Perceptions of self-concept in Obligatory Secondary Education students through artistic mediation

Authors

  • David López-Ruiz Universidad de Murcia
  • María Bernal-Caballero Universidad de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.560861
Keywords: Self-concept, artistic mediation, integral development, high school

Abstract

The main objective of this Project is to reflect on how the self-concept of students of First year Secondary Education can be developed through artistic mediation. It is a subject that appears transversally in the curriculum but that perhaps it does not get developed enough in the classrooms. To do this, a brief investigation is carried out on the main proposals of experts in the field that support the importance of artistic expression as a way for adolescent to reach a positive integral development. In order to achieve all this, two questionnaires have been developed. One initial before carrying out the activity and another at the end of it. Later a didactic proposal applied in two Secondary Education  Centre of the Region of Murcia was designed and executed with a sample of 86 students. This proposal covers the five dimensions of self-concept where students work through artistic practice, which has allowed to know how it has influenced adolescents. The didactic proposal designed to ensure that greater self-confidence of the students are the best results of it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David López-Ruiz, Universidad de Murcia

Jefe del Departamento del Área de Educación Plástica y Visual de la etapa de Educación Secundaria Obligatoria

References

Barco, J. M. (2006). Vigostky, las emociones y el arte. Aportes para la educación artística. Praxis pedagógica, 6(7), 70-77.

Barragán Rodríguez, J. M., & Moreno González, A. (2004). Experiencia artística y producción cultura, ámbitos para la intervención socieducativa. Educació Social. Revista d'Intervenció Socioeducativa, 2004, num. 28, p. 19-40.

Fitts, W. H. (1972). The self concept and behavior: Overview and supplement (Vol. 7). Nashville: Dede Wallace Center.

García Barrera, A., Monge López, C. & Gómez Hernández, P. (2021). Percepciones docentes hacia las altas capacidades intelectuales: relaciones con la formación y experiencia previa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 239-251.

García, F & Musitu, G. (2014). AF-5 Autoconcepto Forma 5. Madrid, España: TEA

Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona, España: Paidós.

Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona, España: Paidós.

González-García. R. (2020). La A/R/Tografía como perspectiva metodológica inicial en programas de mediación artística basados en Arteterapia. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación para inclusión social, 15, 57-65.

Guerrero-Bejarano, Mª. A. (2016). La investigación cualitativa. INNOVA Research Journal, 1(2), 1-9.

López, M., & Martínez, N. (2006). Arteterapia. Conocimiento interior a través de la expresión artística. Tutor Psicología.

López, I., San Pedro, J. y González, C. (2014). La motivación en el área de expresión

plástica. Arte, Individuo y Sociedad, 26 (2), 199-213.

Luna, N. C., & Molero, D. (2013). Revisión teórica sobre el autoconcepto y su importancia en la adolescencia. Revista electrónica de investigación y docencia (REID), (10).

Manrique, I. L., de Mesa, C. G. G., Veledo, B. S. P., & Veledo, J. C. S. P. (2016). Del autoconcepto general al autoconcepto artístico. Magister, 28(1), 42-49.

Marx, R. W., y Wynne, P. H. (1978). Construct interpretations of three self-concept inventories. American Educational Research Journal, 15, 99-108.

McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson.

Moreno, A. (2016). La mediación artística. Arte para la transformación social, la inclusión social y el desarrollo comunitario. Octaedro.

Mundet Bolós, A., Beltrán Hernández, A. M. y Moreno González, A. (2015). Arte como herramienta social y educativa. Revista Complutense de Educación, 26(2), 315-329. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43060

Díez, J. P. (2004). El autoconcepto en la adolescencia: evaluación, factorización y análisis estructural. Studium: Revista de humanidades, (10), 135-154.

Shavelson, R. J., Huebner, J. J., y Stanton, G. (1976). Self-concept: validation of construct interpretation. Review of Educational research, 407-441.

Vispoel, W. P (1995). Autoconcepto en dominios artísticos: una extensión del modelo de Shavelson, Hubner y Stanton (1976). Revista de psicología de la educación, 87 (1), 134-153.

Published
31-08-2023
How to Cite
López-Ruiz, D., & Bernal-Caballero, M. (2023). Perceptions of self-concept in Obligatory Secondary Education students through artistic mediation. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 26(3), 195–209. https://doi.org/10.6018/reifop.560861