Digital competences of university professors during the covid-19 pandemic in Peru

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.500481
Keywords: Covid-19, digital skills, professor, higher education, pandemic, virtual classes

Abstract

Information and communication technologies have had a significant impact on people's quality of life in recent years. But, its educational potential has yet to be fully realized. In the wake of the covid-19 outbreak, this article presents an examination of the digital competence of university professors. The development of these talents among university professors was studied. To collect data, Google Forms was used to create online surveys. Requests were sent to the 240 professors of the Universidad Nacional Santiago Antunez de Mayolo via institutional email, and the responses of the 187 professors were included in the SPSS V26 database as a result of the outbreak. The findings show that university professors have sufficient digital skills, but their use in non-face-to-face classrooms is restricted, requiring a review of training programs in public institutions in this context of the COVID-19 epidemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosario Mercedes Huerta Soto, Universidad Nacional Santiago Antunez de mayolo

Economist, Master of Business Administration, MBA (Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo, Peru) RENACYT researcher qualified by CONCYTEC, university professor, Peru. Author of books, book chapters and articles in indexed magazines.

Magna Guzman Avalos, Universidad Nacional Santiago Antunez de Mayolo

Pharmaceutical chemist, PhD in management and educational sciences, RENACYT researcher qualified by CONCYTEC and principal professor of the faculty of medical sciences at the Santiago Antúnez de Mayolo National University, Huaraz, Peru.

Judith Isabel Flores Albornoz, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo, Huaraz, Perú.

Sanitary Engineer, Doctor in Environmental Engineering from the Santiago Antúnez de Mayolo National University and full-time assistant professor at the Faculty of Environmental Sciences at the Santiago Antúnez de Mayolo National University, Peru.

Segundo Juvencio Tomas Aguilar, Universidad Cesar Vallejo, Huaraz, Peru.

Public Accountant and Doctor of Education from the Cesar Vallejo University, Peru. University professor, advisor, thesis jury and coordinator of the professional accounting school of the Huaraz Branch of the Cesar Vallejo University, Peru.

References

Bond, M., Zawacki‐Richter, O. & Nichols, M. (2019). Revisiting five decades of educational technology research: A content and authorship analysis of the British Journal of Educational Technology. British Journal of Educational Technology. 50(1). 12-63. https://doi.org/10.1111/bjet.12730

Cuervo, T., N. Orviz, S. Arce, & I. Fernández (2018). Tecnoestrés en la Sociedad de la Tecnología y la Comunicación: Revisión bibliográfica a partir de la Web of Science. Archivos de Prevención de Riesgos Laborales. 21(1). 18-25. https://dx.doi.org/10.12961/aprl.2018.21.01.4

Fernández, E., Leiva, J. J. & López, E. (2018). Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 12(1). 213-231. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.558

Fernández, F. J., Fernández, M. J. & Rodríguez, J. M..(2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educacion XX1, 21(2).: 395-416. https://dx.doi.org/10.5944/educXX1.17907

Grinberga-Zalite, G., Rivza, B., Zvirbule, A. & Tihankova, T. (2019). Promoting Digital Skills in Higher Education to Strengthen the Competitiveness of the EU Human Capital. International Multidisciplinary Scientific GeoConference: SGEM, 19(5.4). 259-266. http://dx.doi.org/10.5593/sgem2019/5.4/S22.035

Hernandez, R. M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y representaciones, 5(1). 325-347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Hernández, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mexico: Mc Graw Hill.

Levano, L., Sánchez, S., Guillén, P., Tello, S., Herrera, N. & Collantes, Z. (2017). Competencias digitales y educación. propósitos y representaciones, 7(2). 569-588. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329

Martínez-Garcés, J. & Garcés-Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39). 1-16. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114

Michos, K., & Hernández-Leo, D. (2020). CIDA: A collective inquiry framework to study and support teachers as designers in technological environments. Computers & Education, 143. 103679. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103679

Pérez, A., & Rodríguez, M. J. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de educación primaria en Castilla y León. Revista de Investigación Educativa, 34(2). 399-415. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.215121

Portillo, J., Garay, U., Tejada, E. & Bilbao, N. (2020). Self-Perception of the Digital Competence of Educators during the COVID-19 Pandemic: A Cross-Analysis of Different Educational Stages. Sustainability, 12(23). 10128. https://doi.org/10.3390/su122310128

Pozos, K. V., & Tejada, J. (2018). Competencias digitales en docentes de educación superior: niveles de dominio y necesidades formativas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2). 59-87. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.712

Quezada, M. del P., Castro, M. del P., Oliva, J. M., Gallo, C. I. & Quezada, G. A. (2020). Alfabetización digital como sustento del teletrabajo para docentes universitarios: hacia una sociedad inclusiva. Revista Conrado, 16(77). 332-337. Recuperado de: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1604/1587

Ramirez, E. H., Espinoza, M. R., Esquivel, S. M. & Naranjo, M. E. (2020). Inteligencia emocional, competencias y desempeño del docente universitario: Aplicando la técnica mínimos cuadrados parciales SEM-PLS. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3). 99-114. https://doi.org/10.6018/reifop.428261

Reis, C., Pessoa, T. & Gallego-Arrufat, M. J. (2019). Alfabetización y competencia digital en Educación Superior: Una revisión sistemática. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(1). 45-58. https://doi.org/10.4995/redu.2019.11274

Rodríguez, J., Ortiz, A. M., Cordón, E. & Agreda, M. (2021). The Influence of Digital Tools and Social Networks on the Digital Competence of University Students during COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6). 2835. https://doi.org/10.3390/ijerph18062835

Rodríguez-García, A.M., Raso, F. & Ruiz-Palmero, J. (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: Un estudio de meta-análisis en la web of science. Pixel Bit. Rev. Medios Educ, 54. 65–81. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04

Sánchez-Cruzado, C., Santiago, R. & Sánchez, M. (2021). Teacher Digital Literacy: The Indisputable Challenge after COVID-19. Sustainability, 13(4). 1858. https://doi.org/10.3390/su13041858

Santana, J. S. & Perez, A. (2020). Codiseño educativo haciendo uso de las TIC en educación superior una revisión sistemática de literatura. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 74. 25-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1799

Spante, M., Hashemi, S. S., Lundin, M. L. & Algers, A. (2018). Digital competence and digital literacy in higher education research: Systematic review of concept use. Cogent Education, 5(1). 1519143. https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1519143

Supo, J.A. & Zacarias, H. R. (2020). Metodología de la investigación Científica: Para las Ciencias de la Salud y las Ciencias Sociales. Lima: Sociedad Hispana de Investigadores Cientificos, Sincie.

Terreni, L., Varas, G., & Vilanova, J. (2019). Desarrollo de competencias digitales en propuestas pedagógicas en ambientes mediados: Un caso en educación superior bajo modelo de aula extendida. Informes Científicos Técnicos-UNPA, 11(3). 61-87. https://doi.org/10.22305/ict-unpa.v11.n3.797

UNESCO. (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. Londres: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, 1-28. Recuperado de: http:// www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Van Laar, E., Van Deursen, A. J., Van Dijk, J. A. & De Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in human behavior, 72. 577-588. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.03.010

Vargas-Murillo, G. (2019). Competencias digitales y su integración con herramientas tecnológicas en educación superior. Cuadernos Hospital de clínicas, 60(1). 88-94. Recuperado de: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S1652-67762019000100013&script=sci_arttext

Vega, U. J., Del Real, F. & Figueroa, M. (2017). Reflexiones sobre la formación de competencias transversales y digitales en las instituciones de educación superior de México. Ensayos Pedagógicos, 12(1). 17-38. https://doi.org/10.15359/rep.12-1.1

Villarreal-Villa, S., García-Guliany, J., Hernández-Palma, H. & Steffens-Sanabria, E. (2019). Competencias docentes y transformaciones en la educación en la era digital. Formación universitaria, 12(6). 3-14. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600003

Yslado, R. M., Ramirez, E. H., García, M. E. & Arquero, J. L. (2021). Clima laboral y burnout en profesores universitarios. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3). 101-114. https://doi.org/10.6018/reifop.476651

Published
30-01-2022
How to Cite
Huerta Soto, R. M., Guzman Avalos, M. ., Flores Albornoz, J. I., & Tomas Aguilar, S. J. (2022). Digital competences of university professors during the covid-19 pandemic in Peru. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 25(1), 49–60. https://doi.org/10.6018/reifop.500481