionary language and the presence of hidden curricula of homophobia was observed, as well as the degree of knowledge about sexual identity and sex and gender.
Downloads
References
Asociación Americana de Psicología. (2019). Sexual orientation and gender identity. Disponible en: https://www.apa.org/centrodeapoyo/sexual
Astudillo, P. (2016). La inestable aceptación de la homosexualidad. el caso de las escuelas católicas de elite en Santiago de Chile. Latin American Journal of Inclusive Education, 10(2), 21-37.
Barrientos, J. y Cárdenas, M. (2013). Homofobia y calidad de vida de gay y lesbianas: una mirada psicosocial. Psykhe, 22(1), 3-14. https://dx.doi.org/ 10.7764/psykhe.22.1.553
Bazán, I. (2007). La construcción del discurso homofóbico en la Europa cristiana medieval. Medieval Spain, 30, 433–454.
Bernal, T. C. (2007). Metodología de la investigación para administración, economía, humanidades y ciencias sociales. México: PEARSON Educación.
Bolaños, T., y Charry, A. (2018). Prejuicios y homosexualidad, el largo camino hacia la adopción homoparental. Especial atención al caso colombiano. Estudios constitucionales, 16(1),395-424. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-52002018000100395
Borrillo, D. (2001). La biblioteca del ciudadano: Homofobia. Bellaterra Edition. ISBN: 9788472901650
Bustamante, W. (2013). Masculinidad y homofobia. El control de la sexualidad del varón en la construcción del Estado colombiano. Society and Economy Magazine, 24(1), 159-182.
Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. 2nd. edit., Hillsdale, N.J. Erlbaum. (1ª edición, 1977 New York: Academic Press)
Cornejo, 2012; Espejo y Lathrop,2015). Identidad de género, relaciones familiares y derechos de niños, niñas y adolescentes: comentarios al proyecto de ley que reconoce y da protección al derecho a la identidad de género. Law Magazine (Coquimbo), 22(2),393-418. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-97532015000200 013
Elipe, P., Espelage, D.L. & Del Rey, R. (2022). Homophobic Verbal and Bullying Victimization: Overlap and Emotional Impact. Sex Res Soc Policy 19, 1178–1189 https://doi.org/10.1007/s13178-021-00613-7
Galaz, C., Sepúlveda, M., Poblete, R., Troncoso, L. y Morrison, R. (2018). Derechos LGTBI en Chile: tensiones en la constitución de otredades sexualizadas. Psicoperspectivas, 17(1), 6-16 https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol17-issue1-fulltext-1165
Galaz, C., Troncoso, L. y Morrison, R. (2016). Miradas Críticas sobre la Intervención Educativa en Diversidad Sexual. Latin American Journal of Inclusive Education, 10(2), 93-111. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000200007
Hernández-Sampieri R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGRAW-HILL Interamericana Editores. México
Hinkle D., Wiersma W. y Jurs S. (2003) Applied Statistics for the Behavioral Sciences. 5th ed. Houghton Mifflin.
Louis-Georges, T. (2012). Diccionario Akal de la Homofobia. Akal.
Lozano, I. y Rocha, T. (2011). La homofobia y su relación con la masculinidad hegemónica en México. Puerto Rican. Journal of Psychology, 22(1), 101-121.
Lozano-Verduzco, I., Fernández-Niño, J. y Baruch-Domínguez, R. (2017). Association between internalized homophobia and mental health indicators in LGBT individuals in Mexico City. Mental Health, 40(5), 219-226. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2017.028
Meccia, E. (2015). Cambio y narración. Las transformaciones de la homosexualidad en Buenos Aires según los relatos de homosexuales mayores. Sexuality, Health and Society, 1(19), 11-43. https://dx.doi.org/10.1590/1984-6487.sess.2015.19.04.a
Mercado, J. (2009). Intolerancia a la diversidad sexual y crímenes por homofobia: Un análisis sociológico. Sociological Magazine, 24(69), 123-156.
Moral de la Rubia, J. y Martínez, J. (2011). Escala de actitud hacia la homosexualidad: Propiedades psicométricas y aspectos diferenciales por sexos. International Journal of Social Sciences and Humanities, 21(1), 105-124.
Moral de la Rubia, J., Valle de la O, A., y Martínez, E. (2013). Evaluación del rechazo hacia la homosexualidad en estudiantes de medicina y psicología con base en tres escalas conceptualmente afines. Psicología desde el Caribe, 30(3), 526-550
Moral de la Rubia, J., Valle de la O, A., y Martínez, E. (2013). Evaluación del rechazo hacia la homosexualidad en estudiantes de medicina y psicología con base en tres escalas conceptualmente afines. Psicología desde el Caribe, 30(3), 526-550.
Moreno-Domínguez, S., Raposo, T. & Elipe, P. (2019). Body Image and Sexual Dissatisfaction: Differences Among Heterosexual, Bisexual, and Lesbian Women. Front. Psychol. 10(903), 1-10. https://doi.10.3389/fpsyg.2019.00903
Organización Mundial de la Salud (1990). WHO General Assembly removes homosexuality from its list of psychiatric illnesses. Disponible en: https://www.who.int/life-course/news/events/intl-day-against-homophobia/en/
Organización Mundial de la Salud (1992) Trastornos mentales y del comportamiento. Descripciones clínicas y pautas para el diagnóstico. CIE 10. Madrid.
Pantoja, C., Martínez, K., Jaramillo, J. y Restrepo, J. (2020). De la invisibilidad al continuum de homofobia: Barreras socioculturales para las familias LGBTI en Colombia. Psycho-Perspectives, 19(1), 73-85.
Piña J. y Aguayo H. (2015). Homofobia en estudiantes universitarios de México. Region and Society, 27(64), 05-35.
Raddatz, M., Sanhueza, H. y Rojas, O. (2005). Homosexual discrimination in the workplace in large companies in the City of Valdivia. Tesina presentada como requisito para optar al Grado de Licenciado en Administración. Universidad de Valdivia. Valdivia, Chile.
Rodríguez-Castro, Y., Lameiras-Fernández, M., Carrera-Fernández, V. y Vallejo-Medina, P. (2013). Validación de la escala de homofobia moderna en una muestra de adolescentes. Annals of Psychology, 29(2), 523-533.
Sáez, L. J. (2017). Investigación educativa, fundamentos teóricos, procesos y elementos prácticos: enfoque práctico con ejemplos, esencial para TFG, TFM y tesis. Madrid: UNED.
Serey, D. (2021). Educación y Diversidad Sexual: Un análisis de la perspectiva de los estudiantes de educación de Párvulos en Chile. Memòria presentada per optar al grau de Doctor per la Universitat de Lleida. España.
Solana, M. (2018). El debate sobre los orígenes de la homosexualidad masculina. Una revisión de la distinción entre esencialismo y construccionismo en historia de la sexualidad. Topics Magazine, 54, 395-427.
UNESCO (2015). El bullying homofóbico y transfóbico en los centros educativos: Taller de sensibilización para su prevención. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO. Santiago)
Weinberg, G. (1972). Society and the Healthy Homosexual. St. Martin Press.
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.