Analysis of attitudes towards multiculturalism in a sample of Spanish teacher training students.

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.496431
Keywords: attitudes, multiculturalism, teacher, education, Likert scale

Abstract

Multiculturalism is a fact that has its impact on the educational system and demands attention to the training of teachers to educate in diversity. Research with a quantitative approach was developed based on a single data collection method with an ordinal Likert scale character, based on a non-experimental, exploratory, longitudinal, and descriptive design. To obtain the information of applied a questionnaire (Scale of Attitudes towards the Multicultural Fact) with an Alpha of Cronbach of 0.8 to a sample of 1,170 students of teaching. Although positive attitudes towards the multicultural fact appear, it is verified the necessity to work, from the Faculties of Education, the multicultural education, that facilitates to the future teachers the incorporation, in its daily activity, of an agreed answer with the multicultural fact.

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Author Biographies

Alina M. Martínez-Sánchez, Universidad Autónoma de Madrid

Docente e investigadora de la Facultad de Formación de Profesorado y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid (España). Doctora en Ciencias Pedagógicas por la Universidad de Granada. Líneas de investigación: Interculturalidad e inclusión educativa de minorías étnicas, habilidades comunicativas y sociales en la formación del profesorado. Publicaciones recientes: (2020, “Perspectivas sobre África y los inmigrantes africanos: evaluación en una muestra de estudiantes de magisterio” en Culture and Education, 32:4, 649-673

Rosa Esteban Moreno, Universidad Autónoma de Madrid

Profesora Titular del Departamento de Pedagogía de la Universidad Autónoma de Madrid. Coordinadora del Grupo de Investigación "Equipo de Mejora Interdisciplinar de la Práctica Educativa". Posee tres sexenios de investigación.

Manuel Pabón Carrasco, Universidad de Sevilla

Profesor Contratado Doctor de la Universidad de Sevilla. Especialista en Estadística. Profesor Acreditado como Ayudante Doctor, Contratado Doctor y Colaborador por la Agencia Nacional de Acreditación y Evaluación de la Calidad del Profesorado para su contratación en la universidad española.

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Published
30-01-2022
How to Cite
M. Martínez-Sánchez, A., Esteban Moreno, R., & Pabón Carrasco, M. (2022). Analysis of attitudes towards multiculturalism in a sample of Spanish teacher training students. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 25(1), 19–34. https://doi.org/10.6018/reifop.496431