The design of the research article as generator of scientific vocations
Abstract
This paper describes a didactic experience with secondary and high school students, in which it is proposed the elaboration of a research article as a resource to generate positive attitudes towards science and awaken scientific vocations. It was verified how the students had little knowledge about the structure of the scientific articles, the different models were studied and the research was considered using as a pattern the structure of the same. The process was evaluated by means of two questionnaires that were applied before and after the experience. A third questionnaire was used to test the emotions generated. The analysis of the study showed a positive disposition of the students to the learning of science by means of this method, because among other aspects it provided them the possibility of deepening in subjects that considered of their interest.
Downloads
References
Bryant, F. B., Kastrup, H., Udo, M., Hislop, N., Shefner, R., & Mallow, J. (2013). Science Anxiety, Science Attitudes, and Constructivism: A Binational Study. Journal of Science Education and Technology, 22(4), 432–448. https://doi.org/10.1007/s10956-012-9404-x
Buch, T. (2003). CTS desde la perspectiva de la educación tecnológica. Revista Iberoamericana De Educación, 32, 147-163. Revista Iberoamericana de Educación, 32, 147–163. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie320926
Campanario, J. M. (2004). Algunas posibilidades del artículo de investigación como recurso didáctico orientado a cuestionar ideas inadecuadas sobre la ciencia. Enseñanza de Las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 22(3), 365–378.
Camps, D. (2007). El artículo científico: Desde los inicios de la escritura al IMRYD. Archivos de Medicina, 3(5), 9. http://imed.pub/ojs2/index.php/archmed/article/view/41
Cheung, D. (2009). Students’ attitudes toward chemistry lessons: The interaction effect between grade level and gender. Research in Science Education, 39(1), 75–91. https://doi.org/10.1007/s11165-007-9075-4
Edwards, M., Gil, D., Vilches, A., & Praia, J. (2004). La atención a la situación del mundo en la educación científica. Enseñanza de Las Ciencias, 22(1), 47–64.
García-Ruiz, M., & Sánchez Hernández, B. (2006). Las actitudes relacionadas con las ciencias naturales y sus repercusiones en la práctica docente de profesores de primaria. Perfiles Educativos, XXVIII(114), 61–89.
George, R. (2006). A cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science. International Journal of Science Education, 28(6), 571–589. https://doi.org/10.1080/09500690500338755
Hargreaves, A. (2000). Mixed emotions: Teachers’ perceptions of their interactions with students. Teaching and Teacher Education, 16(8), 811–826. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00028-7
Mellado, V., Borrachero, A. B., Brígido, M., Melo, L. V., Dávila, M. A., Cañada, F., Conde, M. C., Costillo, E., Cubero, J., Esteban, R., Martínez, G., Ruiz, C., Sánchez, J., Garritz, A., Mellado, L., Vázquez, B., Jiménez, R., & Bermejo, M. L. (2014). Emotions in science teaching. Ensenanza de Las Ciencias, 32(3), 11–36. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1478
Mora Teruel, F. (2017). Neuroeducación. Solo Se Puede Aprender Aquello Que Se Ama. (2a edición). Alianza Editorial.
Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C., & Belavi, G. (2017). Sugerencias para Escribir un Buen Artículo Científico en Educación. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 15(3), 5–34. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.001
Pelcastre Villafuerte, L., Gómez Serrato, A. R., & Zavala, G. (2015). Actitudes hacia la ciencia de estudiantes de educación preuniversitaria del centro de México. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias., 12(3), 475–490. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i3.06
Pérez, A., & De Pro, A. (2013). Estudio demoscópico de lo que sienten y piensan los niños y adolescentes sobre la enseñanza formal de las ciencias. En V. Mellado, L.J. Blanco, A.B. Borrachero y J.A. Cárdenas (Eds.),. In Las Emociones en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias y las Matemáticas. Badajoz: DEPROFE.
Ramos-Álvarez, M. M., & Catena, A. (2004). Normas para la elaboración y revisión de artículos originales experimentales en Ciencias del Comportamiento. International Journal of Clinical and Health Psychology, 4(1), 173–189.
Schreiner, C., & Sjøberg, S. (2004). Sowing the seeds of rose: Background, rationale, questionnaire development and data collection for ROSE (The Relevance of Science Education) – a comparative study of students’ views of science and science education. In Acta Didactica (p. 126).
Slafer, G. A. (2009). ¿Como escribir un artículo científico? Revista de Investigación En Educación, 6, 124–132.
Solbes, J., Montserrat, R., & Furió, C. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, 117, 91–117.
Udo, M. K., Ramsey, G. P., & Mallow, J. V. (2004). Science Anxiety and Gender in Students Taking General Education Science Courses. Journal of Science Education and Technology, 13(4), 435–446. https://doi.org/10.1007/s10956-004-1465-z
Vázquez, Á., & Manassero, M. A. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: un indicador inquietante para la educación científica. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias., 8(3), 274–292. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2008.v5.i3.03
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.