Digital technologies and digital environments. Trends in university postgraduate courses

Authors

  • Melchor Gómez-García Universidad Autónoma de Madrid
  • Agustín Lagúnez Domínguez
  • Myriam Esther Ortiz Padilla
  • Ana Cristina Umaña Mata
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.545421
Keywords: Digital technologies, postgraduate studies, university education, Information and Communication Technologies

Abstract

Digital learning scenarios have become a fundamental tool in university education, and they are becoming increasingly important due to their special academic characteristics in postgraduate studies.
The purpose of this study is to find out how technology has been used as a training resource in the learning processes of students at postgraduate level. To this end, questionnaires have been carried out in four universities in Colombia, Costa Rica, Spain and Mexico using a sample of 180 postgraduate students in Education.
The results show that postgraduate students have a high level of training in the use of digital tools compared to other educational levels; postgraduate studies have a high level of integration of ICT tools in their training programmes; and there are no significant differences between the participating countries with regard to difficulties in the use and integration of digital platforms, despite the programmatic or social differences between them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arancibia, M. L., Cabero, J. y Marín, V. (2020). Creencias sobre la enseñanza y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en docentes de educación superior. Formación universitaria, 13(3), 89-100. https://doi.org/10.3390/su12198064

Bedregal-Alpaca, Norka, Cornejo-Aparicio, Víctor, Tupacyupanqui-Jaén, Doris, & Flores-Silva, Sidanelia. (2019). Evaluación de la percepción estudiantil en relación al uso de la plataforma Moodle desde la perspectiva del TAM. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería, 27(4), 707-718. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052019000400707

Boumadan, M., Soto-Varela, R., Ortiz-Padilla, M., Poyatos-Dorado, C. (2020). What Factors Determine the Value of an Online Teacher Education Experience from a Teacher’s Perspective? Sustainability, 12, 8064. https://doi.org/10.3390/su12198064

Cardona, A., Fandiño, Y., & Galindo, J. (2014). Formación docente: creencias, actitudes y competencias para el uso de TIC. Lenguaje, 42(1), 173-208.

Chong-Baque, P. y Marcillo-García, C. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en entornos virtuales de aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 6(3), 56-77. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1274

Cleland, J., McKimm, J., Fuller, R., Taylor, D., Janczukowicz, J. & Gibbs, T. (2020) Adapting to the impact of COVID-19: Sharing stories, sharing practice, Medical Teacher, 42(7), 772-775. https://doi.org/10.1080/0142159X.2020.1757635

Del Prete, A., y Cabero Almenara, J. (2020). El uso del Ambiente Virtual de Aprendizaje entre el profesorado de educación superior: un análisis de género. Revista de Educación a Distancia (RED), 20(62). https://doi.org/10.6018/red.400061

Gómez-García, M., Vizcaino-Imaña, P., Ortiz-Padilla, M. y Soto-Varela, R. (2022). Análisis de las experiencias de los docentes con los espacios virtuales de aprendizaje: el caso de la Universidad Internacional del Ecuador UIDE. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 113-127. https://doi.org/10.6018/reifop.518121

Hernández, A., Gámiz, V., & Romero, M. (2020). Evolución de la competencia digital docente del profesorado universitario: incidentes críticos a partir de relatos de vida. Educar, 56(1), 109-127. doi:https://doi.org/10.5565/rev/educar.1088

Lizana-Verdugo, A. y Burgos-García, A. . (2022). El estudio de la práctica reflexiva y la labor tutorial en el proceso de formación docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 93–112. https://doi.org/10.6018/reifop.515491

López-López, M., León, M. J. & Crisol-Moya, E. (2021). Inclusive leadership of school management from the view of families: Construction and validation of lei-q. Education Sciences, 11(9). https://doi.org/10.3390/educsci11090511

Martínez, R. B. y Hervis, E. E. (2014). Los recursos de la web al servicio de la formación académica de postgrados. Atenas, 2(26), 115-124.

Moura, N. L., & Gomes, A. (2020). O “boom” das plataformas digitais nas práticas de ensino: Uma experiência do E@ D no ensino superior. Revista Practicum, 5(1), 106-120.

Ojeda, G., Reyes, G., & Reyes, H. (2018). Programa de alfabetización digital para formadores de docentes. RECIE. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 691-708. Obtenido de https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/issue/view/25

Pozos Pérez, Katia V, & Tejada Fernández, José. (2018). Competências digitais em docentes de Educação Superior: Níveis de Domínio e Necessidades Formativas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 59-87 https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/712

Rodríguez-Rodríguez, C., Rodríguez, R. V., Cortés Moure, G. y León Pérez, C. (2019). Personalization of Moodle with the integration of most used web technologies in higher education.ITECKNE Vol. 16 Número 1, 48-63. doi:10.15332/iteckne.v16i1.2161

Rubinstein, S. y Franco, V. (2022). Formación de postgrado en actividad física adaptada en Uruguay: insumos para una revisión. Cuadernos de Investigación Educativa, 13 (1). https://doi.org/10.18861/cied.2022.13.1.3096

Sánchez Duarte, M. M. y Navío Gámez, A. (2018). Las competencias TIC de los profesores de posgrado en la Universidad de La Sabana: la mirada de sus estudiantes. RIITE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (5), 84–101. https://doi.org/10.6018/riite/2018/336511

Tejada , J. y Pozos, K. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: hacia la profesionalización docente con TIC. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 22(1), 25-51.

Viteri Rade, L. Y., Valverde Alcívar, M., & Torres Gangotena, M. W. (2021). La plataforma Moodle como ambiente de aprendizaje de estudiantes universitarios. Revista Publicando, 8(31), 61-70. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2234

Published
10-01-2023
How to Cite
Gómez-García, M., Lagúnez Domínguez, A., Ortiz Padilla, M. E., & Umaña Mata, A. C. (2023). Digital technologies and digital environments. Trends in university postgraduate courses. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 26(1), 55–69. https://doi.org/10.6018/reifop.545421