The design of the research article as generator of scientific vocations

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.502731
Keywords: Activity learning, Emotions, scientific vocations, secondary education

Abstract

This paper describes a didactic experience with secondary and high school students, in which it is proposed the elaboration of a research article as a resource to generate positive attitudes towards science and awaken scientific vocations. It was verified how the students had little knowledge about the structure of the scientific articles, the different models were studied and the research was considered using as a pattern the structure of the same. The process was evaluated by means of two questionnaires that were applied before and after the experience. A third questionnaire was used to test the emotions generated. The analysis of the study showed a positive disposition of the students to the learning of science by means of this method, because among other aspects it provided them the possibility of deepening in subjects that considered of their interest.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bryant, F. B., Kastrup, H., Udo, M., Hislop, N., Shefner, R., & Mallow, J. (2013). Science Anxiety, Science Attitudes, and Constructivism: A Binational Study. Journal of Science Education and Technology, 22(4), 432–448. https://doi.org/10.1007/s10956-012-9404-x

Buch, T. (2003). CTS desde la perspectiva de la educación tecnológica. Revista Iberoamericana De Educación, 32, 147-163. Revista Iberoamericana de Educación, 32, 147–163. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie320926

Campanario, J. M. (2004). Algunas posibilidades del artículo de investigación como recurso didáctico orientado a cuestionar ideas inadecuadas sobre la ciencia. Enseñanza de Las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 22(3), 365–378.

Camps, D. (2007). El artículo científico: Desde los inicios de la escritura al IMRYD. Archivos de Medicina, 3(5), 9. http://imed.pub/ojs2/index.php/archmed/article/view/41

Cheung, D. (2009). Students’ attitudes toward chemistry lessons: The interaction effect between grade level and gender. Research in Science Education, 39(1), 75–91. https://doi.org/10.1007/s11165-007-9075-4

Edwards, M., Gil, D., Vilches, A., & Praia, J. (2004). La atención a la situación del mundo en la educación científica. Enseñanza de Las Ciencias, 22(1), 47–64.

García-Ruiz, M., & Sánchez Hernández, B. (2006). Las actitudes relacionadas con las ciencias naturales y sus repercusiones en la práctica docente de profesores de primaria. Perfiles Educativos, XXVIII(114), 61–89.

George, R. (2006). A cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science. International Journal of Science Education, 28(6), 571–589. https://doi.org/10.1080/09500690500338755

Hargreaves, A. (2000). Mixed emotions: Teachers’ perceptions of their interactions with students. Teaching and Teacher Education, 16(8), 811–826. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00028-7

Mellado, V., Borrachero, A. B., Brígido, M., Melo, L. V., Dávila, M. A., Cañada, F., Conde, M. C., Costillo, E., Cubero, J., Esteban, R., Martínez, G., Ruiz, C., Sánchez, J., Garritz, A., Mellado, L., Vázquez, B., Jiménez, R., & Bermejo, M. L. (2014). Emotions in science teaching. Ensenanza de Las Ciencias, 32(3), 11–36. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1478

Mora Teruel, F. (2017). Neuroeducación. Solo Se Puede Aprender Aquello Que Se Ama. (2a edición). Alianza Editorial.

Murillo, F. J., Martínez-Garrido, C., & Belavi, G. (2017). Sugerencias para Escribir un Buen Artículo Científico en Educación. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 15(3), 5–34. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.001

Pelcastre Villafuerte, L., Gómez Serrato, A. R., & Zavala, G. (2015). Actitudes hacia la ciencia de estudiantes de educación preuniversitaria del centro de México. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias., 12(3), 475–490. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i3.06

Pérez, A., & De Pro, A. (2013). Estudio demoscópico de lo que sienten y piensan los niños y adolescentes sobre la enseñanza formal de las ciencias. En V. Mellado, L.J. Blanco, A.B. Borrachero y J.A. Cárdenas (Eds.),. In Las Emociones en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias y las Matemáticas. Badajoz: DEPROFE.

Ramos-Álvarez, M. M., & Catena, A. (2004). Normas para la elaboración y revisión de artículos originales experimentales en Ciencias del Comportamiento. International Journal of Clinical and Health Psychology, 4(1), 173–189.

Schreiner, C., & Sjøberg, S. (2004). Sowing the seeds of rose: Background, rationale, questionnaire development and data collection for ROSE (The Relevance of Science Education) – a comparative study of students’ views of science and science education. In Acta Didactica (p. 126).

Slafer, G. A. (2009). ¿Como escribir un artículo científico? Revista de Investigación En Educación, 6, 124–132.

Solbes, J., Montserrat, R., & Furió, C. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, 117, 91–117.

Udo, M. K., Ramsey, G. P., & Mallow, J. V. (2004). Science Anxiety and Gender in Students Taking General Education Science Courses. Journal of Science Education and Technology, 13(4), 435–446. https://doi.org/10.1007/s10956-004-1465-z

Vázquez, Á., & Manassero, M. A. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: un indicador inquietante para la educación científica. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias., 8(3), 274–292. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2008.v5.i3.03

Published
30-01-2022
How to Cite
Rodas-LLanos, M., & Cubero Juanez, J. (2022). The design of the research article as generator of scientific vocations. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 25(1), 61–77. https://doi.org/10.6018/reifop.502731