Prospective Teachers’ Perceptions about their level of digital competence

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.542191
Keywords: Information and communication technologies, digital competence, teacher training, higher education

Abstract

Technologies have more and more influence on training, being essential to improve the digital competence of the whole society, especially the agents involved in education. The objective of this study is to analyse the perceptions of future primary teachers about their level of digital competence. A quantitative longitudinal panel design was applied (pre-test and post-test), with a descriptive, inferential and predictive approach. The sample consisted of 185 prospective primary teachers from the University of Malaga (Spain), in the academic year 2021-2022, who answered the “Digital Competence Questionnaire for Future Teachers” in the context of a subject on educational technology. The results reflect positive perceptions on the level of digital competence after finishing the subject, with significant differences by gender in favour of men. The variables autonomous learning and motivation were predictors of the participants' perceptions, including that of adequate training only for women. In conclusion, it is necessary to continue reinforcing the initial training of teachers to improve their digital competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ángel Ignacio Aguilar Cuesta, Universidad de Málaga

Doctorando en tecnología educativa por la Universidad de Málaga.

Andrea Cívico Ariza, Universidad Internacional de Valencia

Profesora Adjunta del Área de Educación de la Universidad Internacional de Valencia

Alejandro Colomo Magaña, Universidad de Córdoba

Doctorando en Tecnología Educativa por la Universidad de Córdoba

References

Aguilar, Á.I., Colomo, E., Colomo, A., y Sánchez, E. (2021). COVID-19 y competencia digital: percepción del nivel en futuros profesionales de la educación. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (24), 1102. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1102

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Gutiérrez-Castillo, J.J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Validación del cuestionario de competencia digital para futuros maestros mediante ecuaciones estructurales. Bordón, 72(2), 45-63. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.73436

Cañete, D., Torres, C., Lagunes, A., y Gómez, M. (2022). Competencia digital de los futuros docentes en una Institución de Educación Superior en el Paraguay. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (63), 159-195. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91049

Carretero, S., Vuorikari, R., y Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: the Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/38842

Cerezo, R., Bernardo, A., Esteban, M., Sánchez, M., y Tuero, E. (2015). Programas para la promoción de la autorregulación en educación superior: un estudio de la satisfacción diferencial entre metodología presencial y virtual. European Journal of Education and Psychology, 8(1), 30-36. https://doi.org/10.1016/j.ejeps.2015.10.004

Chan, Y. H. (2004). Biostatistics 201: linear regression analysis. Singapore Medical Journal, 45 (2), 55-61.

Chen, Y. (2016). Spatial autocorrelation approaches to testing residuals from least squares regression. PloS one, 11(1), 1-19. http://10.1371/journal.pone.0146865

Crompton, H. (2017). ISTE standards for educators: a guide for teachers and other professionals. International Society for Technology in Education.

Galindo, H., & Bezanilla, M.J. (2021). Digital competence in the training of pre-service teachers: Perceptions of students in the degrees of early childhood education and primary education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 37(4), 262-278. https://doi.org/10.1080/21532974.2021.1934757

Ghani, I. M. M., & Ahmad, S. (2010). Stepwise multiple regression method to forecast fish landing. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 8, 549-554. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.076

Girón, V., Cózar, R., y González, J. A. (2019). Análisis de la autopercepción sobre el nivel de competencia digital docente en la formación inicial de maestros/as. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 193–218. https://doi.org/10.6018/reifop.373421

Grande, M., Cañón, R., & García, S. (2020a). Digital security, how do teachers in training perceived themselves? IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (14), 262–275. https://doi.org/10.46661/ijeri.3983

Grande, M., Cañón, R., García, S., & Cantón, I. (2020b). Digital Competence and Gender: Teachers in Training. A Case Study. Future internet, 12(11), e204. https://doi.org/10.3390/fi12110204

Grande, M., Cañón, R., García, S., y Cantón, I. (2021). Competencia digital: docentes en formación y resolución de problemas. Educar, 57(2), 381-396. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1159

Guillén-Gámez, F.D., Lugones, A., & Mayorga-Fernández, M.J (2019) ICT use by pre-service foreign languages teachers according to gender, age and motivation. Cogent Education, 6(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1574693

Gutiérrez, J.J., y Cabero, J. (2016). Estudio de caso sobre la autopercepción de la competencia digital del estudiante universitario de las titulaciones de grado de Educación Infantil y Primaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 20(2), 180-199. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/52098

Hernández, V. M., y San Nicolás, M.B. (2019). Percepción del alumnado universitario sobre su grado de competencia digital. Hamut´ay, 6(1), 7-18. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1571

Ortega, J.A., Rendón, L.M., Fuentes, J.A., y Ortega, Á. (2020). Eficacia de un programa de formación en competencias digitales aplicado a estudiantes del grado de magisterio en educación primaria basado en el modelo Affective elearning+. Educatio Siglo XXI, 38(3), 81-104. http://dx.doi.org/10.6018/educatio.432421

Palacios, A., y Martín, L. (2021). Formación del profesorado en la era digital. Nivel de innovación y uso de las TIC según el Marco Común de referencia de la Competencia digital docente. Revista De Investigación Y Evaluación Educativa, 8(1), 38-53. https://doi.org/10.47554/revie2021.8.79

Pozo, S., López, J., Fernández, M., y López, J. A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741

Roblizo, M. J., y Cózar, R. (2015). Usos y competencias en TIC en los futuros maestros de educación infantil y primaria: hacia una alfabetización tecnológica real para docentes. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (47), 23-39. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.02

Romero-Martín, R., Castejón-Oliva, F.-J., López-Pastor, V.-M., & Fraile-Aranda, A. (2017). Formative assessment, communication skills and ICT in Initial teacher education. Comunicar, 25, 73–82. https://doi.org/10.3916/c52-2017-07

Romero-Tena, R., Barragán-Sánchez, R., Llorente-Cejudo, C., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). The Challenge of Initial Training for Early Childhood Teachers. A Cross Sectional Study of Their Digital Competences. Sustainability, 12(11), 4782. https://doi.org/10.3390/su12114782

Rosenthal, R., Cooper, H., & Hedges, L. (1994). Parametric measures of effect size. The handbook of research synthesis, 621(2), 231-244.

Usart, M., Lázaro, J.L., & Gisbert, M. (2021). Validation of a tool for self-evaluating teacher digital competence. Educación XXI, 24(1), 353-373. https://doi.org/10.5944/educxx1.27080

Published
10-01-2023
How to Cite
Colomo Magaña, E., Aguilar Cuesta, Ángel I., Cívico Ariza, A., & Colomo Magaña, A. (2023). Prospective Teachers’ Perceptions about their level of digital competence. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 26(1), 27–39. https://doi.org/10.6018/reifop.542191