Social implications of the emergence of Big Data and robotics: a prospective analysis in Hispanic American teachers

Authors

  • Rocío del Pilar Rumiche Chávarry Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
  • Antonio Matas Terrón Universidad de Málaga
  • José Manuel Ríos Ariza Universidad de Málaga
  • Gerardo Raúl Chunga Chinguel Instituto de Tecnologías para la Educación
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.543871
Keywords: Big Data; Artificial intelligence; Robots; Teachers

Abstract

Big Data is one of the most socially disruptive technologies, along with artificial intelligence. Numerous studies have shown that, through the development and implementation of these tools in education, it is possible to achieve one of the "old aspirations", which is the personalisation of education. This exploratory study focuses on finding out, through an ad hoc questionnaire, the social vision of South American teachers, working at different educational levels, of some social and future aspects of Big Data, artificial intelligence and robots to see to what extent their opinion coincides with the advantages and problems expressed in scientific research on these topics. A non-probabilistic sample of 283 teachers was collected. The descriptive statistical analyses show that the majority of teachers think similarly to what is expressed in the research, and this will influence their decision-making and the explicit and hidden curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbott, R., & Bogenschneider, B. (2018). Should robots pay taxes: tax policy in the age of automation. Harvard Law & Policy Review, 12(1), 145-176.

Alcalde, G., & Alfonso, I. (2019). Utilización de tecnología Big Data en investigación clínica. Revista de Derecho y Genoma Humano, nº extraordinario, 55-83. https://dx.doi.org/10.14679/1133

Aguilar, S. J. (2018). Learning analytics. At the nexus of big data, digital innovation, and social justice in education. Tech Trends, 62(1), 37-45.

Bostrom, N. (2016). Superinteligencia caminos, peligros, estrategias. TEELL.

Blázquez, F. J. (2022). Riesgos para la privacidad en la aplicación de la inteligencia artificial al ámbito biosanitario. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 56, 245-268. https://dx.doi.org/10.30827/ACFS.v56i0.21677

Cabezón, S., & Morilla, R. (2021). Big Data en salud: un nuevo paradigma para regular un desafío para la justicia social. Revista Española de Salud Pública, 95(1), 1-13.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL (2018). Datos, algoritmos y políticas. La redefinición del mundo digital. CEPAL.

Corral, V. (2021). Estrés percibido en adultos mayores mediante el uso de robots sociales durante el Covid-19. MLS Psychology Research, 4(1), 7-22. https://doi.org/10.33000/mlspr.v4i1.598

Díaz, J. M. (2021). El robot como contribuyente. Reflexión sobre la personalidad jurídica. Anuario de la Facultad de Derecho. Universidad de Extremadura, 37, 51-73.

González, L. M. (2018). La crisis de la democracia representativa. Nuevas relaciones políticas entre democracia, populismo virtual, poderes privados y tecnocracia en la era de la propaganda electoral cognitiva virtual, el microtargeting y el Big Data. Revista de Derecho Político, 103, 257-302.

Han, B.C. (2022). Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia. Taurus.

Harari, Y.N. (2018). 21 lecciones para el siglo XXI. Penguin Randon House Grupo Editorial.

Izaguirre, L. (2022). Retos que plantean los robots en el Derecho Financiero: ¿fin del sistema tributario? Revista de contabilidad y tributación: Comentarios, casos prácticos, 471, 77-106.

JASP Team (2022). JASP (Version 0.16.3)[Sofware de ordenador].

Lozoya-de-Diego, A., Villalba-de-Benito, M. T. & Arias-Pou, M. (2017). Taxonomía de información personal de salud para garantizar la privacidad. El profesional de la información, 26(2), 293-302. https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.16

Martínez, A. (2019). La inteligencia artificial, el Big Data y la era digital: ¿una amenaza para las personas? Revista La propiedad inmaterial, 27, 5-23. https://doi.org/10.18601/16571959.n27.01

Ossandon, F. (2020). Taxation on robots? Challenges for tax policy in the era of automation. Revista chilena de derecho y tecnología, 9(2), 187-219. https://dx.doi.org/10.5354/0719-2584.2020.55578

Pastor, D. (2020). Epidemiología digital. Revista Diecisiete, 3, 99-117.

Reidenber, J. R., & Schaub, F. (2018). Achieving big data privacy in education. Theory and Research in Education, 16(3), 1-17. https://doi.org/10.1177/1477878518805308

Rodríguez, N. L. (2021). Big Data and artificial intelligence: an approach to the ethical and legal challenges of its implementation in tax administrations. Lus et Scientia, 7(1), 62-84.

Sánchez-Archidona, G. (2021). El Derecho Tributario en la búsqueda de soluciones para los retos que plantean la robótica y la inteligencia artificial en la sociedad. Revista de Derecho de la UNED, 27, 19-56. https://doi.org/10.5944/rduned.27.2021.31063

Saura, C. (2022). Industria 4.0: Retos éticos de la dataficación e hiperconectividad industrial. ILEMATA, Revista Internacional de Éticas Aplicadas, 37, 55-69.

Shouten, G. (2017). On meeting students where they are: Teacher judgment and the use of data in higher. Theory and Research in Education, 15(3), 321-338. https://doi.org/10.1177/1477878517734452

Sun, K., Mhaidli, A. H., Watel, S., Brooks. C. A., & Schaub, F. (2019). It´s my data! Tensions among stakeholders of a learning analytics dashboard. CHI´19: Proceedings of the 2019 CHI Conference on Human Factors in computing Systems, 594, 1-14. https://doi.org/10.1145/3290605.3300824

Tegmark, M. (2018). Vida 3.0. Qué significa ser humano en la era de la inteligencia artificial. Taurus.

Tirole, J. (2017). La economía del Bien Común. Taurus.

Williamson, B., & Piattoeva, N. (2018). Objectivity as standardization in data-science education policy, technology and governance. Learning, Media and Technology, 44(1), 64-76. https://doi.org/10.1080/17439884.2018.1556215

Published
10-01-2023
How to Cite
Rumiche Chávarry, R. del P., Matas Terrón, A., Ríos Ariza, J. M., & Chunga Chinguel, G. R. (2023). Social implications of the emergence of Big Data and robotics: a prospective analysis in Hispanic American teachers. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 26(1), 115–127. https://doi.org/10.6018/reifop.543871