Dance Education in today's classroom: perceptions and training of Primary and Secondary teachers

Authors

  • Raquel Pastor Prada Universidad Autónoma de Madrid
  • Gregorio Vicente Nicolás Universidad de Murcia
  • Alba María López Melgarejo Universidad de Murcia
  • Norberto L´opez Núñez Universidad de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.473541
Keywords: Dance education; teacher training; music education; physical education.

Abstract

The main objective of this research was to analyse the perception and understanding of the concept of Dance Education of teachers of Primary and Secondary Education in Spain. The sample consisted of 198 male and 107 female teachers (N = 309) of Primary and Secondary School. For the collection of information, an ad hoc questionnaire was designed which includes three dimensions: (1) descriptive and training data, (2) understanding of the concept of Dance Education and self-perception of teaching competence to perform movement and dance activities; (3) implementation, uses and benefits of dance in the classroom. The results revealed that three quarters of the participants received no or very little university and further training in movement and dance, although half of the sample had a good understanding of the Dance Education and felt they had the necessary training to implement it in the classroom. The results showed significant differences depending on the age of the participants, the speciality studied and the educational stage in which they are teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archilla, M. T. & Pérez, D. (2012). Dificultades del profesorado de E.F. con las actividades de expresión corporal en secundaria. EmásF, Revista Digital de Educación Física, (3)14, 176-190.

Baril, J. (1987). La Danza Moderna. Barcelona: Paidós.

Bustos, A. (2019). Evolución histórica de la danza en la universidad española (1983-2017) [tesis doctoral, Universidad de Salamanca]. Repositorio Institucional https://gredos.usal.es/handle/10366/140373

Cañabate, D., Rodríguez, D. & Zalagaz, M.L. (2016). Educación física y danza: valoración de su integración en las escuelas de primaria de las comarcas de Girona. Apunts. Educación Física y Deportes, 125, 53-62.

Chalmers, F. G. (2003). Arte, educación y diversidad cultural. Barcelona: Paidós.

Conesa, E. & Angosto, S. (2017). La expresión corporal y danza en la educación física de secundaria y bachillerato. Cuadernos de Psicología del Deporte, (17)2, 111-120.

Cunha, D. S. S. (2020) A Integração das Artes na Formação Docente para a Educação Básica no Brasil e na Espanha [tesis de doctorado, Universidade Estadual Paulista]. Repositorio Institucional UNESP. http://hdl.handle.net/11449/192599.

Domínguez, M. (2012). Opinión de los docentes de música sobre la praxis del movimiento y la danza en Educación Primaria. En P. Miralles & A. B. Mirete (Eds.), La formación del profesorado en Educación Infantil y Educación Primaria. (pp. 143-149). Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia.

García-Carvajal, E., Marín-López, J., Ruiz-Ariza, A. & Martínez-López, E.J. (2013). La expresión corporal como medio de aprendizaje en la asignatura de música. Opinión del profesorado. Journal of Sport and Health Research, (5)3, 305-318.

Haselbach, B. (1978). Dance Education. London: Schott.

H’Doubler, M. N. (2002). Education through dance. En A. Mertz (Ed.), The Body can Speak. Essays on Creative Movement Education with Emphasis on Dance and Drama (pp.10-14). Southern Illinois University Press. (1st ed. 1957)

Laban, Rudolf (1975). Danza educativa moderna. Barcelona: Paidós. (1ª ed. 1948)

Lago, P. & Espejo, A. (2007). El movimiento y la danza: su importancia dentro del curriculum de primaria. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 17, 149-164.

López, M. & Vicente, G. (2019). Movimiento y danza en Educación Secundaria. ¿Un fraude curricular o un currículo fraudulento? Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.3), 213-234.

Maschat, V. (2017). La Danza al alcance de todos. En M. Rodríguez (Coord.), 1er Encuentro Salud en Movimiento (pp. 47-57). Madrid: Librería Deportiva Esteban Sanz.

McCutchen, B. P. (2006). Teaching Dance as Art in Education. Champaign, IL: Human Kinetics

Melchior, E. (2011) Culturally responsive dance pedagogy in the primary classroom, Research in Dance Education, (12)2, 119-135

Montávez, M. (2011). La Expresión Corporal en la realidad educativa. Descripción y análisis de su enseñanza como punto de referencia para la mejora de la calidad docente en los centros públicos de Educación Primaria de la ciudad de Córdoba [tesis doctoral, Universidad de Córdoba]. Repositorio Institucional http://hdl.handle.net/10396/6310

Pastor, R. (2017). Danza Educativa/Creativa: Hacia una pedagogía de la danza en la diversidad, la inclusión y la equidad. En B. Martínez del Fresno (Coord.), Danza, investigación y educación: Género e inclusión social (pp. 85-98). Málaga: Libargo.

Robles, J., Abad, M. T., Castillo, E., Giménez, F. J., & Robles, A. (2013). Factores que condicionan la presencia de la expresión corporal en la enseñanza secundaria según el profesorado de educación física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 171-175.

Sánchez, S., Cañabate, D., Calbó, M., & Viscarro, I. (2014). Música, movimiento y danza: un enfoque integrador para la formación inicial del profesorado. Educatio Siglo XXI, 32(3), 145-158.

Troya, Y. & Cuéllar, M. J. (2013). Formación docente y tratamiento de la danza en Canarias: evaluación desde la Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 165-170.

Vicente, G., Ureña, N., Gómez, M. y Carrillo, J. (2010). La danza en el ámbito educativo. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 17, 42-45.

Published
30-01-2022
How to Cite
Pastor Prada, R., Vicente Nicolás, G., López Melgarejo, A. M. ., & L´opez Núñez, N. (2022). Dance Education in today’s classroom: perceptions and training of Primary and Secondary teachers. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 25(1), 79–91. https://doi.org/10.6018/reifop.473541