The study of reflective practice and tutorial work in the teacher training process

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.515491
Keywords: questionnaire, scale validity, reflective practice, tutoring

Supporting Agencies

  • National Research and Development Agency ANID

Abstract

The accompaniment and tutoring of future teachers, together with the promotion and development of reflective skills, constitute essential elements to professionalize and improve the processes experienced in the academic training of a teacher in training. The aim of this article is to construct and validate a questionnaire aimed at discovering the perceptions of initial teacher training students regarding tutorial work and their orientation towards reflective practice. The procedure used allows knowing the psychometric properties of the instrument, through content validity tests (expert judgment and content validity index), construct validity (KMO, Bartlett's Sphericity Test, AFE and AFC) and reliability tests (Cronbach's Alpha, Two halves, Item-test correlation and Mann-Whitney U test). The sample is constituted by 60 students of Basic Education of the Catholic University of Maule, Chile. The results show that the theoretical dimensions established a priori (Personal Reflexivity, Reflective Practice and Reflection on Training), are statistically confirmed, but with a redistribution of some items. Finally, a valid and reliable instrument called "Questionnaire on the Tutorial Action oriented to Reflection in the Practicum" is obtained, which stands as a useful tool for the improvement of the processes experienced in the practicum propitiated by the role of the university tutor.

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Author Biographies

Alexis Lizana-Verdugo, Universidad de Granada

Professor of Primary Education and Master in Didactics of Experimental Sciences
graduated from the Catholic University of Maule (Maximum Distinction).
Academic tutor of the practicum of fifth year students of the Basic General Pedagogy career with Mention.
Currently, studying the Doctorate program in Educational Sciences at the University of Granada, Spain,
thanks to Becas Chile through the National Research and Development Agencies (ANID).
The most relevant research lines of studies are Initial Teacher Training, the practicum or pedagogical practices,
tutorial work, teacher reflection and the importance of questions in Education.

Antonio Burgos-García, Universidad de Granada

Junio 2001. LICENCIADO EN PEDAGOGIA por la UNIVERSIDAD DE GRANADA (Premio Extraordinario de la Licenciatura, 2002)
Enero 2002. BECA DE PERSONAL INVESTIGADOR Y FORMACIÓN en el CENTRO NACIONAL DE CONDICIONES DEL TRABAJO (Barcelona. INSHT –MINISTERIO DE EMPLEO Y SEGURIDAD SOCIAL-).
Octubre 2003. BECA DE FORMACIÓN PERSONAL DOCENTE E INVESTIGADOR financiada por la UNIVERSIDAD DE GRANADA
Octubre 2004. BECA DE FORMACION PROFESORADO UNIVERSITARIO financiada por la JUNTA DE ANDALUCIA
Junio 2007. Posgrado Oficial (Máster) en Prevención de Riesgos Laborales. Duración: 1100h. Entidad: Universitat de Barcelona (IL3 Formación).
Diciembre 2007. DOCTOR EN CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN por la UNIVERSIDAD DE GRANADA
Octubre 2008-Febrero 2012. PROFESOR AYUDANTE DOCTOR en la UNIVERSIDAD DE GRANADA
Febrero 2012-Junio 2012. PROFESOR CONTRATADO DOCTOR en la UNIVERSIDAD DE GRANADA
Julio 2012-Actualidad. PROFESOR TITULAR DE UNIVERSIDAD EN EL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA Y ORGANIZACIÓN ESCOLAR (FACULTAD DE CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE GRANADA. Resolución de 26 de junio de 2012, de la Universidad de Granada, BOE núm. 159, de 4 de julio de 2012

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Published
30-04-2022
How to Cite
Lizana-Verdugo, A., & Burgos-García, A. . (2022). The study of reflective practice and tutorial work in the teacher training process. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 25(2), 93–112. https://doi.org/10.6018/reifop.515491