Analysis of the teachers' experiences with virtual learning spaces: the case of Universidad Internacional del Ecuador UIDE

Authors

  • Melchor Gómez-García Universidad Autónoma de Madrid
  • Paulina Vizcaíno-Imacaña
  • Myriam Ortiz-Padilla
  • Roberto Soto-Varela
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.518121
Keywords: Higher education, COVID-19 , Moodle, Virtual Learning Environments

Abstract

With the expansion of COVID-19, the Universidad Internacional del Ecuador UIDE, with other colleges around the world, faced forward to the virtual model education, trying with this to secure access to higher education from their students. The follow work analyses what were the university community teachers perceptions around this new model of education, starting with the first impressions and their development. Based on mixed methods of investigation, set about a first exploration in a quantitative vision and enriched with qualitative methods based on speech analysis, this for trying to understand the complexity of the subjects’ participations in these spaces. The conclusions of this work are the dragged use of the platforms impact in a positive way in the perceptions of them, also, the needed of complementary this with other tolls and social networks, and, for least, the need to incorporate in the students and teachers’ formation these specific capacities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aronica, S. (2019). La etnografía digital: descripción de un caso de aplicación para el análisis de interacciones virtuales. XLVIII Jornadas Argentinas de Informática e Investigación Operativa (48 JAIIO) → VI Simposio Argentino sobre Tecnología y Sociedad, 28-39. Obtenido de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/87788

Asamblea Constituyente Ecuador. (2019). Consitución del Ecuador. Montecristi, Manabí, Ecuador. Obtenido de https://www.cosede.gob.ec/wp-content/uploads/2019/08/CONSTITUCION-DE-LA-REPUBLICA-DEL-ECUADOR.pdf

Belando-Montoro, M. (2016). La educación superior del siglo XXI desde la perspectiva europea del aprendizaje a lo largo de la vida. Implicaciones para la formación del profesorado universitario. En D. Cobos Sanchiz, J. Gómez Galán, & E. (. López Meneses, La Educación Superior en el Siglo XXI: Nuevas Características Profesionales y Científicas (págs. 35-48). San Juan: UMET Press. Obtenido de http://hdl.handle.net/10433/3169

Bonilla-Guachamin, J. A. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89-98. Obtenido de http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/294/462

Cabero-Almenaraa, J., Arancibia, M. L., & Del Prete, A. (2019). Dominio técnico y didáctico del LMS Moodle en Educación Superior. Más allá de su uso funcional. Journal of New Approaches in Educational Research. Vol. 8 N°1, 27-35. Obtenido de https://idus.us.es/handle/11441/81647

Calderón Ortiz, G., Zamora Fonseca, R., & Medina Ruiz, G. (2017). La Educación Superior en el contexto de la globalización. Universidad y Sociedad, 9(2), 310-319. Recuperado de http:/rus.ucf.edu.cu/index.php/rus. Obtenido de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/647

Cortez Torres, J. A. (2018). El marco teórico referencial y los enfoques de investigación. Apthapi 4(1), 1036-1062. doi:/0000-0002-5066-9816

Gómez García, M., Boumadan, H. M., Poyatos Dorado, C., & Soto Varela, R. (2020). Formación docente en línea a distancia. Un análisis de los perfiles y la opinión de los profesores. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 23 (2), 95-11. doi:10.6018/reifop.423001

Gómez-García, M., Soto-Varela, R., Boumadan, M., & Matosas López, L. (2020). Can the use patterns of social networks in university students predict the utility perceived in digital educational resources? Interactive Learning Environments, 1-15. doi:10.1080/10494820.2020.1830120

Gonzáles-Morales, L. (2017). Metodología para el diseño instruccional en la modalidad b-learning desde la Comunicación Educativa. Razón y palabra. Vol. 21 3_98, 32-50. Obtenido de https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1041

Greenhow, C., Galvin, S. M., & Saudt Willet, K. B. (2019). What Should Be the Role of Social Media in Education? Behavioral and Brain Sciences Vol. 6(2), 178-185. doi:10.1177/2372732219865290

Hernández Infante, R. C., & Infante Miranda, M. E. (2017). La clase en la educación superior, forma organizativa esencial en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educ. Educ., 20(1), 27-40. doi:10.5294/edu.2017.20.1.2.

Herrera Pavo, M. A., Amuchástegui, G., & Balladares burgos, J. (2020). La educación superior ante la pandemia. Revista Andina de Educación, 2-4. doi:10.32719/26312816.2020.3.2.0

López-Aguado, M., & Gutierrez Provecho, L. (2019). Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS. REIRE: Revista d'Innovació i Recerca en Educació 12 (2), 1-14. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7057076

Malik, S., Rohendi, D., & Widiaty, I. (2019). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) with Information and Communication Technology (ICT) Integration: A Literature Review. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 299, 498-453. doi:10.2991/ictvet-18.2019.114

Marín, F., Inciarte, A., Hernández, H., & Pitre, R. (2017). Estrategias de las Instituciones de Educación Superior para la Integración de las Tecnología de la Información y la Comunicación y de la Innovación en los Procesos de Enseñanza. Un Estudio en el Distrito de Barranquilla, Colombia. Formación Universitaria Vol. 10 Nº 6, 29-38. doi:10.4067/S0718-50062017000600004

Markham, A. (2019). Critical Pedagogy as a Response to Datafication. Qualitative Inquiry. Vol 25(8), 754-760. doi:10.1177/1077800418809470

Moreno Mosquera, E. (2016). El análisis crítico del discurso en el escenario educativo. Zona Próxima, núm. 25, 129-148. doi:10.14482/zp.22.5832.

Padilla Villacis, J. V. (2021). Educación universitaria en tiempos de pandemia. En F. Carrión, & P. (. Cepeda, Quito: la ciudad que se disuelve (págs. 55-61). Quito: FLACSO Ecuador. Obtenido de https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/58358.pdf

Presidencia de la República. (6 de octubre de 2018). Ley Orgánica de Educación Superior - LOES. Quito, Ecuador. Obtenido de https://sangregorio.edu.ec/include/archivos/files/LOES_2.pdf

Rodríguez Rodríguez, C., Rodríguez, R. V., Cortés Moure, G., & León Pérez, C. (2019). Personalization of Moodle with the integration of most used web technologies in higher education. ITECKNE Vol. 16 Número 1, 48-63. doi:10.15332/iteckne.v16i1.2161

Ruiz-Palmero, J., Colomo-Magaña, E., Ríos-Ariza, J., & Gómez-García, M. (2020). Big Data in Education: Perception of Training Advisors on Its Use in the Educational System. Social Sciences 9, 53, 1-13. doi:10.3390/socsci9040053

Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rivas, E., Gómez-García, M., & Sánchez Vega, E. (2019). Future Teachers’ Smartphone Uses and Dependence. Education Sciences, 1-11. doi:10.3390/educsci9030194

Sánchez-Otero, M., García-Guiliany, J., Steffens-Sanabria, E., & Hernández-Palma, H. (2019). Estrategias Pedagógicas en Procesos de Enseñanza y Aprendizaje en la Educación Superior incluyendo Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Información Tecnológica. vol. 30 (3), 277-286. doi:10.4067/S0718-07642019000300277

Santelices, M. C. (Agosto de 2016). La educación superior en el Ecuador: análisis crítico. Quito: Universidad de los Hemisferios. Obtenido de http://dspace.uhemisferios.edu.ec:8080/xmlui/handle/123456789/517

SENESCYT. (2020). Evaluación de los efectos e impactos del COVID-19 en la Educación superior. Obtenido de Secretaria Nacional de Educación Superior, Ciencia y Tecnología: https://siau.senescyt.gob.ec/imagenes/2020/10/Educaci%C3%B3n-superior-y-efectos-COVID.pdf

Sharipov, F. (2020). Internationalization of higher education: definition and description. Mental Enlightenment Scientific-Methodologial Journal, 127-138. Obtenido de https://uzjournals.edu.uz/tziuj/vol2020/iss1/47/

Soria-Caiza, D., Espinoza-Beltrán, P., García-Narváez, P., & Mena-Pacheco, E. (2020). Los desafiíos de la Educación Superior frente al COVID-19 en Ecuador. evista Científica FIPCAEC (Fomento de la investigación y publicación en Ciencias Administrativas, Económicas y Contables)., 238-249. doi:10.23857/fipcaec.v5i4.307

Trujillo-Torres, J.-M., Hossein-Mohand, H., Gómez-García, M. H.-M., & Cáceres-Reche, M.-P. (2020). Mathematics Teachers’ Perceptions of the Introduction of ICT: The Relationship between Motivation and Use in the Teaching Function. Mathematics, 8(12), 1-17. doi:10.3390/math8122158

Voronov, A. A., Garkovenko, V. E., Safonov, A. M., & Kosnikov, S. N. (2018). Higher Education Competitiveness: Definition, Assessment and Ways of Growth. European Research Studies Journal, 525-534. Obtenido de https://www.um.edu.mt/library/oar//handle/123456789/34159

Zamora-Sánchez, R., Mantilla Falcón, M., & Pullas Tapia, P. (2017). La educación superior en Ecuador: situación actual y factores de mejora de la calidad. Ecos de la Academia N.6, vol. 3, 217- 225. Obtenido de https:/revistaojs.utn.edu.ec

Published
30-04-2022
How to Cite
Gómez-García, M., Vizcaíno-Imacaña, P., Ortiz-Padilla, M., & Soto-Varela, R. (2022). Analysis of the teachers’ experiences with virtual learning spaces: the case of Universidad Internacional del Ecuador UIDE. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 25(2), 113–127. https://doi.org/10.6018/reifop.518121