Latent dimensions in the formative process of Secondary Education teachers: Students’ perceptions

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.534001
Keywords: Teacher training, teacher competencies, assessment, educational environment

Abstract

The training of teachers in the Master of Teacher Education is of utmost importance to ensure the quality of teachers in Secondary Education. This study aims to analyze the students' perception concerning the latent dimensions that are part of this training obtained in procedural, intellectual, teaching, and relational aspects included in the generic competency of organization and planning in this master's degree. The Student Engagement Questionnaire (SEQ) was applied to a non-probabilistic purposive sample of students of the master's Degree in Compulsory Secondary Education and Baccalaureate, Vocational Training and Language Teaching of two Spanish universities. The study adopts an associative, comparative and cross-sectional design. The instrument has presented robust evidence of validity and reliability. The items have been subjected to confirmatory factor analysis and inferential analysis has been performed to identify possible differences according to the area of knowledge of the specialty studied and the students’ age. The findings reveal that the sample, in general terms, has good capacities and levels of satisfaction, so that the highest values correspond to the relationship established between the faculty and the students of the master's degree, while the lowest values belong to the organization of the curriculum and evaluation. Some specific differences of intermediate significance appear in self-managed learning and adaptability.

 

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Author Biographies

Alejandra Peñacoba Arribas, Universidad de Burgos

Alejandra Peñacoba Arribas, Doctora en Educación por la Universidad Complutense de Madrid (2011), es profesora en la Universidad de Burgos (UBU) desde 2016. Ha sido docente en el Departamento de Humanidades de la Universidad Católica de Colombia desde 2001 hasta 2015, con una amplia experiencia en la formación directa de jóvenes y el contacto con la situación social y universitaria colombiana.
En la actualidad, imparte su docencia en los grados de Ed. Social, Ed. Primaria, Ed. Infantil y el Máster de Formación del Profesorado de la Facultad de Educación de la UBU. Es profesora invitada en el máster del mismo nombre y en el de Bioética y Formación en la Universidad Católica de Ávila y miembro del grupo de investigación SCOPE 2030 (Modelos, metodologías y políticas educativas en la estrategia europea 2030) en la misma universidad. Es miembro de la cátedra “Santa Teresa de Jesús” de estudios sobre la mujer y ha colaborado en diversos proyectos de investigación que han culminado en publicaciones editadas por la cátedra, como Persona, familia y cultura.
Entre sus publicaciones destacan el libro “Educación de la libertad y plenitud personal en Millán‐Puelles. Hacia el perfeccionamiento", o los capítulos "Formación de la voluntad en jóvenes universitarios: realidad y claves educativas”, "Educación, libertad y plenitud humana”, "Influencia de la familia en la personalización y socialización”, "El Dios vivencial de Julián Marías”. Es autora también de varios artículos.

María Begoña Lafuente Nafría, Universidad Católica de Ávila

María Begoña Lafuente Nafría, Doctora en Pedagogía por la Universidad de Barcelona, es Profesora contratada Doctora en la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de la Universidad Católica de Ávila y Vicerrectora de Profesorado y Calidad desde 2011. Ejerció la docencia en la Escuela de Magisterio en Chachapoyas (Perú) como formadora de maestros (1987-90). Profesora y Decana en la Universidad Católica de Valencia (hasta el 2011), especializada en Teoría e Historia de la Educación. Es miembro de los grupos de investigación e innovación educativa IPEMS-SCOPE 2030.

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Published
23-09-2022
How to Cite
Peñacoba Arribas, A., Muñoz Alcón, A. I., & Lafuente Nafría, M. B. (2022). Latent dimensions in the formative process of Secondary Education teachers: Students’ perceptions. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 25(3), 221–237. https://doi.org/10.6018/reifop.534001